דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / רה"מ שב מלונדון לאחר ביקור בן כמה ימים - מה היה שם?

נתניהו יצא לביקור מדיני בלונדון בסימן "100 שנים להצהרת בלפור" | לצד הטקסיוּת, הספיק גם לשוחח עם ראש הממשלה הבריטית תרזה מיי על האיום האיראני, לעודד אנשי עסקים בריטים להשקיע בישראל ולעקוץ את הפלסטינים

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, עם בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון / לע״מ).
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, עם בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון / לע״מ).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר מביקור רשמי בלונדון בירת בריטניה שעמד בסימן "100 שנים להצהרת בלפור". במהלך ביקורו השתתף נתניהו באירועים רשמיים לציון ההכרזה, נפגשת עם ראשת ממשלה בריטניה ועם אנשי הקהילה היהודית, ואף זכה לפתוח את יום המסחר בבורסה המקומית.

ביקורו החל בפגישה עם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי. בדבריו ציין נתניהו את שיתופי הפעולה של ישראל ובריטניה בנושאי המודיעין, מאבק בטרור, בביטחון סייבר, בטכנולוגיה, בעסקים וביזמות. ביחס לנושא הפלסטיני אמר נתניהו כי, "ישראל מחויבת לשלום. אני מחויב לשלום". בדבריו נתניהו דיבר גם על האיום שמציבה איראן על יציבות האזור ורצונה לפתח נשק גרעיני ואמר כי "האיום שכולנו רואים הוא עלייתה של איראן שנחושה לא רק להשיג הגמוניה אזורית, אלא לפתח נשק גרעיני". על רקע עמדתה הנחושה של בריטניה והעומדת בראשה כי יש לשמר את הסכם הגרעין האיראני, עמדה לגביה ישראל מגלה התנגדות, עידן נתניהו את המסר מהתקופה האחרונה בו הוא קורא לבטל את הסכם הגרעין. "היעד שהצבתי לעצמי הוא לא לשמר את העסקה או לבטל את העסקה, אלא לשפר את העסקה ולתקן את הכשלים שבה, ואני חושב שאלה שרוצים לשמר את העסקה צריכים לשתף פעולה בתיקון כשליה".

מיי הביעה בפתח הפגישה דאגה מההתנחלויות הלא חוקיות ובהודעה מלשכתה נמסר כי השניים דנו בהסרת מכשולים העומדים בפני השלום ועל כך שההתנחלויות אינן המכשול היחיד. השניים הסכימו כי הישראלים זכאים לחיות "כשהם חופשיים מטרור והסתה אנטישמית". ביחס לציון 100 שנים להצהרת בלפור ועל רקע המחאה הפלסטינית נגד ההצהרה אמרה מיי כי, "כשאנשים מציעים שאנחנו נתנצל על ההצהרה, תשובתי היא חד וחלק – לא… אני גאה לעמוד פה יחד עם ראש הממשלה נתניהו כדי להביע תמיכה בישראל".

בחדשות 10 נחשפו תמלילי השיחה של נתניהו ומיי. בנושא האיראני אמר נתניהו כי "טראמפ פעל נכון כשטלטל את העניינים בנושא האיראני. זה טוב". מיי השיבה כי המהלך של טראמפ רק עשה את הדברים יותר מסובכים וקשים. "אנחנו שותפים לדאגות בנוגע לאיראן אבל אנחנו מחויבים להסכם הגרעין בוא נדבר על איך מתקדמים בלי לפתוח את העסקה". נתניהו השיב למיי במסר מרוכך ואמר, "אני מסכים. אפשר לפעול סביב העסקה (בלי לפתוח את ההסכם) ולטפל בנושא הטילים הבליסטיים של איראן, ביקורי הפקחים וסעיף הדמדומים. הכי חשוב שנשמור על אחדות ולא נתפצל", דברי נתניהו.

ביחס לנושא יחסי רוסיה ואיראן שאל נתניהו את מיי, "איך אפשר להפריד בין רוסיה לאיראן?" על כך השיבה מיי "תגיד לי אתה. ישראל היא המדינה שהכי קרובה לרוסיה היום" ונתניהו השיב כי "יהיה קשה להפריד בין רוסיה לבין איראן אבל זה אפשרי. האינטרסים שלהם שונים לגמרי". בנושא תכנית השלום של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מיי שאלה את נתניהו מה הוא יכול לספר לה על התכנית ונתניהו השיב: "אנו מחכים לראות מה טראמפ ישים על השולחן. אני לא בטוח מה הוא יציג ואני לא בטוח שיש מישהו שיודע. שמענו שאולי הוא יציג תכנית עד סוף השנה אבל אולי זה ייקח יותר זמן. בכל מקרה אני שמח שטראמפ ואנשיו מביאים גישה חדשה".

מאוחר יותר השתתף נתניהו באירוע לציון 100 שנים להצהרת בלפור בהזמנתם של הלורד רוטשילד והלורד בלפור הנוכחיים, צאצאי המעורבים בהכנת ההצהרה. עוד השתתפו באירוע בכירים בממשל הבריטי, פוליטיקאים מרחבי העולם וחברי הקהילה היהודית. מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי ועוד.

"אלמלא עשורים של עלייה ועבודה קשה, אלמלא אומץ הלב וההקרבה שהייתה נדרשת להגן על חיינו ועל חירותנו, מדינת ישראל לא הייתה קמה", אמר נתניהו בנאומו והוסיף, "אולם הצהרת בלפור היא זו שגיבשה את התמיכה הבינלאומית בציונות כפי שלא היה מעולם לפני כן וסללה את הדרך לכניסתה של הציונות אל בימת העולם. היום, עם שהיה פעם נטול מדינה וחסר ישע מצא את מקומו הראוי בקרב האומות". נתניהו ניצל את המעמד לתקוף את הפלסטינים ואמר כי עד היום הם דוחים את הצהרת בלפור. "הפלשתינים דחו את ההצהרה. הם עדיין דוחים אותה. הם אמרו זאת רק הבוקר. מה שמדהים הוא שהפלשתינים מדברים על כך שהם שוקלים לתבוע את ממשלת בריטניה על הצהרת בלפור. יש עורכי דין פה בחדר? זה ניצחון ודאי לבריטניה. הגיע הזמן שהפלשתינים יפסיקו את חתירתם להשמדת ישראל. הגיע הזמן שהם לא רק יכירו בבית לאומי יהודי, אלא שהם ישלימו סוף כל סוף עם מדינה יהודית, מדינת לאום עבור העם היהודי כיוון שאם הם יעשו זאת, הסכסוך יסתיים תוך דקה".

באירוע מיי התייחסה לנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני והביעה מחויבות לפתרון שתי המדינות. "אני מאמינה שהיחסים האלו מצריכים מאיתנו נחישות מחודשת לתמוך בשלום בר-קיימא שיהיה באינטרס של הישראלים והפלשתינים – ובאינטרס של כולנו – הסכם שלום שיהיה חייב להיות מבוסס על פתרון שתי המדינות, עם מדינת ישראל משגשגת ובטוחה לצד מדינה פלשתינית ריבונית ובת-קיימא", דבר מיי. מיי גם תקפה את תופעת האנטישמיות, לרבות הביטוי המודרני שלה המתנגד לקיומה של מדינת ישראל. "יש היום אנטישמיות מזן זדוני וחדש, שנעשית באופן גועלי ביותר, על ידי אנשים שרואים בביקורת על ממשלת ישראל כעילה להטלת ספק בזכותה של ישראל להתקיים" והוסיפה, "זה מתועב, ולא נסבול זאת, לכן בריטניה נמצאת בחזית של מאמץ בינלאומי ליצור הגדרה חדשה של אנטישמיות".

בהמשך ביקורו בלונדון פתח נתניהו את יום המסחר בבורסה בלונדון ואמר לאנשי עסקים וראשי תאגידים שנכחו במעמד כי "התעשייה הולכת ומשתנה בקצב מהר ובעולם המשתנה הזה ישראל נמצאת במקום ייחודי ליצור רווחים גדולים מאוד. אם אתם רוצים רווח בטוח תשקיעו בישראל. תשקיעו בתשתיות שלנו, תשקיעו במלונות שלנו, תשקיעו בכל דבר". אתמול נפגש נתניהו עם ראשי הקהילה היהודית בבריטניה ואמר להם כי הוא מודה להם על כך שהם מהווים את "הגשר המתמשך בין בריטניה וישראל, בין הציונות ובריטניה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!