דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט עולמי / להפוך כסף לספורט: כך תהפוך קטאר למעצמה לקראת מונדיאל 2022

מה שהתחיל בקטן באירוח אליפות העולם בכדור-יד, מסתמן כשלב ראשון במטרה להפוך למעצמת ספורט עולמית | כיצד נערכים במדינה העשירה במפרץ, להופעה מכובדת של הנבחרת הלאומית במונדיאל המקומי והאם ישחקו בשורותיה שחקנים קטארים?

נבחרת קטאר מול נבחרת צרפת בכדוריד אולימפיאדת ריו (צילום: REUTERS/Marko Djurica)
נבחרת קטאר מול נבחרת צרפת בכדוריד אולימפיאדת ריו (צילום: REUTERS/Marko Djurica)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 2011 החל הנסיון הגדול של ממשלת קטאר לפרוץ בסערה לעולם הספורט כשהנסיכות הקטנה מחצי האי ערב זכתה ב-27 בינואר בזכות לארח את אליפות העולם בכדוריד שהתקיימה בשנת 2015. זה בסך הכל נראה כמו עוד אירוע חסר משמעות וקטן בעולם הספורט, אבל חשוב להבין שכאן בעצם מתחיל ניסוי המעבדה לעבר המטרה האמיתית של ממשלת קטאר, אירוח וזכייה באחד המקומות הראשונים בגביע העולם בכדורגל.

חשוב להבין שקטאר נחשבה באותם השנים לאחת הנבחרות הטובות באסיה בזכות העובדה שחוקי האזרחות של שחקני הכדוריד פשוטים יותר מאשר בכדורגל או הכדורסל. לעומת זאת, בזירה העולמית קטאר עדיין הייתה נבחרת קטנה וחלשה יחסית. באליפות העולם שהתקיימה ב-2013 סיימה נבחרת קטאר במקום ה-20 בלבד שלצד שחקנים מקומיים מופעים "שכירי חרב" ממצרים, איראן, בוסניה וסוריה. ועדיין כמעט כל הסגל הוא מקומי ופחות איכותי.

בכדורסל מותר לאזרח שחקן אחד בלבד ולשתף אותו על תקן חריג בנבחרת, בכדורגל יש חוק שאוסר על שחקן ששיחק בנבחרת הבוגרת לפחות משחק אחד לעבור לייצג מדינה אחרת, אלא אם זאת מדינה שהוקמה הרגע. כך לדוגמה, השוער סמיר אויקני שנולד בסרביה, עבר בגיל שש לבלגיה, החליט לייצג את אלבניה ובסוף כאשר הוקמה קוסבו עבר לייצג אותה למרות שכבש שותף ב-20 משחקים בינלאומיים במדי אלבניה. לעומת זאת בכדוריד החוקים גמישים יותר ודומים יותר לשכונה שהתקיימה בשנות ה-60 בכדורגל ובשנות ה-80 בכדורסל. שבקצרה אומרת כל מי שבא ברוך הבא.

כאשר קטאר הקטנה נבחרה לארח את אליפות העולם בכדוריד, היא עברה מהפכה שלא נראתה כמותה באף תחום ספורט בעולם. רק שלושה שחקנים נותרו בסגל הנבחרת, כמובן ששלושתם היו כולם מתאזרחים ולא נולדו בקטאר. את נבחרת קטאר שהצליחה להגיע עד למשחק הגמר מול צרפת ייצגו רק שני שחקנים ממוצא קטארי: עבדל ראזק מארוד וחאדי חאמדון. חוץ מהם הופיעו בנבחרת הרב לאומית שחקנים מ-11 מדינות ו-4 יבשות. כולל שחקנים בכירים שכבר זכו לייצג את נבחרות מונטנגרו/צרפת/בוסניה/ קובה/ מצרים ועוד שחקנים מספרד, טוניסיה, סוריה, אירן וקובה.

גאווה לאומית או כסף?

מי שאולי מייצג יותר מכולם את התופעה הוא המקשר של נבחרת הכדוריד של צרפת לשעבר ברטרנד רוינה, שהספיק להיות חלק מהזכייה באליפות העולם ב-2011 עם נבחרת צרפת וארבע שנים אחר כך התחרה מולם בגמר אליפות העולם במדי נבחרת קטאר. שחקנה של מונפלייה ואלנטין הסביר את מוטיבציית השיא של נבחרת צרפת לנצח את קטאר בתחרויות בינלאומיות "כל פעם שאנו משחקים נגד קטאר, זה לא החזון שלנו. הם יכולים לעשות את זה, כי זה מותר. אנחנו מקבלים הנאה אדירה לנצח אותם, במיוחד באולימפיאדה בריו, כי אנחנו באים לייצג בגאווה את המדינה שלנו וזאת הרוח האולימפית. גם אוהדי הכדור-יד בעולם שמחים כשמנצחים את קטאר כי אנו משחקים בשביל אהבת המשחק והם משחקים בשביל הכסף"

למרות הביקורת מכל עבר, הניסוי הקטארי הוגדר כהצלחה מסחררת כאשר שחקנים מרחבי העולם רוצים להצטרף לנבחרת תמורת סכמי כסף גדולים והנבחרת הלאומית הגיעה להישג שיא כאשר סיימה כסגנית אלופת העולם ב-2015 ,זכתה במקום השישי באולימפיאדת ריו וסיימה במקום השמיני המכובד באליפות העולם בצרפת השנה.

האוכלוסיה של קטאר היא קטנה מדי כדי להצליח לבנות ממנה נבחרת מנצחת בשביל לזכות במונדיאל 2022, בקטאר יש רק 400 אלף אזרחים מקומיים ועוד 1.8 מיליון פועלים זרים מרחבי אפריקה ואסיה. למרות שבקטאר מינו את את שחקן ברצלונה ונבחרת ספרד בעבר צ'אבי הרננדס ושחקן ומאמן צלסי בעבר ג'אנפרנקו זולה האיטלקי להיות אחראים על פיתוח התשתיות של הכדורגל הקטארי, לכולם ברור שהדרך על התהילה עוברת במקום אחר לגמרי. אי שם במקומות האפלים והבלתי נראים של מסדרונות התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א.

השימוש בהצעה של קייפ ורדה 

לפני אליפות העולם בכדור-יד בקטאר, שינו את חוקי הנבחרות בטענה שהעולם משתנה ושחקנים שמשחקים בקבוצה מקומית יכולים לייצג את המדינה בה הם משחקים. כעת אותם קולות בדיוק נשמעים במסדרונות פיפ"א כאשר התאחדות הכדורגל של קייפ ורדה מאפריקה הגישה הצעה להגמיש את החוק במקרה בו שחקן שיחק רק פעם או פעמיים במדי הנבחרת הלאומית, כאשר מאחורי ההצעה עומד הרצון של הנבחרת הקטנה להפוך את תהליך ההתאזרחות של שחקנים פורטוגלים בעלי שורשים מהקולוניה לשעבר להיות פשוטים יותר. כבר היום רב שחקני הנבחרת נולדו בפורטוגל ומשחקים בליגות הנמוכות בפורטוגל.

ההצעה הזאת מנסה בעצם לפרוץ את החוק שכבר קיים ומאפשר לשחקנים בעלי שורשים אתניים במדינות אחרות לייצג את המדינה שסביו או הוריו גדלו בהם. לכך יש הרבה דוגמאות כמו נורי שאהין מדורטמונד המייצג את נבחרת טורקיה למרות שנולד וגדל בגרמניה או פייר-אמריק אובאמיינג שנולד בצרפת, גדל באיטלה קיבל זימון לשתי הנבחרות הצעירות ויכול היה לייצג גם את נבחרת ספרד בגלל מוצא אימו, לפני שבחר לייצג את גבון כמו אביו שהיה שחקן הנבחרת הלאומית.

נשיא התאחדות צפון מרכז אמריקה, ויקטור מונטאגליאני תומך נלהב בהצעה החדשה וטוען שבעקבות ההגירה ההמונית שקיימת היום בעולם. "זה זמן טוב להסתכל על כך ולראות האם יש פתרונות מבלי לפגוע בשלמות של המשחק". מאחורי ההצהרות היפות עומדים אינטרסים ברורים, אף אחד לא באמת מצפה ששחקן נבחרת סוריה בכדורגל שהיגר בעקבות אסון ההומונטרי לגרמניה, יקבל זימון לנבחרת הגרמנית ולא יוכל לייצג אותה בגלל ששיחק כדורגל במשחק רשמי של הנבחרת בסוריה. הניסיון הוא ליצר מצב הפוך שבו שחקן שייצג נבחרת גדולה וחזקה כמו ברזיל או ספרד יקבל הצעה כלכלית משתלמת יותר ויעבור לייצג מדינה קטנה וחלשה יותר כמו לדוגמה קטאר.

איזו נבחרת קטארית נראה ב-2022?

כדי להפוך את המהפכה לשלמה יותר בחרו בפיפ"א לעלות חוק נוסף שקובע שאם שחקן מתגורר במדינה מסויימת, נגיד חמש שנים, הוא יכול לקבל אוטומטית הזדמנות להפוך לשחקן נבחרת של המדינה בא הוא מתגורר. למה דווקא היום ומה יהיה בעוד חמש שנים? אז מי ששכח, בעוד חמש שנים יתקיים בחורף 2022 המונדיאל בקטאר וכך באופן חוקי תוכל לאזרח קטאר את בכירי שחקני העולם תחת חוקי הגלובליזציה החדשים.

גם היום נבחרת קטאר מיוצגת ע"י לגיון זרים מסודן, סנגל, פורטוגל, צרפת, מצרים, אלג'יריה, גאנה, ברזיל ואורוגוואי. לצידם משחקים גם שחקנים מקומיים שגדלו בקטאר ושניים מכוכבי הנבחרת שמשחקים במועדונים אירופאים תחת שליטה קטארית, אקראם אפיף משחק באופן בלגיה ואחמד יאסר שמחשחק בקולטורל לאונסה מהליגה השנייה בספרד.

כוכב ברצלונה לשעבר, צ'אבי הרננדס שמשחק בקבוצת א-סיד המקומית ואחראי כאמור על תוכנית הפיתוח הכדורגל במדינה הסביר בראיון לגארדיאן הבריטי על הבעיות בכדורגל הקטארי: "ההבדל במשחק הוא טכני. הם לא יודעים לשחק כמונו בהגנה או בהתקפה. ההבדל הגדול ביותר הוא בתפיסת המשחק. זה לא פשוט כי הם מדינה קטנה מאוד,יש להם רק ששת אלפים שחקנים רשומים" באותן המילים הסביר צ'אבי בעצם שחומר השחקנים המקומי בנוסף למתאזרחים הקיימים אינו מסוגל לתת מענה אמיתי לרצון להפוך את קטאר לכוח אמיתי במונדיאל המקומי, ולכן את הפתרונות האמיתיים צריך לחפש במקומות אחרים. מקומות של כסף הבלתי נגמר של קטאר יש השפעה ידועה ורחבה.

בעקבות הכוח האדיר שיש לקטאר בפוליטיקה של הכדורגל העולמי, עוד יגיע השינוי הגדול בכדורגל העולמי. כעת מדברים על מגורים של חמש שנים במדינה המאזרחת ושני משחקים בינלאומיים. אבל גם זה עוד ישתנה ופתאום נפגוש כמו בכדוריד שחקני עבר מפורסמים וידועים מהנבחרות הטובות בעולם כמו ברזיל, איטליה, ארגנטינה , ספרד וצרפת מככבים זה לצד זה תחת הדגל הקטארי, שכבר הוכיחה מזמן שבפיפ"א לכולם יש מחיר והחלומות של האמיר הקטארי תמים בן חמד אאל ת'אני תמיד מתגשמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!