דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, התפטר במפתיע ותוקף את חיזבאללה

אל-חרירי הודיע על התפטרותו ותקף בחריפות את חיזבאללה ואת איראן, נותנת החסות של הארגון | "הרוע שאיראן מפיצה באזור יתנקם בה", אמר | רשת אל-ערביה מדווחת כי סוכל ניסיון התנקשות באל-חרירי שעות ספורות לפני צאתו לסעודיה

ראש ממשלת לבנון לשעבר, סעד אל-חרירי (AP Photo/Hassan Ammar)
ראש ממשלת לבנון לשעבר, סעד אל-חרירי (AP Photo/Hassan Ammar)

ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, התפטר מתפקידו הבוקר במפתיע, בעת שהותו בערב הסעודית, במהלך שצפוי להחריף את חוסר הוודאות במדינה אל מול המתיחות האזורית הגוברת. בפנייה טלוויזיונית מריאד, בירת ערב הסעודית, אל-חרירי שיגר האשמות חריפות כלפי איראן ובן חסותה הלבנוני, ארגון הטרור חיזבאללה, בשל מה שאל-חרירי הגדיר כהתערבות בוטה בעניינים ערביים ואמר כי "ידה של איראן באזור תיגדע". "הרוע שאיראן מפיצה באזור יתנקם בה", אמר אל-חרירי תוך שהוא מאשים את איראן בהפצת כאוס, מחלוקת והרס בכל האזור.

אל-חרירי התמנה לראשות הממשלה בסוף 2016 וממשלתו הייתה מורכבת גם מנציגי ארגון חיזבאללה אותו הוא תוקף כעת. ממשלתו הצליחה באופן די גורף להגן על לבנון מהשפעות מלחמת האזרחים בסוריה השכנה.

כשנכנסתי לתפקיד הבטחתי לכם שאחפש כיצד לאחד את העם הלבנוני, לסיים את המחלוקות הפוליטיות ולבסס את עיקרון הממשל העצמי אולם לא הצלחתי בכך. חרף מאמציי, איראן ממשיכה לנצל את לבנון

המדינה למודת השסעים מפולגת כיום בין מחנה התומך בערב הסעודית ובראשו אל-חרירי הסוני ובין מחנה הנאמן לאיראן המיוצג על-ידי החיזבאללה. מישל עאון, המכהן כנשיא לבנון מאז נבחר באוקטובר 2016 לאחר שנתיים בהן התנהלה המדינה ללא נשיא, ידוע כבן-ברית קרוב של החיזבאללה. בחירתו של עאון התאפשרה לאחר שאל-חרירי הודיע על תמיכתו בו בהתבסס על הבנה ביניהם כי עואן בתמורה ימנה את אל-חרירי לראשות הממשלה.

בהצהרה מטעם לשכת הנשיא נמסר כי לנשיא עאון נודע על התפטרותו של אל-חרירי בשיחת טלפון שהתקיימה בין השניים וכי כעת הוא ממתין לשובו של אל-חרירי ללבנון על מנת לקבל הבהרות בדבר הנסיבות להתפטרותו ולשקול את המשך צעדיו בהתאם.

התפטרותו המפתיעה של אל-חרירי צפויה להעלות את המתיחות במדינה ופותחת עידן חדש של חוסר ודאות ואולי אף חוסר יציבות במדינה. ההתפטרות באה במקביל להחרפת הטון של ערב הסעודית כנגד יריבתה באזור איראן.

בנאומו רמז אל-חרירי כי הוא חושש לחייו וכי האקלים הפוליטי בלבנון דומה לזה ששרר ערב הירצחו של אביו, רפיק אל-חרירי שהיה ראש ממשלת לבנון עת נרצח ב-2005. מספר פעילי חיזבאללה עומדים למשפט בלא נוכחותם בבית הדין בהאג באשמת הרצח של אל-חרירי האב אך חיזבאללה עדיין מכחיש כל מעורבות לחיסול.

הארגון שלח אלפים מלוחמיו לסוריה כדי לתמוך במשטרו של בשאר אל-אסד, מהלך שנוי במחלוקת בלבנון ואל-חרירי טוען כי מדיניות חיזבאללה שמה את לבנון "בעין הסערה". התקפותיו של אל-חרירי על חיזבאללה באות בעקבות החלטה אמריקנית להחריף את הסנקציות כנגד הארגון, החלטה שרבים סבורים כי תהיה בעלת השפעה משמעותית לרעת הכלכלה הלבנונית.

"חיזבאללה הצליח במשך כמה עשורים לכפות על לבנון מציאות בכוח הנשק", אמר אל-חרירי והוסיף "אני מכריז על התפטרותי מראשות ממשלת לבנון באמונה כי כוח הרצון של העם הלבנוני איתן".

"כשנכנסתי לתפקיד הבטחתי לכם שאחפש כיצד לאחד את העם הלבנוני, לסיים את המחלוקות הפוליטיות ולבסס את עיקרון הממשל העצמי אולם לא הצלחתי בכך. חרף מאמציי, איראן ממשיכה לנצל את לבנון", אמר.

מוקדם יותר השבוע ביקר בחריפות השר הסעודי לענייני המפרץ, ת'אמר אל-סבחאן, את חיזבאללה וקרא להפלת הארגון בהבטיחו "התפתחויות מפתיעות" בימים הקרובים, כל זאת בעת ראיון שנתן לערוץ הטלוויזיה הלבנוני MTV. אל-סבחאן נפגש עם אל-חרירי בסעודיה בתחילת השבוע בעת שאל-חרירי ביקר בה. בסדרה של ציוצים בעקבות פגישתם אמר אל-סבחאן כי הפגישה הייתה ארוכה ונשאה פירות וכי מה שצפוי לקרות הוא שיפור בעזרת האל. בסדרת ציוצים אחרת ביקר אל-סבחאן בחריפות את חיזבאללה ואמר כי מי שמשתף עמו פעולה צריך להיענש.

אל-חרירי שב ללבנון בתחילת השבוע ואתמול חזר לסעודיה בשנית יום לפני שפרסם את הצהרתו המפתיעה. רשת אל-ערבייה מדווחת כי נחשף ניסיון להתנקש בחייו של סעד אל-חרירי שעות ספורות לפני שעזב לסעודיה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנמצא בימים אלה בביקור רשמי בלונדון התייחס להודעת ההתפטרות של אל-חרירי ואמר כי ההתפטרות ודבריו של אל-חרירי הם קריאת השכמה לקהילה הבינלאומית לנקוט פעולה נגד התוקפנות האירנית, שמנסה "להפוך את סוריה ללבנון 2. תוקפנות זו מסכנת לא רק את ישראל, אלא את המזה"ת כולו". רה"מ קרא לקהילה הבינלאומית להתאחד ולהתייצב נגד תוקפנות זו.

גם ח"כ קסניה בסטלובה התייחסב לדברים ואמרה כי "ראש ממשלת לבנון המתפטר סעד אד דין אל חרירי חשף את האמת על המציאות הלבנונית: חיזבאללה ואיראן שולטות כיום בלבנון ומשתמשות בה כבסיס להתפשטות השפעתה של איראן באזור כולו". סבטלובה אף אמרה כי לאחר התפטרותו של חרירי, הנחשב לדמות סונית בכירה ומקובלת, המצב בלבנון וגם בגבול הצפון עלול להשתנות ולהתדרדר במהירות וכי ישראל חייבת לפעול יחד עם ארה”ב, שהחמירה לאחרונה את הסנקציות נגד חיזבאללה, ועם המדינות הערביות שחוששות מהשפעת איראן, זאת במטרה לצמצם את כוחו של חיזבאללה בלבנון ולבלום את ההשפעה האיראנית בסוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!