דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

תאונות עבודה / אתר בניה של הרכבת הקלה בת"א נסגר ל-48 שעות בגלל תאונת עבודה

עובד סיני כבן 29 נפצע באורח קשה באתר ביום ראשון בשעות הערב | מינהל הבטיחות הוציא צו להפסקת העבודות רק בערב יום שלישי | במינהל הבטיחות טוענים כי לא עודכנו ע"י המשטרה; המשטרה: "האירוע דווח מיידית"

פועלים באתר בניה של הרכבת הקלה בתל אביב. למצולמים אין קשר לידיעה (צילום ארכיון: תומר נויברג  פלאש90)
פועלים באתר בניה של הרכבת הקלה בתל אביב. למצולמים אין קשר לידיעה (צילום ארכיון: תומר נויברג פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ביום ראשון האחרון, בשעות הערב, נפצע באורח קשה עובד באתר בניה של הרכבת הקלה בפינת רחובות הרצל ויהודה הלוי. אולם רק אמש (שלישי) בשעות הערב הטיל מינהל הבטיחות צו להפסקת העבודות ל-48 שעות, וזאת רק לאחר שהפעילה הדס תגרי מהקבוצה למניעת תאונות בניין פרסמה פוסט בנושא. נכון לאתמול בערב טען מינהל הבטיחות כי טרם עודכן על ידי משטרת ישראל על התאונה. החברות הפועלות באתר דיווחו אף הן רק לאחר הפרסום ברשתות החברתיות.

שלט בטיחות בסינית בעבודות לחפירות הקו האדום של הרכבת הקלה. ארכיון (צילום: עמר כהן)
שלט בטיחות בסינית בעבודות לחפירות הקו האדום של הרכבת הקלה. ארכיון (צילום: עמר כהן)

התאונה התרחשה בסביבות השעה 18:00 בערב. פועל סיני כבן 29 טיפס על הגידור ונכנס לשטח פעולתו של עגורן גשר, מכשיר מכאני כבד הנע על מסילות, אשר מעך אותו באזור החזה והבטן, וגרם לו לשברים מרובים וחבלות פנימיות קשות. הפועל פונה על ידי מד"א לאיכילוב שם הוא ממשיך להיות מאושפז במצב קשה אך יציב עם פגיעות חמורות בבית החזה, בגב ובבטן. מדובר באתר לבניית הקו האדום של הרכבת הקלה המבוצע על ידי חברת S.C. Western Segments Construction LP שעל פי בדיקת 'דבר ראשון' היא שותפות עיסקית של ענקית הבניה הישראלית סולל בונה והחברה הסינית המומחית לחפירת מנהרות לרכבת CRTG.

ייתכן מאוד שהאיחור בתגובת הרשויות לתאונה נובע מהעובדה שסווגה בתחילה על ידי מגן דוד אדום כפציעה בינונית – אולם בבית החולים נתבררו הפציעות כמצב קשה ומסכן חיים. על פי החוק שעבר בקיץ 2016, מחוייבת המשטרה לדווח למינהל הבטיחות 'בהקדם האפשרי' על תאונות קשות וקטלניות באתרי בניה, וזה – מחוייב לסגור את האתרים למשך 48 שעות באופן מיידי. התוצאה היא שלמרבה הצער המשטרה אינה ממהרת לדווח על תאונות בינוניות וקלות שאף הן עשויות לגרום לנזק בלתי הפיך, ואף להתברר בבתי החולים כפציעות חמורות יותר, או להתדרדר.

בכנס שערך מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בתחילת השבוע הסבירה גדיר ניקולא מקו לעובד כי ההבדל בין פציעה בינונית לקשה הוא פעמים רבות עניין של מזל גרידא – כך יוצא שליקויים חמורים שכבר הובילו לתאונה נותרים פעמים רבות לא מטופלים, כיוון שסיווג הפציעה של העובד הוגדר כבינוני בלבד, ולא קשה. לדבריה של ניקולא, על פי הנתונים הנאספים על ידי הארגונים האזרחיים נפצעים למעלה מ-200 עובדים מדי שנה באורח בינוני וקשה, והביטוח הלאומי מכיר בכל שנה בכ-7000 תביעות של עובדי בניין, המהוות כ-13% מכלל התביעות בגין תאונות עבודה. דו"ח ועדת אדם לנושא הבטיחות בעבודה ממרץ 2014, מעיד כי רק 25% מהתאונות בעבודה שאינן מסתיימות במות עובד מדווחות למינהל הבטיחות.

במשטרת ישראל מחוז תל אביב השיבו לפניית 'דבר ראשון' והגיבו כי עם קבלת הדיווח על תאונת העבודה הגיעו למקום שוטרים ופתחו בחקירה. לדבריהם "האירוע דווח מיידית על ידי החוקרים לאנשי משרד העבודה כמתחייב בחוק. משטרת ישראל חוקרת את האירוע והחקירה נמשכת".

מחברת CRTG נמסר ל'דבר ראשון': "מדובר בפרויקט מורכב ומסובך ואנו מפעילים בו מערכת בטיחות מקיפה, יסודית ומחמירה המפוקחת ע"י אנשי בטיחות ויועצים. אנו פועלים על פי הכללים והנהלים המחמירים הקבועים בחוק וכך גם פעלנו לאחר שהתרחשה התאונה".

פועלים סינים בעבודות לחפירות הקו האדום של הרכבת הקלה. ארכיון (צילום: עמר כהן)
פועלים סינים בעבודות לחפירות הקו האדום של הרכבת הקלה. ארכיון (צילום: עמר כהן)
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!