דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

הפרטה זוחלת בחשמל / המדינה קיבלה הארכה לרפורמה בחשמל, אך התקשתה להסביר מה יתרונותיה

הרפורמה במשק החשמל נדחית כבר שנים, ועד היום עוד לא פורסם מסמך רשמי המתאר את פרטיה | בעוד נציגי האוצר ומשרד האנרגיה הבטיחו כי הרפורמה קרבה, הם לא הסבירו כיצד תוזיל את מחירי החשמל ואיך יתקיים פיקוח על מספר רב של יצרנים פרטיים

קווי חשמל (צילום: לואיס פישר / פלאש90)
קווי חשמל (צילום: לואיס פישר / פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה אישרה את הארכת רישיונות חברת החשמל, בהתאם להצעה החדשה שהעלה היו"ר איתן כבל (המחנה הציוני). לפי ההצעה, הרישיונות הוארכו בשנה, עד ה-15 בנובמבר 2018, ולא בתשעה חודשים כפי שביקשה הממשלה במקביל לבקשה למחיקת הסעיף המאפשר לשרי האוצר והאנרגיה להגיש לאישור הוועדה צו המבקש הארכה של שנה נוספת.

יו"ר הוועדה איתן כבל הטיל ספק בדבריהם של נציגי משרד האנרגיה והאוצר כי הרפורמה, שנמצאת בדיונים כבר שנים רבות, אכן נמצאת מעבר לפינה. "יש גבול כמה מדינה יכולה לבוא פעם אחר פעם לרשות המחוקקת ולא לעמוד בהתחייבויותיה שלה. זה מטורף לגמרי", אמר כבל בדיון. אודי אדירי, העובר כעת מתפקיד רכז תשתיות במשרד האוצר לתפקיד מנכ"ל משרד האנרגיה, הסביר כי "בשבועות הקרובים נסיים את הליך ההיוועצות, ובסיומו נכין הצעת חוק בין משרדית מתוקנת למשק החשמל".

כבל שאל שוב ושוב על מידת התועלת שברפורמה ומידת הנזק בהמשך המצב הקיים. גם אדירי וגם ראש רשות החשמל לא השיבו ישירות לשאלה. יו"ר רשות החשמל אסף אילת השיב כי מערכת ההולכה והחלוקה נמצאת בתת השקעה ויצרנים פרטיים ויצרני חשמל מאנרגיה ירוקה לא יכולים להתחבר אליה. הוא הוסיף כי ניהול המערכת צריך לצאת מידי חברת החשמל, כדי להפסיק את ניגוד העניינים ובנוסף לכך, כי יש בעיות באיתנות הפיננסית של חברת החשמל.

פרטי המו"מ על הרפורמה לא נדונו בדיון, אך עמוס לסקר, נציג יצרני החשמל הפרטיים, התייחס לסיקור העיתונאי לפיו תורשה חברת החשמל להקים עוד תחנות כוח, כפשרה לעומת היעד המקורי של הפרטה מלאה של תחום הייצור. "מפרסומים ממקורות זרים הבנו שעומדים לתת לחברת החשמל להפעיל עוד שתי תחנות, 800 או 1,000 מגהוואט ולהוציא תחנות למכירה בשוק הפרטי. היום צוואר הבקבוק זה רשת ההולכה. אמרו את זה כבר כאן. היום יש בעיה. זה לא דברים בעלמא. בחודש האחרון 10 בקשות של חברות פרטיות לקבל אישור היתכנות לחיבור לרשת נענו בשלילה או חיובי בשנת אלפיים עשרים ומשהו. כל העשר נענו בשלילה. לא היה צדיק אחד בסדום", אומר לסקר ומוסיף "שוו בנפשכם שחברת חשמל – כשהרשת מוגבלת ואי אפשר להכניס לשם תחנות חדשות – היא צריכה לאשר למגזר הפרטי מקום ברשת, ומצד שני, בתור מי שמקימה תחנות כח, היא תשאיר לעצמה מקום ברשת, לא ברור איך תיווצר תחרות. זאת תמצית ניגוד העניינים. הנקודה המרכזית והמהותית שאנחנו מבקשים היא – מה תכלית הרפורמה בסוף – להוזיל לצרכן. על ידי תחרות. איך עושים זאת? תחרות חופשית בייצור ובאספקה. בשאר מונופול כללי או אזורי. נבקש לא להוסיף ייצור חדש לחברת החשמל ולהפריד מתוכה שלושה גופים – מנהל המערכת, אגף תכנון, ומחלקת חקר שווקים".

מה שלסקר לא הסביר, זה מדוע הגופים שמתקשים מאוד לפקח על המונופול הקיים של חברת החשמל יצליחו לפקח על ייצור חשמל תחרותי, מצב קשה בהרבה לפיקוח, שבדרך כלל הוביל לעליה במחיר החשמל, ולא לירידה בו, תוך העשרת בעלי הון פרטיים, שמטעמם נשלח לדיון. לסקר התלונן על תת-ההשקעה ברשת שלדבריו הובילה לתשובה שלילית ל-10 בקשות של יצרנים פרטיים להתחבר לרשת החשמל בתקופה האחרונה. שחר הררי, יועץ כלכלי לוועד של חברת החשמל, שכיהן בעבר במליאת רשות החשמל בעצמו אמר ללסקר: "כאשר היית מנכ"ל חברת החשמל טענת שהתעריף החלוקה וההולכה הוא הפסדי ולכן הובלת את התהליך של צמצום ההשקעות, בדיוק ההיפך ממה שאתה אומר כיום". יו"ר הועדה איתן כבל הרגיש כי "מכדררים אותו" ואומרים הרבה מילים מבלי לחשוף דבר.

חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) התלוננה על הכאוס שנוצר בשל הדחיות החוזרות ברפורמה במשק, אשר מקשה על יישום של החלטות כמו צמצום השימוש בפחם במשק החשמל בשל זיהום האוויר הרב שהוא גורם. בינתיים, כל הדוברים הסכימו עשחברת החשמל מצליחה לספק חשמל באופן תקין ואיכותי על אף העננות הכבדות שמרחפות מעליה. המנכ"ל עופר בלוך הסביר כי החברה עוסקת באופן יומיומי בייצוב מצבה הפיננסי אשר נושא חובות של 42 מיליארד ש"ח. בלוך סיפר כי באחרונה שופר דירוג החברה והיא גייסה הלוואות בריבית נמוכה המאפשרת לה למחזר חובות בתנאים טובים יותר. גם אדירי הסביר כי בזמן שחולף ללא רפורמה החברה התייעלה.

השאלה הגדולה היא הכיוון אליו צועדת המדינה – ככל הנראה – חלוקת מקטע הייצור בין יצרנים פרטיים לבין חברת החשמל. הדבר עשוי להועיל לעובדי החברה לזכות בתנאי פרישה מכובדים ובצמצום מהלך הפיטורים שיתרחש בעקבות הרפורמה, אך מבחינת האינטרס הציבורי זהו עלול להיות הרע שבכל העולמות – גם התמשכות ההגנות ליצרנים פרטיים ללא תחרות ממשית, גם הוצאות פרישה לעובדים שהיה ניתן לחסוך לו היו ממשיכים להעסיק אותם בתפקידם, וגם ניגודי אינטרסים לא פתורים בין בתוך חברת החשמל בין תפקידה כמונופול הולכה וחלוקה לבין תפקידה כיצרנית. מומחה למשק החשמל, פרופסור אשר טישלר אמר בעבר ל'דבר ראשון' כי את הייצור ניתן לנהל באופן יעיל מולאם או באופן מופרט, אך לא באפשרויות ביניים. עוד הסביר טישלר כי הפיקוח על ייצור תחרותי של חשמל הרבה יותר מורכב מאשר הפיקוח על מונופול ושגם הוא איננו קל לביצוע. התוצאה היא שבניגוד לכוונות הממשלה, וגם לתקוות שתולה יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל ברפורמה, בדרך כלל הפרטת ייצור החשמל מובילה לייקור העלויות לציבור, תוך "הברחת" חלק מרווחי משק האנרגיה מחברה ממשלתית לבעלי הון פרטיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!