דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

בעולם / האם תבוסות דאע"ש בשבוע האחרון מבשרות על סופו של הארגון הרצחני?

בימים האחרונים נהדף הארגון משתי ערים מרכזיות בסוריה ובעיראק וממעוזיו בגבול בין המדינות | עתה הוא שולט ב-4% בלבד מהשטח בו שלט בתחילת 2015 | ולמרות זאת, חייהם של אזרחים חפים מפשע רבים ברחבי העולם עדיין נמצאים בסכנה

הריסות העיר דיר אל זור, 2 בנובמבר 2017 (SANA via AP)
הריסות העיר דיר אל זור, 2 בנובמבר 2017 (SANA via AP)
אוריאל לוי

מיליציה שיעית עיראקית חדרה אתמול (שבת) לשטחה של סוריה תוך שהיא הודפת את דאע"ש ממעוזיו על גבול סוריה-עיראק. זאת לאחר שצבא עיראק, בסיוע מיליציות שיעיות, כבש שלשום את העיר אל-קאים שבמערב עיראק מידי דאע"ש, שהשתלט עליה בשנת 2014. ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, כינה את המהלך "גאולת אל-קאים בזמן שיא" בהצהרה שמסר שעות לאחר שחייליו הדפו את לוחמי דאע"ש וכבשו את העיר הגדולה האחרונה בה התבצרו לוחמי הארגון.

מוקדם יותר באותו היום (שישי) הודיע משטר אסד כי הביס את דאע"ש בעיר דיר א-זור, שנחשבה למעוז האחרון של הארגון הרצחני בסוריה.

עתה, לאחר שאיבד ארגון דאע"ש את השליטה ב-14 ערים גדולות בסוריה ועיראק, שולט הארגון ב-4% בלבד מהשטח בו שלט בתחילת 2015, כך דיווחה סוכנות הידיעות איי. פי. דאע"ש עדין שולט ברצועה מדברית המיושבת בדלילות על גבול סוריה-עיראק, ובחלק קטן מעמק הפרת במזרח סוריה, בו שוכנת העיירה אבוקמאל.

אמנם השטח המיושב בו מחזיק הארגון בסוריה הוא רק פיסה קטנה ממה שהחזיק בעבר, אולם באזור זה חיה אוכלוסייה של כמה מאות אלפי אזרחים, מה שמותיר אותה כאוכלוסייה הגדולה ביותר בעולם שחיה תחת הארגון הרצחני.

חיל האוויר הרוסי מפציץ בימים האחרונים באינטנסיביות גבוהה בסיסים ובונקרים של דאע"ש באבוקמל, אליה נמלטו אלפי לוחמים של הארגון לאחר התבוסות שספג.

התבוסה של דאע"ש בעיראק ובסוריה צפויה לקחת עוד כמה חודשים, ויש לזכור שהארגון עדין מבוסס היטב בסיני המצרית, בדרום הגולן הסורי, בשטח הררי ומבודד באפגניסטן, באזור אגם צ'אד שבמערב אפריקה, בקווקז הרוסי ואף בלוב ובפיליפינים בהן שלט בערים עד לאחרונה.

דיר א-זור 

אתמול פורסם בטלוויזיה הממלכתית הסורית כי "צבא אסד בשיתוף עם כוחות תומכים שחרר לחלוטין את העיר דיר א-זור. צבא סוריה החזיר את הביטחון והיציבות לעיר". סרטונים שפורסמו בסוכנות הידיעות הרשמית SANA מציגים את רגעי הלחימה האחרונים בעיר. בסרטונים נראה ירי מטנקים, ועננת עשן מעל השכונות ששוחררו. לפי הודעת המשטר, הלוחמים הסורים מפנים כעת את המטענים שהותירו לוחמי הארגון הרצחני בעיר. הארגון הסורי לזכויות אדם אישר כי העיר שהייתה נצורה בידי דאע"ש לאורך למעלה משלוש שנים שוחררה.

דיר א-זור נכבשה על ידי המדינה האיסלאמית ב-2014, והארגון החזיק ברוּבה בשלוש השנים האחרונות. כוחות משטר אסד ומיליציות התומכות בו שברו את המצור שהטיל הארגון על העיר בספטמבר האחרון, ומאז התקדמו שכונה אחרי שכונה עד שחרורה המלא של העיר.

דיר א-זור היא בירת המחוז הנושא את אותו השם במזרח המדינה. לפי ארגונים העוקבים אחר הלחימה, פעילי המדינה האיסלאמית עדיין מחזיקים ב-40% משטח המחוז. העיר, הקרובה לגבול עם עיראק, נחשבת לחשובה במזרח סוריה, והיא מרכז ייצור הנפט הסורי. על פי הערכות, 35 אלף בני אדם נאלצו להימלט מבתיהם במחוז בשנות הלחימה. המצור, שהטיל הארגון על העיר ב-2015 ונשבר רק כעבור כמעט שלוש שנים, כלא 93 אלף אזרחים בתנאים קשים.

נסיגת דאע"ש עשויה להגביר את המתיחות בין כוחות משטר אסד ובני בריתו לכוחות הכורדים ובני בריתם. 'הכוחות הסורים הדמוקרטיים' בהנהגת הכורדים המגובים על ידי ארה"ב, מנהלים מבצע בחלקו הצפוני של מחוז דיר א-זור, במקביל למבצע של כוחות המשטר המתנהל מדרום לנהר הפרת. שני הצדדים הלוחמים מנסים להשתלט על כמה שיותר מתקני ייצור נפט, עיירות וכפרים במחוז המדברי.

אל-קאים

ממשלת עיראק דיווחה על כיבוש העיר אל-קאים ימים ספורים לאחר תחילתו של המבצע הצבאי באזור. הקואליציה נגד דאע"ש בהובלת ארה"ב המגבה את צבא עיראק, צפתה שהקרב באל-קאים יהיה "הקרב הגדול האחרון" של המערכה נגד דאע"ש בעיראק. נפילת אל-קאים מותירה את לוחמי דאע"ש כשבשליטתם העיר השכנה והקטנה יותר 'ראווה' וכן השטח המדברי שמצפון לנהר הפרת. בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה אל-עבאדי כי על לוחמי דאע"ש "לבחור בין מוות לכניעה" והכריז על פתיחת מתקפה על מאחזיהם האחרונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!