דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגנטינה

בעולם / ארגנטינה: התובע שחקר את הפיגוע בקהילה היהודית לא התאבד - אלא נרצח

גופתו של אלברטו ניסמן, התובע הפדרלי שהאשים את נשיאת ארגנטינה בהסתרת ראיות על מעורבות איראן וחיזבאללה בפיגוע, נמצאה בביתו ב-2015 ונקבע כי התאבד | דוח משטרתי חדש חושף ראיות לכך שמדובר היה ברצח דווקא

הפגנה בארגנטינה לרגל יום השנה למותו של התובע אלברטו ניסמן שראיות חדשות מצביעות על כך שנרצח (צילום: AP Photo/Victor R. Caivano, File).
הפגנה בארגנטינה לרגל יום השנה למותו של התובע אלברטו ניסמן שראיות חדשות מצביעות על כך שנרצח (צילום: AP Photo/Victor R. Caivano, File).
אוריאל לוי

דו"ח משטרתי חדש הפיח רוח חיים באחת התעלומות הגדולות ביותר בארגנטינה – רצח התובע אלברטו ניסמן, שהאשים את נשיאת ארגנטינה בהסתרת ראיות בנוגע לפיגוע נגד הקהילה היהודית בבואנוס איירס.

ניסמן, היהודי, מונה לחקור את הפיגוע, שבוצע ממשלת איראן בתכנון ההתקפה, ואת ארגון חיזבאללה בביצועה. ב-18 בינואר 2015 נמצאה גופתו של ניסמן בביתו שבבואנוס איירס, אחרי שנורה בראשו. ניסמן נורה למוות שעות לפני שהיה אמור להעיד בפני הקונגרס נגד הנשיאה דאז, כריסטינה פרננדס דה קירשנר, על חלקה בטיוח הראיות על מעורבותן של איראן וחיזבאללה בפיגוע. קירשנר הכחישה את ההאשמות נגדה, ואמרה כי לממשלה לא היה חלק במותו.

גופתו של ניסמן נמצאה בחדר האמבטיה בביתו, שהיה נעול מבפנים, מה שהוביל את המשטרה להתייחס למוות כהתאבדות. מיד לאחר הרצח החלו להישמע טענות שההתאבדות בוימה, אולם בדו"חות המשטרה הסיקו כי אין ראיות לכך שעוד אדם היה נוכח בזירה בשעת המוות.

דו"ח חדש של משטרת ארגנטינה, המנמק את פתיחת התיק, פורסם היום (שני) בסוכנות הידיעות AP. הדו"ח מציג ראיות חדשות, הסותרות את העמדה הרשמית לפיה ניסמן שם קץ לחייו. על פי הדו"ח החדש, ניסמן הוכה על ידי שני אנשים שגררו אותו לחדר האמבטיה. אחד מהם החזיק אותו מתחת לבית השחי "כמו חיבוק", והשני ירה בו בראשו.

החוקרים ציינו עוד ראיות משמעותית שלא הופיעה בדיווחים עד כה: מחיצת האף של ניסמן הייתה שבורה, הוא ספג מכות בירכיו ובגופו נמצאו שרידי קטמין (סם הרדמה סינתטי). הדו"ח קובע כי המחסלים ניסו ליצור את הרושם שמדובר בהתאבדות. הראיות החדשות תואם את הממצאים של צוותי הרפואה המשפטית, שדיווחו כבר לפני שנתיים כי אין ראיות חד משמעיות להתאבדות אולם המשטרה דבקה עד כה בטענתה המקורית.

התובע הפדרלי, אדוארדו טיאנו, שקיבל את התיק בהוראת בית המשפט העליון אמר כי מדובר בתיק הפלילי המסובך ביותר שהוא חקר אי פעם. "האתגר מורכב מאוד. אם הוא (הרצח, א.ל.) היה נחקר באופן שונה מההתחלה, זה היה דבר אחר".

ב-2013 סירב ניסמן לקבל את הסכם ההבנות שחתמה ארגנטינה עם איראן, שתכליתו הייתה חקירה משותפת של הפיגוע. שנתיים לאחר מכן, הוא האשים את הנשיאה קירשנר, את שר החוץ הקטור טימרמן ופוליטיקאים נוספים בטיוח מעורבותה של איראן בפיגוע.

לטענתו, קירשנר פעלה כדי להסיר את צווי המעצר נגד האיראנים החשודים במעורבות בפרשה, בתמורה להקלות בייבוא נפט מאיראן. לאחר מותו נמצא בביתו טיוטה לצו מעצר נגד הנשיאה.

מותו הצית מחאות נגד הממשלה. בעצרת לציון חודש לפטירתו השתתפו למעלה מ-400 אלף איש שקראו לפתוח את התיק מחדש, ולהביא צדק לניסמן ולקהילה היהודית בארגנטינה. לקראת הבחירות לנשיאות ב-2015 התחדשה המחאה נגד קרישנר שהפסידה, בסופו של דבר, למאוריסיו מאקרי המכהן כעת כנשיא ארגנטינה.

אלברטו ניסמן היה בן 51 במותו, נשוי לשופטת סנדרה ארויו סלגאדו, ואב לשתי בנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!