דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / קריאה להתפטרותו של שר יהודי באוסטרליה מעוררת חשש לאנטישמיות

עיתון אוסטרלי טען כי ג'וש פרידנברג, שר האנרגיה, ירש מאמו ניצולת השואה את אזרחותה ההונגרית | אזרחות כפולה אסורה על נבחרי ציבור באוסטרליה | פרידנברג: "מגוחך לחשוב שאני אזרח מדינה שהפכה את אמי לחסרת אזרחות"

ג'וש פרידנברג בעת השבעתו כחבר פרלמנט אוסטרלי (Stefan Postles/Pool Photo via AP)
ג'וש פרידנברג בעת השבעתו כחבר פרלמנט אוסטרלי (Stefan Postles/Pool Photo via AP)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

בימים האחרונים פירסם העיתון "The Australian" ידיעה ולפיה שר הארגיה המקומי, ג'וש פרידנברג, מחזיק באזרחות כפולה – אוסטרלית והונגרית, דבר שאמור למנוע ממנו לכהן בפרלמנט האוסטרלי או כשר בממשלה המקומית. החוק האוסטרלי קובע כי אדם בעל אזרחות כפולה לא יוכל להיבחר לפרלמנט או לממשלה האוסטרלית.

ראש ממשלת אוסטרליה: "האם ציד המכשפות נעשה כל כך אבסורדי עד שאנשים טוענים ברצינות כי ג'וש פרידנברג הוא אזרח של מדינה שהיתה שולחת אותם אל תאי הגזים אלמלא המלחמה הסתיימה עוד לפני שהם הספיקו לעשות זאת?"

על פי הדיווח בעיתון המקומי, אמו היהודייה של פרידנברג, שנולדה בשנת 1943 בהונגריה במהלך מלחמת העולם השנייה, החזיקה באזרחות הונגרית ובעקבותיה זכה גם פרידנברג עצמו באזרחות הונגרית מה שפוסל אותו מלכהן בתפקידו ולכן עליו להתפטר מיידית. בחודשים האחרונים כבר התפטרו מתפקידם שישה חברי פרלמנט באוסטרליה, שהתגלה כי החזיקו באזרחות כפולה. "ישנו סיכוי סביר של 50 אחוזים כי פרידנברג ירש אזרחות הונגרית, מאחר ואמו נולדה בהונגריה בשנת 1943" נכתב במאמר שפירסם העיתון האוסטרלי.

בעקבות הסערה שהתעוררה הכחיש פרידנברג את הטענות נגדו וכינה אותן "אבסורדיות". לטענתו, אימו היגרה בגיל צעיר לאוסטרליה כאשר היתה חסרת נתינות, לאחר שהונגריה העבירה חוק השולל את האזרחות ממי שעזב את המדינה במהלך מלחמת העולם השנייה. "אמי הגיעה לאוסטרליה מאירופה שסועת המלחמות אחרי השואה, לאחר מלחמת העולם השנייה, ונחשבה כאדם חסר נתינות. זה מגוחך לחלוטין לחשוב כי בדיעבד, בניגוד מוחלט לרצונה, ניתן להפוך אותה לאזרחית הונגריה ולאחר מכן להעביר את האזרחות גם אלי ללא כל פעולה מצידה או מצידי" אמר פרידנברג במסיבת עיתונאים ביום שישי (שעון אוסטרליה).

שר האנרגיה האוסטרלי הוסיף כי "דיברתי עם אמי אתמול בלילה והיום, והיא שונאת את הרעיון שההיסטוריה עולה שוב לכותרות. בדיוק כמו הורים אחרים שהגיעו לאוסטרליה בנסיבות דומות, הם לא רוצים לחיות שוב את העבר. אני לא חושב שהיתה כוונת זדון בדיווחים נגדי, אבל אני חושב שכעת זה ברור לחלוטין כי אני אזרח אוסטרלי בלבד. אני חייב להוסיף כי זה הפך להיות מגוחך כאשר ישנן טענות כאלו כלפי קבוצה שלמה של אנשים שהיגרו לאוסטרליה. זה פשוט מגוחך לחשוב שארצה להחזיק באזרחות של מדינה שהפכה את אמא שלי לחסרת אזרחות" אמר פרידנברג.

בימים האחרונים עלה החוק האוסר על פוליטיקאים מקומיים להחזיק באזרחות כפולה לכותרות, לאחר שנשיא הסנאט האוסטרלי, סטיבן פרי, נאלץ לפרוש מתפקידו ומהחיים הפוליטיים לאחר שהתגלה כי הוא מחזיק באזרחות בריטית בנוסף לאוסטרלית. בנוסף נאלצו חמישה חברי פרלמנט, בהם סגן ראש הממשלה, לפרוש גם הם מתפקידם לאחר שהתברר כי הם מחזיקים באזרחות נוספת.

בניימין נתניהו במפגש עם ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול יחד עם שרי ממשלתו (צילום: חיים צח / לע״מ).
בניימין נתניהו במפגש עם ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול יחד עם שרי ממשלתו (צילום: חיים צח / לע״מ).

החוק האוסר עליהם לכהן בפוליטיקה המקומית זכה לביקורת חריפה מצד חברי ממשלה באוסטרליה שטוענים יש צורך לשנות אותו בהקדם. "האם זה אומר שכעת מישהו מתכוון לערוך מחקר גניאולוגי נרחב על כל חבר פרלמנט או שר בממשלה, או לנהל מחקר נרחב על חוקי אזרחות זרים?" שאל ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול. הוא גם יצא להגנתו של שר האנרגיה, היהודי היחיד בממשלתו, כאשר קרא במסיבת עיתונאים לעצור את הדרישות להתפטרותו.

"אני מבקש שאלו המשמיעים את ההאשמות נגד ג'וש פרידנברג", אמר ראש הממשלה האוסטרלי, "יחשבו קצת יותר על ההיסטוריה ועל השואה. אריקה שטראוס, אימו של פרידנברג, הגיעה לאוסטרליה כאשה חסרת אזרחות. לא היתה לה אף אזרחות כאשר היא היגרה לאוסטרליה כפליטת מלחמה. היא קיבלה אזרחות אוסטרלית. האם ציד המכשפות נעשה כל כך אבסורדי עד שאנשים טוענים ברצינות כי ג'וש פרידנברג הוא אזרח של מדינה שהפשיטה את אמו ומשפחתה מהאזרחות שלהם, והיתה שולחת אותם אל תאי הגזים אלמלא המלחמה הסתיימה עוד לפני שהם הספיקו לעשות זאת?" שאל טרנבול.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!