דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

פוליטי / היועץ המשפטי לממשלה: "אני מותקף מכל הכיוונים"

בהקלטות שנחשפו הבוקר (ראשון) בגל"צ, נשמע אביחי מנדלבליט מדבר בכנס סגור | לטענתו, ההתקפה נגדו נעשית "לא לפי כללי המשחק הדמוקרטיים" | עוד תקף בחריפות את החוק הצרפתי וחוק המלצות, שלדבריו "נועדו לפגוע בכולם"

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט.  צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר בשבוע שעבר שהוא "מותקף מכל הכיוונים בכלים שהם לא סימטריים, כלים שהם לא בכללי המשחק הדמוקרטי", כך לפי הקלטה ששודרה הבוקר (ראשון) בגלי צה"ל. מנדלבליט אמר את הדברים בכנס הנהלת הפרקליטות לדורותיה, שהתקיים ביום חמישי האחרון.

עוד אמר כי "אני לא יכול להתנהל בדרך שלהם. זה מצב לא פשוט." היועץ התייחס בהקלטה גם להצעת החוק שאוסרת על חקירת ראש ממשלה מכהן ולהצעה לאסור על המשטרה להגיש המלצות בתום חקירה.

בשבוע שעבר פורסם שמנדלבליט מתנגד להצעת חוק ההמלצות בשל תוכנה ועיתוי הגשתה. בהקלטה שפורסמה היום מהכנס נשמע מנדלבליט אומר כי "זה שהיועץ אומר שהוא מתנגד, היום זה כאילו שהוא תומך. זה שהוא אומר שתהיה פגיעה משפטית, אז זה כאילו 'טוב נו, אז הוא רק פקיד, אז הוא אמר', וזה המצב וזה מאוד קשה".

"הדבר הכי מטריד בימים האלה, באמת, ריבוי הצעות שנועדו לפגוע בעצם בכולנו. אז יש חוץ מהצעת החוק לביטול המלצות המשטרה, אתם יודעים, החוק הצרפתי. ביום ראשון עולה הצעת החוק הידועה לשמצה של תיקון דרכי המינוי של יועצים משפטיים למשרדי ממשלה". מנדלבליט הביע את התנגדותו לחוק זה גם במכתב ששלח ביום חמישי לשרת המשפטים.

"השינויים המבוקשים" כתב לשקד, "שתכליתם העצמת מעורבותו של השר בהליך בחירתו ומינויו של היועץ המשפטי למשרד הממשלתי צפויים להביא להחלשת עצמאותו, אי תלותו, ואפקטיביות תפקודו של היועץ המשפטי למשרד ממשלתי כ'שומר סף'. החלשה שכזו תביא בתורה לפגיעה במעמדו של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה בכללותו, תחתור תחת עקרונותיו היסודיים ביותר של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה ועלולה לפגוע קשות בעצמאותו, באיכותו ובאמון הציבור בו".

בחוות דעת שהגיש לשרים לקראת הדיון היום בוועדה, הסביר מנדלבליט כי הוא מתנגד לחוק שאוסר על המשטרה להגיש המלצות בתום החקירה, וכי יש בו אפקט מצנן ליחסים בין המשטרה לפרקליטות. "הצעת החוק והמסר המשתמע ממנה, לפיו אין זה מתפקידה של המשטרה לבצע את הערכת התשתית הראייתית בתיק, יפגעו פגיעה ממשית הן ביעילות של עבודת החקירה והן ביעילות עבודת הפרקליטות", כתב והוסיף כי המשטרה מחויבת לחוות דעתה בכל הקשור לקבילות הראיות, "לשם מיקוד החקירה וקבלת החלטה לגבי מיצויה".

להתנגדותו של מנדלבליט להצעת החוק שאוסרת על המשטרה להגיש המלצה בתום חקירה הצטרפו גם פרקליט המדינה שי ניצן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך. ניצן אמר בשבוע שעבר כי "הציבור חייב להבין שהמשטרה והפרקליטות עובדות יד ביד. אם רוצים שהצדק ייעשה חייבים לאפשר את השיח ביניהן. יש חשיבות עצומה לשמוע את דעתו של החוקר בתיק. חוק שימנע מהפרקליטות לקבל המלצות ב-30 אלף תיקים יגרום לעינוי דין ולפגיעה בציבור". אלשיך אמר בשבוע שעבר בשיחה עם כתבים כי משמעות החוק היא שהפרקליטות תצטרך לנהל את החקירה וציין כי אין לה את הכלים לעשות זאת.

לפי הצעת החוק של חבר הכנסת דודי אמסלם (הליכוד), המשטרה לא תוכל להגיש המלצה על כתב אישום בתום חקירותיה, אלא תחויב בהעברת חומר החקירה המלא לפרקליטות, ושם יוחלט מהם סעיפי האישום שבהם ניתן להעמיד לדין את הנחקרים. לפי ההצעה, שוטר שיעבור על החוק יהיה צפוי לעונש מאסר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!