דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סעודיה

בעולם / אלף לילה ולילה: מה בעצם קורה בסעודיה והאם זה עתיד להשפיע על ישראל?

הכרזת מלחמה על איראן, תימן ולבנון, גל טיהורים חסר תקדים בסביבת כס המלוכה ופגישה עם מנהיגים שונים באזור - יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתכונן ליום שאחרי מות אביו | והערת שוליים על מחירי הנפט

ראש ממשלת לבנון הפורש אל-חרירי עם מלך סעודיה, סלמאן בסעודיה, 6 בנובמבר 2017 (Saudi Press Agency)
ראש ממשלת לבנון הפורש אל-חרירי עם מלך סעודיה, סלמאן בסעודיה, 6 בנובמבר 2017 (Saudi Press Agency)
אוריאל לוי

במקרה או שלא במקרה, המלחמה נגד איראן, חיזבאללה והחות'ים מסלימה בדיוק בימים בהם עורך השליט החדש של סעודיה גל טיהורים חסר תקדים נגד בני דודיו. בתוך יומיים נהרגו 2 נסיכים, נעצרו 11 נסיכים ו-38 בכירים נוספים בממלכה. ניקוי האורוות היסודי המבסס את שלטונו של יורש העצר מוחמד בן-סלמן יוצא לפועל באותו שבוע בו נמלט ראש ממשלת לבנון לסעודיה, וטיל בליסטי שוגר מתימן לבירה הסעודית ריאד. על מנת להבין את משמעויות האירועים נציג אותם בפניכם לפי סדר ההתרחשויות, עם הפרשנות המעטה שניתן לתת להם כרגע.

יום שבת, ה-4 בנובמבר

ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, הכריז במפתיע על התפטרותו ונמלט לסעודיה, כשהוא מציין כי ישנה כוונה לחסל את חייו. אל-חרירי אמר כי האווירה בלבנון דומה לזו שהייתה לפני ההתנקשות באביו רפיק אל-חרירי ב-2005, המיוחסת לחיזבאללה. אביו הסוני נרצח עת שכיהן כראש ממשלה כשנה לפני שפרצה מלחמת לבנון השנייה. בנאום שנשא בריאד לאחר שנמלט ממולדתו, תקף אל-חרירי את איראן ואת חיזבאללה השיעים על מעשיהם בלבנון ובמדינות אחרות באזור. ערן זינגר, כתב 'כאן', הצביע על האפשרות שישראל היא שהעבירה את המידע המודיעיני אודות ניסיון ההתנקשות באל-חרירי. נציין כי מלבד חיזבאללה לא פועלים בלבנון גורמים אשר בכוחם לגרום לראש ממשלה להמלט מהמדינה.

עוד באותו היום, ואולי בתגובה לעריקתו של אל-חרירי, שוגר טיל בליסטי מתימן לעבר ריאד, בירת סעודיה. שבריו של הטיל, שיורט בהצלחה על ידי מערכת ההגנת אוויר של סעודיה, נפלו סמוך לשדה התעופה הבינלאומי של ריאד. סעודיה מיהרה להאשים שלושה גורמים הפועלים יחד – איראן, חיזבאללה, והמורדים החות'ים בתימן. לטענת גורמים רשמיים בסעודיה, הטיל יוצר באיראן והועבר על ידה לבני בריתה החות'ים, ויחידה של חיזבאללה הפועלת לצד החות'ים בתימן הייתה אחראית לשיגור המורכב של הטיל שיורט במרחק 800 ק"מ מבסיס השיגור שלו. אירועי יום שבת סימנו קו ברור של הסלמה בין סעודיה ובנות בריתה הסוניות לאיראן ובנות בריתה השיעיות.

תמונה מתוך שידורי תחנה פרו-חות'ית בתימן הטוענת שמדובר בשיגור הטיל שנורה לעבר סעודיה ב-5 בנובמבר 2017 (REUTERS TV)
תמונה מתוך שידורי תחנה פרו-חות'ית בתימן הטוענת שמדובר בשיגור הטיל שנורה לעבר סעודיה ב-5 בנובמבר 2017 (REUTERS TV)

טיהורים פוליטיים

עוד באותו היום בו יורט הטיל בשמי ריאד נערך גל מעצרים חסר תקדים של 49 פוליטיקאים בכירים בסעודיה. בין העצורים 11 נסיכים מבית המלוכה בריאד, 4 שרים מכהנים, עשרות שרים וסגני שרים לשעבר ואנשי עסקים מהעשירים ביותר בממלכה. בין העצורים האדם העשיר ביותר במזה"ת, הנסיך ואליד בן-טלאל, שהונו מוערך ב-17 מיליארד דולר, איש העסקים סאלח כאמל שהונו מוערך ב-2.8 מיליארד דולר והוא קשור בבשאר אסד ותמך בו בניגוד לעמדת הממלכה; באכר בן-לאדן (אחיו הבכור של אוסמה) אשר הונו מוערך ב-7 מיליארד דולר, חאלד א־תוויג'רי, שהיה ראש החצר המלכותית בתקופת המלך עבדאללה וסולק מתפקידו סמוך להכתרתו של סלמאן; מותעב בן עבדאללה, בנו של המלך עבדאללה ששימש כמפקד המשמר הלאומי והתנגד למדיניותו של סלמאן בתימן ובסוריה; הנסיך תורכי בן עבדאללה, בן אחר של המלך עבדאללה שהיה מושל ריאד.

המלך סלמאן הקשיש מתקרב ליום מותו, והוא הצעיר מבין 7 האחים שהכתר עבר ביניהם. 7 האחים הותירו אחריהם עשרות נסיכים מיליארדרים המבקשים נתח בשלטון הממלכה, שהיא כאמור יצואנית הנפט הגדולה בעולם וממוקמת במקום ה-10 ברשימת המדינות העשירות בעולם לפי נתוני הבנק העולמי. בתמיכת אביו הזקן בן-סלמאן הצליח להגיע למעמד של יורש העצר מבין עשרות הנסיכים המיועדים. כעת הוא פועל לקעקוע מקומו על הכס, וזאת עוד בימי חייו של אביו שמגבה אותו וחותם על כל צווי המעצר. את היריב הקשה ביותר, מוחמד בן נאיף, הצליח בן-סלמאן לסלק לפני חמישה חודשים. במקום להתמודד איתם אחד-אחד, ניצל יורש העצר את מצב המלחמה ובמהלך שתוכנן לאורך זמן עצר את הבכירים במלון יוקרה ומינה למחרת מחליפים לכל התפקידים הרשמיים שהם נשאו.

יום ראשון, ה-5 בנובמבר

למחרת גל המעצרים הגדול התרסק מסוקו של נסיך אחר, מנסור בן מוקרין, בנו של יורש העצר לשעבר שהודח ממעמדו באפריל 2015 על ידי הנסיך מוחמד בן נאיף, שהודח ביוני השנה על ידי בן-סלמאן. התרסקות המסוק בו שהו 8 בכירים במחוז עסיר, שמושלו הוא הנסיך בן מוקרין, עוררה מיד את החשד כי מדובר במעשה ידיו של יורש העצר הנוכחי בן-סלמאן. הטיהורים נמשכים, וכל האמצעים כשרים – זה המסר שעבר ליתר הנסיכים בממלכה השסועה.

מאוחר יותר באותו היום פרסמה סעודיה מודעת WANTED מורחבת בה מוצע הסכום הכולל הגדול ביותר בהיסטוריה עבור כל מידע שיעזור לחסל כל אחד מ-40 בכירים חות'ים מתימן. הפרסים על כל אחד מהראשים שלהם נעו בין 5 ל-30 מיליון דולר. לשם השוואה הפרס שהציעה ארה"ב בעבור מידע שיוביל לאוסמה בן לאדן, אבו באכר אל-בגדדי או איימן א-זוואהירי עמד על 25 מיליון דולר. אלא שהממשלה הסעודית לא הסתפקה בכך ועוד באותו היום הודיע כי איראן הכריזה עליה מלחמה, וכי חיזבאללה סייעו לחות'ים לשגר את הטיל הבליסטי.

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר אמר בראיון לרשת CNN כי "הטיל ששוגר מתימן לעבר ריאד הוא טיל איראני ששוגר על ידי חיזבאללה, משטח שנכבש על ידי המורדים החות'ים". אל-ג'ובייר הוסיף כי שיגור הטיל היה "הכרזת מלחמה" על ידי איראן.

יום שני, 6 בנובמבר

בבוקרו של יום שני הודיעה סעודיה כי הקואליציה הצבאית בראשותה תסגור זמנית את כל הכניסות לתימן – מהאוויר, מהים ומהיבשה – בניסיון למנוע את חימושם של המורדים החות'ים במדינה. גורמים שונים באו"ם וארגוני זכויות אדם הצרו על כך שההחלטה להטיל מצור כולל על תימן צפויה להחמיר את המשבר ההומניטרי, שמתבטא ברעב ומגיפות שגבו את חייהם של אלפי תימנים. לפי האו"ם, כשבעה מיליון בני אדם סובלים מרעב בתימן וכ-500 אלף בני אדם חולים בכולירה.

בגזרת הטיהורים הפנימיים דווח כי כל הנכסים הרבים שעומדים לרשותם של הנסיכים ואנשי העסקים שנעצרו הוקפאו. מדובר בין היתר ביותר מ-1,200 חשבונות בנק על שמם שהוקפאו, בנכסי נדל"ן רבים בכל רחבי הממלכה, במניות של חברות בינלאומיות כמו טוויטר, אפל, פוקס ועוד. יורש העצר בן-סלמן מיהר למנות את כל בעלי התפקידים שיחליפו את העצורים, מה שמעיד כי המהלך תוכנן מזה זמן רב, והבטיח לחברות הבינלאומיות שמניותיהן בבעלות העצורים לטפל במסירות בענייניהן כך שלא יפגעו. מאוחר יותר באותו היום דווח כי נסיך נוסף, עבדלעזיז בן פהד, נהרג בחילופי אש עם כוחות הביטחון שביקשו לעצור אותו.

עוד ביום שני יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס נפגש בריאד עם מלך סעודיה סלמאן ויורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמאן. גורם המקורב לעבאס מסר ל"הארץ" כי הביקור לא תוכנן מראש והוחלט עליו ביום שבת. עוד נמסר כי יו"ר הרשות יצא לריאד משארם א־שייח, שם נפגש עם נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי. "הביקור לא תוכנן מראש", אמר, "אתמול התרחשו מגעים ובסופו של דבר הוחלט שאבו מאזן ייצא לסעודיה לביקור בזק לכמה שעות".

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס עם המלך הסעודי סלמאן בפגישה בסעודיה. 7 בנובמבר 2017 (Saudi Press Agency)
יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס עם המלך הסעודי סלמאן בפגישה בסעודיה. 7 בנובמבר 2017 (Saudi Press Agency)

שאלות רבות עדיין נותרות פתוחות בשלב זה. מדוע "מקפיץ" יורש העצר הסעודי בן-סלמאן את עבאס דווקא ביום עמוס כל כך בו הוא השתתף בלוויית בן דודו שנהרג בתאונת מסוק מסתורית, והכריז מלחמה על חיזבאללה ואיראן?

יום שלישי, 7 בנובמבר

אתמול הכריז סגן שר החוץ הסעודי מלחמה על ממשלת לבנון. סגן השר תאמר אל-סבהאן, אמר לערוץ 'אל-ערבייה' כי פעולות "תוקפנות" של חיזבאללה "נחשבות להכרזת מלחמה נגד ערב הסעודית על ידי לבנון ועל ידי המפלגה הלבנונית של השטן". עוד הוסיף כי "נתייחס לממשלת לבנון כממשלה שהכריזה מלחמה על ארצנו", וזאת נזכיר, 3 ימים בלבד לאחר שראש ממשלת לבנון נמלט לסעודיה וזכה בה למקלט מדיני.

בעקבות הכרזת המלחמה בחריין ביקשה מאזרחיה השוהים בלבנון לצאת מייד מהמדינה. שותפותיה של סעודיה – מצרים ואיחוד האמירויות הערביות – צפויות אף הן לפעול באותו האופן.

אז מה יש לנו עד כאן?

יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן-סלמאן, שהעביר לאחרונה שורה של רפורמות המקדמות את מעמד האשה בממלכה החשוכה, מנהל מערכה של טיהורים פנימיים ומכריז מלחמה על עוד ועוד מדינות. תוך יומיים בלבד הוא עצר, רצח, והבריח 13 נסיכים, בני דודיו יש לזכור, ועוד אחד נהרג בתאונה. המסר פנימה לממלכה ברור: בן-סלמאן מבקש לנקות את סביבת כס המלוכה בטרם מות אביו התומך.

יורש העצר שטרם מלאו לו 33 שנים הכריז בחודשים האחרונים מלחמה על: איראן, קטאר, לבנון, ותימן. וזאת לאחר מלחמות ארוכות בסוריה ועיראק בהן סעודיה תמכה בצדדים שהפסידו. נקווה רק, כמו שהפרשנית שמרית מאיר צייצה, שישראל לא תשמש כשליחת סעודיה במלחמתה נגד חיזבאללה ולבנון.

הערה אחרונה

כשהאדמה בסעודיה רועדת, משהו זז בכל העולם – מחיר הנפט. העליה במחיר חבית נפט ניכרה אתמול בכל הבורסות וצפויה להמשך בימים הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!