דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

קפה נואר / מלצרי קפה נואר תובעים את ההנהלה על פגיעה בהתארגנות

לפי כתב התביעה פעלה הנהלת המסעדה להקמת ועד פנימי מטעמה, איימה בפיטורי עובדים שהובילו את ההתארגנות והחליפה עובדים שובתים בעובדים חיצוניים | סכום התביעה - 2.1 מיליון ש"ח | ההנהלה בתגובה: "מדובר בהליך סרק"

קפה נואר, תל-אביב (צילום: דבר).
קפה נואר, תל-אביב (צילום: דבר).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות הנוער העובד והלומד תובעת את מסעדת ׳קפה נואר׳ על פיצוי בסך 2.1 מיליון ש"ח בגין פגיעה בהתארגנות עובדיה. לטענת ההסתדרות התעלמה הנהלת הקבוצה לחלוטין מהוראות פסק דין ׳פלאפון׳ האוסרות על מעסיקים מלהתערב בתהליכי ההתארגנות של עובדיהם, זאת תוך שהיא מפחידה עובדים ומפעילה עליהם לחץ לבטל את חברותם בהסתדרות. לחץ זה הגיע לשיאו כשהודיעה ההנהלה לעובדים על הרעת תנאים גורפת וחד צדדית בתגובה לצעדים הארגוניים של הוועד.

על פי התביעה, מנהלים בכירים בקבוצה, כולל הבעלים, פנו באופן אישי לעובדים בניסיון להשפיע עליהם לבטל חברותם בהסתדרות, וזאת בניגוד גמור להוראות פסק דין ׳פלאפון׳ הקובעות שלמעסיק אסור להתערב בהתאגדות העובדים. עוד טוענים בהסתדרות הנוער העובד והלומד כי ההנהלה פעלה להקמת ועד פנימי מטעמה, איימה בפיטוריהם של שבעה עובדים הפעילים בהתארגנות בהסתדרות, פגעה בסידור העבודה של עובדים שובתים והחליפה אותם בעובדים חלופיים שאינם עובדי המסעדה. כמו כן, ההנהלה השמיצה את ההסתדרות ואת פעילי ההתארגנות ואף איימה לתבוע את אחד מחברי ועד הפעולה על 200 אלף ש"ח בגין לשון הרע. כל זאת בשעה, שלדברי ההסתדרות, ניסתה ההנהלה למרוח את המשא ומתן הקיבוצי המתנהל בין הצדדים בחוסר תום לב מתוך תקווה שההתארגנות תתמסמס.

בשורה של פסקי דין נקבעו הכללים המנחים לפסיקת פיצויים בגין פגיעה בהתארגנות עובדים. כאשר מדובר בהתארגנות ראשונית, נוטים בתי הדין לעבודה לפסוק פיצויים גדולים יותר על מנת להרתיע מעסיקים מלהתערב בניסיונות ההתארגנות של עובדיהם, ולהגביר את המודעות הציבורית לזכותם של עובדים להתאגד. במקרה של ׳קפה נואר׳ מדובר בהתארגנות ראשונית, לא רק במסעדה עצמה, אלה גם בהתאגדות עובדים ראשונה בענף המסעדנות כולו. פרמטרים נוספים שבתי הדין לעבודה בוחנים הם מהות הפגיעות וחומרתן, מספרן, מידת הבכירות של המנהלים המעורבים בפגיעה, גודלו של המעסיק והשלכות הרוחב של הפגיעה בהתארגנות.

בפסיקה תקדימית, במרץ השנה, נפסק כי הקמעונאי רמי לוי ישלם פיצויים בגובה מיליון וחצי ש"ח בגין הפגיעה בהתארגנות עובדיו בחברת ׳ביכורי השקמה׳. בין הנימוקים לגובה הפיצויים הדגיש בית הדין כי לוי הצליח להוביל להתפרקות הועד ולמסמוס מהלך ההתאגדות. בספטמבר 2014 נפסקו כנגד חברת הוט מובייל פיצויים בסך מיליון ש"ח בגין פגיעה בהתארגנות, אולם סכום זה הופחת בהסכמת הצדדים, בעקבות התקדמות המו"מ ביניהם לחתימה על הסכם קיבוצי. גם על חברת שלמה ביטוח הוטלו פיצויים בסך חצי מיליון שקלים בגין עבירות דומות.

הנהלת "קפה נואר" נמסר בתגובה: "מדובר בהליך סרק אשר ננקט על ידי הסתדרות הנוער העובד, מתוך ניסיון פסול להפעיל לחץ על המסעדה באמצעות כותרות בומבסטיות שאין מאחוריהם מאום. עובדי ההסתדרות הם אלו אשר בחרו לזנוח לחלוטין את שולחן המשא ומתן, ממסמסים כל ניסיון הידברות, כולל הצעתנו לנהל הליך גישור מהיר בנושא, ולצערנו במקום להקדיש מאמצים ומשאבים בניהול מו"מ ענייני ולהביא לחתימה על הסכם קיבוצי ראשון ומהפכני בתחום המסעדות, נוקטת ההסתדרות בגישה לא עניינית לחלוטין.

"לא בכדי, מרבית עובדי המסעדה בחרו להודיע על ניתוק כל קשר עם ההסתדרות, תוך מחאה נוכח הצעדים התמוהים שננקטו על ידי תנועת הנוער כלפי המסעדה, עובדיה, וציבור לקוחותיה. נחזור ונדגיש כי עובדי קפה נואר הינם נכס יקר ועיקרי של המסעדה וגורם מרכזי בהצלחתה. העובדים הם פניה של המסעדה,חלק ממשפחת קפה נואר, והם היוצרים את הרוח המיוחדת של קפה נואר."

בתגובה להאשמות בתביעה אמרו בהנהלת המסעדה כי "למסעדה אין כל התנגדות להתארגנות העובדים, ההפך הוא הנכון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!