דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

Fool me once - shame on you. Fool me twice - shame on me.

אם תחזור על שקר מספיק פעמים מספיק אנשים יתחילו להאמין שהוא אמת. השקרים ששמעתי בשנה האחרונה ומספר הפעמים ששמעתי אותם עולה על כל דמיון. גם המקור שלהם לא מבוטל, כי אם תעמיד את ראש מועצה הלאומית לכלכלה, אדם מכובד לכל הדעות, שלפני השם שלו יש תואר "פרופסור" הוא ישמע הכי אמין שיש, מול אחד דוד מזרחי, או סתם ורד משהו או אפילו מול מיכל חסון, בלי תואר פרופסור לפני השם, לפרופסור תמיד יהיה יתרון.

פרופסורים תמיד מדברים במספרים גדולים, בממוצעים, מראים את התמונה הגדולה ולא מתייסים למספרים האמיתיים. אם בממוצע נכה בודד עולה למדינה 9,000 ש"ח, זה לא אומר שכל הנכים עולים למדינה 9,000 ש"ח. אם ביטוח לאומי מפסיד 600,000,000 ש"ח, תאמינו או לא, המספר הזה נכנס לממוצע. אם יש נכים שמקבלים 16,000 לחודש, הם מיעוט קטן בין מקבלי הקיצבאות, ואני בטוחה שהסכום הזה לא מספיק להם.

2,342 זהו סכום קצבת הבסיס. היא לא השתנתה הרבה כבר 15 שנה. לא מאז 2002. אז נחקקו חוקים, בהובלת שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, שכל עניינם היה לעקוף את חוק הביטוח הלאומי. הדרישה להעלת הקיצבאות אז, כמו היום, באה מתוך המצוקה הקשה של הנכים. המתווה שגובש אז, מצא דרך איך לתת כסף לנכים אבל לא לכולם, ולא בבת אחת.

חוק הביטוח הלאומי קובע כי כל מי שנקבע לו אבדן כושר עבודה זכאי לקיצבה שתפצה אותו אבדן. המתווה שלמעשה עבר כחוק ב-2002 קשר את הנכות הרפואית לקריטריון לקצבת חיים נוספת. תוספת לקיצבה לפי נכות רפואית, שלא נמצאת בבסיס הקיצבה וכך מאפשרת לתת תוספת רק למי שנראה נכה.

הנכות הרפואית נקבעת לפי ספר הליקויים של ביטוח לאומי. ספר זה מפרט אילו ליקויים מזכים באילו מספרים לפי סוג הנכות. מי שמקבל מעל אחוז מסויים של נכות רפואית מקבל את הזכות לעמוד בפני וועדה שתקבע אם יש או אין אבדן כושר עבודה ובכמה אחוזים. כלומר מי שכבר הגיע לוועדה לאי כושר עבודה סימן שהנכות הרפואית שלו גבוהה מספיק בשביל לקבל קצבת נכות.

תליית התוספת לקיצבה בגובה הנכות הרפואית היא אפליה מובנית בחוק כי מספרי הנכות הרפואית נקבעים לפי סוג הלקות ולא לפי חומרתה. כשהתעמתתי ברשת כאן ב' בתכנית של קרן נויבך, עם פרופסור שמחון, הוא נשמע מופתע מאד, שיש חולים בטרשת נפוצה שמקבלים פחות מ-90% נכות רפואית. טרשת נפוצה זו מחלה קשה, כרונית, ונכון לכרגע חשוכת מרפא. וכן, לי יש רק 84%. לחברה שלי יש רק 67%.

השקרים של שמחון נחשפים. לא כל הנכים מקבלים הנחה בחשמל, לא כל הנכים מקבלים הנחה על מים, לא כל הנכים מקבלים סיוע בשכר דירה. קצבת השר"מ לא מכסה את התשלום לעובד סיעודי והניידות לא מבטיחה רכב. למען האמת מיעוט קטן של הנכים מקבלים את ההנחות הללו, וגם לרוב לא את כולן. הקשישים, הילדים ומחלות יתומות שלא נמצאות בספר הליקויים מקבלים הרבה פחות.

אז עבדו עלינו פעם אחת עם העירבוב של הנכות הרפואית כתנאי לקח"ן. במתווה שלא נחתם עם ההסתדרות מנסים לערבב גם את השר"מ בקריטריונים לקח"ן והכל בגלל הנומרטור. עוד אחד מהחוקים שנחקקו ב-2002 בניצוחו של שר האוצר אז, בנימין נתניהו. לפי החוק הזה (שבית משפט קבע כבר שהוא לא חוקי. הממשלה לא יכולה להתחייב להוצאות מעבר לתקציב של השנה הנוכחית.

מתווה המוות לנכים תמיד יכלול בתוכו "פעימות" שהממשלה כאמור יכולה להתחייב רק לפעימה הראשונה, שזה אגב בדיוק מה שקרה ב-2002. 450 ש"ח היוו את הפעימה הראשונה בתוספת. אבל אחריה הוקפאו הקיצבאות ל-10 שנים והוצמדו למדד המחירים לצרכן, שמודד את מחיר המוצרים המסובסדים, אם קובע בנק ישראל.

ככה הגענו לשנת 2017 עם קצבת רעב בבסיס הקיצבה 2,342 ש"ח. שלמעשה רוב הנכים מתקיימים ממנה בלבד. יש הסכם, בעצם אין הסכם, אבל יש הסכמות, בין הממשלה לבין אירגוני הנכים, בעצם חלק מאירגוני הנכים, בעצם רק עם שניים מהם, שצריכים להתבייש שהם מסכימים שיעבדו עליהם שוב. ערבוב הנכות הרפואית בקריטריונים לקבלת התוספת לקיצבה היא להעביר את הנכים במסננת של ביטוח לאומי פעמיים, כשכל פעם החורים נסתמים.

הדרישה של הנכים נותרה כשהיתה. הצעת חוק בכנסת (לא מתווה שקר כלשהו) שמשווה את בסיס קצבת הבסיס, לשכר המינימום. המדינה קבעה את שכר המינימום כסכום המינימלי ממנו ניתן להתקיים בכבוד. שכר מינימום בבסיס הקיצבה לא אומר שכל הנכים יקבלו אוטומטית שכר מינימום, אלא שכל אחד יקבל לפי אחוזי אבדן כושר עבודה כשהבסיס לחישוב הוא שכר המינימום, לא 2,342 ש"ח. הדרישה בפעימה אחת גם היא לא באה סתם, אין חכם כבעלע ניסיון.

עכשיו מחכים להצעת החוק של השר כץ. יש שמועות לכאן ויש לשם. האמת שום דבר לא מוסכם ולא מסוכם עד שלא נראה שכר מינימום בחשבון הבנק. הזמן חולף והנכים גוועים. מתים או מתאבדים ועדיין שום דבר לא ידוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!