דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט / הישג היסטורי: שחקני/ות הכדורגל יוכלו להשתחרר בקלות מחוזים

בעקבות תביעה שהגיש ארגון שחקני הכדרגל לפיפ"א הוחלט על שורה של צעדים נוספים שישפרו את תנאי ההעסקה של שחקני הכדורגל | נשיא פיפ"א: "ההסכם הזה מיטיב עם כולם"

משרדי פיפ״א העולמיים בציריך, שוויץ (צילום: Ugis Riba / Shutterstock, Inc).
משרדי פיפ״א העולמיים בציריך, שוויץ (צילום: Ugis Riba / Shutterstock, Inc).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום ראשון התבשרנו על הישג אדיר לשחקני הכדורגל. איגוד הכדורגלנים העולמי fifpro שהוקם בשנת 1965 ומייצג בימינו 65 אלף שחקנים ושחקניות מקצועניים מרחבי העולם ומאגד בתוכו 60 איגודי שחקנים בינלאומיים, כולל איגוד השחקנים הישראלי, הגיע להישג נהדר שמאפשר לשחקנים להשתחרר יותר בקלות מחוזים שחתמו בקבוצות הכדורגל. שינוי החוקים יכול לשנות את עולם הכדורגל הבינלאומי היום כמו שחוק בוסמן עשה ב-1995.

במהלך ספטמבר 2015 החליט ארגון השחקנים להגיש תביעה נגד התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א בטענה שתחת חוקי פיפ"א, שחקני הכדורגל נמצאים במצב של עבדות ולא יכולים להשתחרר מהחוזים שלהם, המתבטאים באי תשלום שכר, איומים, בריונות ועוד שלל אופנים של שבירת חוקי עבודה שמבצעות קבוצות הכדורגל בעולם כנגד שחקניהם. לפי מחקר שבוצע ע"י מכללת מנצ'סטר, נמצא שמתוך 14 אלף השחקנים שהשתתפו במחקר 41% מהם דיווחו שבמהלך הקרירה שלהם הם היו חשופים לפגיעה בקבלת השכר בזמן או בחלקים ממנו.

שני הגופים החליטו לסיים את הסכסוך ולמצוא פשרה משותפת לבעיות העולות מתחום ההעסקה של שחקני הכדורגל. ביום ראשון, הכריזו ראשי שני הצדדים על דרך חדשה ומשותפת שתקדם את חוקי ההגנה על העסקת שחקני הכדורגל ובמהלכה יוקם צוות משותף שיבחן את חוקי העברות בעולם ויציע שינויים שיקדמו את מעמדם של שחקני הכדורגל ברחבי העולם.

במשך 18 החודשים האחרונים, שני הצדדים ניהלו משא ומתן שבסיומו הגיעו להסכם שהושג בין הצדדים בשיתוף פעולה עם התאחדות הקבוצות האירופאיות ופורום הליגות העולמי. במשא ומתן הוסכם ששחקני כדורגל שלא מקבלים שכר במשך חודשיים, שמקבלים איומים, שמתאמנים לבד ולא עם הקבוצה (כמו שנהוג בהרבה קבוצות גם בארץ ששולחות את השחקנים שלהם להתאמן לבד כדי להפעיל לחץ על השחקנים לחתום על חוזה חדש או להשתחרר ללא פיצויים מהחוזה החתום) – יוכלו להשתחרר מהחוזה ללא תמורה. קבוצה שתסרב לשחרר את השחקן תעמוד לדין ותקבל עונשים בתחום החתמה והעברת שחקנים בחלון העברות.

הבחינה המחודשת תהיה בנושאים השנויים במחלוקת כמו רכישה והעברת שחקנים, חלקם של הסוכנים בהעברות, יצירת איזון בין הקבוצות הגדולות לקטנות בליגות המקומיות ואיזון בהעברות בין הליגות הגדולות והקטנות. לגבי שיטת ההשאלות של שחקנים בין המועדונים, הוועדה המשותפת תציע הצעות לשיפור השוויון בכדורגל ויצירת מנגנון שמגן בצורה טובה יותר על השחקנים. שינוי נוסף שאותו בוחנים כל הצדדים הוא שינוי באופן שבו פועל חלון ההעברות, שינויים שיתחילו כבר בחלון הקרוב בחודש ינואר.

בנוסף, שני הארגונים הודיעו שיפעלו במשותף  לקידומו של כדורגל הנשים, בתחומים של שוויון בתחום הכלכלי בין המינים והגברת המקצוענות בכדורגל הנשים. כמו כן, סוכם על טיפול כנגד פגיעה בזכויות האזרח במיוחד בעולם הכדורגל המקצועני, שכולל מקרים של גזענות כמו לדוגמה תמונות של אנה פרנק לבושה במדי רומא בדרבי המקומי או קריאות הגזענות נגד שחקנים שחומי עור בליגות באירופה ודאגה לתחום הבריאות של השחקנים ברחבי העולם.

פיליפ פיאט, נשיא FIFPro התייחס לחתימת ההסכם ההיסטורי ואמר: "אנו שמחים לראות את הרוח החדשה של שיתוף הפעולה שמראה פיפ"א והבחירה שלהם להקשיב לתלונות השחקנים. ההבנה ההדדית עזרה לנו לקדם את השינויים הגדולים ביותר בחוקי ההעברות בכדורגל מאז 2001. בעוד שמועדונים בליגות העשירות מתייחסים לרוב לשחקנים היטב, יש ליגות אחרות שבהן מתעלמים באופן קבוע מזכויות התעסוקה של שחקני הכדורגל. השינויים הללו בחוקים יעזרו לנו להגן על 60 אלף השחקנים ש-FIFPro מייצגת בפני יחס לא הוגן".

ג'יאני אינפנטינו נשיא פיפ"א שאחראי על השינוי התפיסתי במקומה של פיפ"א באופן לקיחת האחריות על שחקני הכדורגל, דיבר באותו הקו כמו שותפיו להסכם: "היום הגענו לאבן דרך חשובה בכל הנוגע לשיפור המנהל העולמי של הכדורגל מקצועי, הייתי עד לשיתוף פעולה חסר תקדים בין פיפ"א, FIFPro, איגוד המועדונים האירופאי ופורום הליגות העולמי. התנהל מו"מ מורכב עם בעלי העניין המרכזיים בכדורגל, וכל אחד מהצדדים נאלץ להתפשר. אך בסופו של יום, ההסכם הזה מיטיב עם כולם והמנצח הסופי הוא הכדורגל. אני מצפה לראות שיתוף פעולה דומה בדיונים שיתחילו כעת בנוגע לביקורת מקיפה יותר של מערכת ההעברות. לכל ההתאחדויות, הקונפדרציות, השחקנים, המועדונים והליגות – יש תפקיד חשוב ביצירת התהליך הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!