דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום השנה לרצח רבין

יום השנה לרצח רבין / כ-15 אלף איש התכנסו אמש (שבת) בכיכר רבין לציון יום השנה לרצח

המארגנים ניסו לשוות לעצרת מראית של "כלל ישראל" וגם הדוברים נבחרו כדי לייצג את "ארבעת השבטים" | למרות זאת, הגיעו פחות אנשים משקיוו | ח"כ פרץ: "העצרות האלה צריכות להיות פוליטיות עם ויכוח נוקב"

העצרת לציון 22 שנה לרצח יצחק רבין ז"ל. 4 בנובמבר 2017 (צילום: מרים אלסטר  פלאש90)
העצרת לציון 22 שנה לרצח יצחק רבין ז"ל. 4 בנובמבר 2017 (צילום: מרים אלסטר פלאש90)
שי ניר
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עצרת המונים התקיימה אמש בכיכר רבין שבת"א, ביום השנה ה-22 להרצחו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל. העצרת אורגנה השנה לראשונה על ידי תנועות "מפקדים למען ביטחון ישראל" ו"דרכנו" והייתה נתונה לביקורת קשה, בשל הימנעות המארגנים מהתייחסות לרצח ולהסתה שהובילה אליו כמו גם מעיסוק בדרכו המדינית של רבין אותה הוביל טרם הירצחו. בין היתר הוטחה ביקורת על כי בפרסומים הושמטה המילה רצח ורבים טענו כי מארגני העצרת מנסים לטשטש את שקרה.

לטענת המארגנים הגיעו לעצרת כ-85 אלף איש אולם גורמים במשטרה ובעירייה אומרים כי בשיאו של הערב המספר עמד על כ-15 אלף איש. את העצרת הנחתה העיתונאית ואשת הטלוויזיה מיקי חיימוביץ' והיא כללה נאומים מצד פעילים חברתיים (אך לא פוליטיקאים מכהנים) לצד הופעות של שלל הרכבים.

אמנון רשף, יו"ר מפקדים למען ביטחון ישראל, אחד הארגונים שלקחו על עצמם את הפקת העצרת אמר בדברים שנשא על הבמה "חברות וחברים, לבשתי את מדי צה"ל עשרות שנים. לחמתי במלחמות ישראל. תחת אש אויב, מעולם, לא שאלתי את חברַי לנשק, אם הם ימניים או שמאלנים. מעולם, לא בדקתי בציציות או את גודל הכיפה. גם ארץ המוצָא, צבע העור והמבטא של חיילַי, מעולם, לא היו חשובים יותר". עוד הוסיף כי "אין בינינו מַחְלוקת באשר לזכותנו ההיסטורית על ארץ ישראל. אך לצדנו שוכן עם אחר, על מיליוני אנשיו. הפלסטינים לא הולכים לשום-מקום, ואנחנו כאן לעד".

קובי ריכטר, יו"ר "דרכנו" בנאומו בעצרת אמר כי "אנחנו כאן כדי להתקומם מול הקיצונים, מעיזים להיות מתונים, כדי להגשים חלום משותף ולכבד שונות דעות ומחלוקות. תנו ידיים לעומדים לצידכם. יד ימין שלובה ביד שמאל".

דובר נוסף היה עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת שאמר: "באתי היום מאפרת, בירת גוש עציון, מלב הרי יהודה וגם שם, כמו כאן, אנשים נשים וטף מתפללים לפחות שלוש פעמים ביום לשלום ולא לאלימות. ואני גם נפחד כי בדרכי לכאן שמעתי את הקולות הקוראים למחנאות ולחרמות. קולות, אשר מתוך הרצון לחדד מסרים מביאים לפילוג. קולות שבאים מתוך אמונה בצדקת הדרך. הדרך שלהם". דבריו אלה נתקלו בלא מעט קריאות ביניים ואף קריאות בוז פה ושם. הגעתו של רביבי, כמו גם הניסיון למתג את העצרת מלכתחילה כעצרת של "כולם" נתקלה בלא מעט ביקורת.

שלשום נודע כי אסתר ברוט, תושבת ההתנחלות עופרה לא תנאם בעצרת כפי שתוכנן עקב התבטאות שעוררה ביקורת על כך שהשיח הקיצוני "משני הצדדים" הוא שהוביל לרצח. מארגני העצרת מסרו כי ההחלטה התקבלה במשותף. בפוסט שפרסמה אתמול בעמוד הפייסבוק שלה, כתבה ברוט: "כרגע נראה כי הכיכר אינה בשלה. בימים האחרונים גורמי שמאל קיצוני יצאו נגדי למסע של הכפשה והסתה, הפכו אותי לפורעת חוק שפוגעת בדמוקרטיה".

שר החקלאות אורי אריאל מהבית היהודי השתתף בעצרת לראשונה. "הכרתי את רבין באופן אישי. רבין היה ראש הממשלה של כולנו. אמנם היו לציבור הדתי מחלוקות עם יצחק רבין אך אין חולק שרצח הוא מעשה שלא יעשה ועד היום שומרי המצוות צמים בצום גדליה על גדליה בן אחיקם ראש הממשלה שנרצח", אמר השר אריאל והוסיף: "גם אם בדמוקרטיה אין הסכמות שיח שכזה חייב להתנהל תוך דיאלוג מכבד. ואני תקווה שבשנה הבאה נראה בעצרת את כל עם ישראל!". השר אריאל, שהיה מזכ"ל מועצת יש"ע בתקופת ההפגנות הסוערות שקדמו לרצח רבין נודע במספר אמירות שנויות במחלוקת כנגד רבין וממשלתו.

שר החקלאות אורי אריאל. צילום: מארק ישראל סלם
שר החקלאות אורי אריאל. צילום: מארק ישראל סלם

גם ח"כ יהודה גליק (הליכוד) בחר להגיע לעצרת והתייחס לכך בהודעה לתקשורת: "לפני 22 שנים נרצח ראש ממשלת ישראל ואנחנו כאן כדי לדאוג שזה לא יקרה שוב. אנחנו עם אחד. אין לנו פריבילגיה לאפשר לשונאים לנצח. הרוב המתון רוצה אחדות ושיח ולא פילוג ושנאה".

בין הנואמים הנוספים שנשאו דברים במהלך העצרת ניתן היה למצוא את יהודה משי זהב, יו"ר זק"א שהלין בדבריו על "תרבות הקיטורים" שפשתה בארץ וסיים דווקא בציטוט של הנשיא קנדי "אל תשאל מה המדינה יכולה לעשות בשבילך, שאל מה אתה יכול לעשות בשביל מדינתך"; טל אוחנה – סגנית ראש מועצת ירוחם – שדיברה על ההשקעות של ממשלת רבין בפריפריה; תאבת אבו ראס – מנכ"ל משותף ב"קרן אברהם" ותושב קלנסואה שבמשולש – שדיבר על המורכבות של שתי הזהויות של הערבים אזרחי ישראל וקרא לסיום הכיבוש של בני עמו בידי בני מדינתו; שבתי שביט – ראש המוסד לשעבר – שדיבר על זכרונותיו מרבין ועוד.

בחירת המארגנים לשאת אופי מפייס ומאחד בין ימין לשמאל ללא נאומים של גורמים פוליטיים הגביר את המחלוקת בתוך השמאל על אופיה של העצרת. ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) שהגיע לעצרת, אמר ל-ynet כי "כפי שזה מתנהל כרגע, זה הולך ומעמעם משנה לשנה את הזיכרון של האירוע המרכזי, הדרמטי, הטראומתי, הדבר הגדול הזה שפקד את מדינת ישראל: רצח ראש הממשלה. אני בהחלט מוטרד ומודאג מכך שבעצם מנסים איכשהו למחוק את מה שהיה".

חברי הכנסת של המחנה הציוני התכנסו בפתיחת העצרת ליד האנדרטה המוצבת בנקודה בה נורה יצחק רבין בידי יגאל עמיר לטקס קצר. בתגובה להתנהלות המארגנים והביקורת שהוטחה בהם הודיע בשבוע שעבר יו"ר מפלגת העבודה ומנהיג "המחנה הציוני", אבי גבאי, כי בשנים הבאות מפלגת העבודה תיקח אחריות על העצרת. גבאי עצמו היה נתון לביקורת השבוע על שבערב יום הזיכרון העדיף דווקא להשתתף במירוץ הלילה של "נייק" בת"א. בתגובה לפניית 'דבר ראשון' בנושא בחר שלא להגיב. יצויין אגב, שגם בשנה שעברה התחייבה מפלגת העבודה לארגן את העצרות "בעתיד".

חברי הכנסת של המחנה הציוני בטקס קצר שערכו באנדרטה לזכרו של יצחק רבין ז"ל (צילום: המחנה הציוני)
חברי הכנסת של המחנה הציוני בטקס קצר שערכו באנדרטה לזכרו של יצחק רבין ז"ל (צילום: המחנה הציוני)

גבאי אמר בכינוס כי "כאן במקום הזה, לפני 22 שנה נרצח ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין. הוא נרצח משום שהוא הלך בדרך השלום, והרוצח רצה לעצור את תהליך השלום. 22 שנה אחרי, מפלגת העבודה והמחנה הציוני מחויבים לדרך השלום. מחויבים להגיע לפתרון מדיני". והוסיף כי "בסופו של דבר, המנצחים כותבים את ההיסטוריה ולכן אנחנו צריכים לנצח. הדבר המרכזי שנעשה כדי לשמר את מורשתו של רבין ולהמשיך בדרכו של רבין, זה לנצח בחירות ולהחזיר את המחנה למקום שהוא זכאי לו, שזה השלטון במדינת ישראל. בזה אנחנו עובדים וזה הדבר המרכזי מבחינתנו".

ח״כ ציפי לבני, יו״ר התנועה, המחנה הציוני, אמרה כי "מסר הפיוס שיעלה מהכיכר הערב חשוב מאין כמוהו, אבל לא פחות חשוב להבין שהמחלוקות שהיו אז נשארו איתנו. לא צריך להסתיר אותן, כן צריך לדבר עליהן ביננו לבין עצמנו. לא הייתי אז בכיכר ולא הצבעתי לרבין אבל הייתי חותמת היום על אותן מילים: 'לא לאלימות כן לשלום'". לבני סיפרה ל'דבר ראשון' כי כי הוזמנה לכיכר לראשונה בשנת  2005 כשרת משפטים, "לראשונה אמרתי שלא הצבעתי עבור רבין וביטאתי את החוויה והכאב של אלה שחלקו על דרכו" והוסיפה, "אני עדיין חושבת שצריך להלחם למען השלום והשיח צריך להתקיים ללא אלימות וכבוד הדדי. כולם רוצים את מדינת ישראל לפי דרכם".

ח"כ עמיר פרץ התראיין אף הוא ל'דבר ראשון' ואמר כי השאלה מי ארגן את העצרת חשובה אבל משנית וכי הבעיה היא עם המסרים של העצרת. פרץ טען שהדגש צריך להיות על הרצח שהיה ודגש על תהליך השלום שכן רבין נרצח על המאבק על השלום והנסיון לטשטש את המסרים רק מסתירה את מורשתו של רבין ואת הרוצח שעשה את המעשה במטרה לגדוע את השלום. באופ הזה יכול הרוצח, לטענת פרץ, לומר לעצמו שהוא הכי השפיע על התהליכים עד היום. "העצרות האלה צריכות להיות פוליטיות עם ויכוח נוקב", דברי פרץ.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!