דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקיקה

חקיקה / "חוק ההמלצות" אושר בקריאה טרומית

בהצעה, לפיה המשטרה לא תוכל לצרף לחומרי חקירה שיועברו לפרקליטות המלצות וחוות דעת, תמכו 52 ח"כים והתנגדו 42 | ח"כ רחל עזריה מהקואליציה הצביעה נגד, על אף שהקואליציה התחייבה לתמוך בחוק

פתיחת מושב החורף במליאת הכנסת, 30 באוקטובר 2016 (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90).
פתיחת מושב החורף במליאת הכנסת, 30 באוקטובר 2016 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק ההמלצות שיזם ח"כ דוד אמסלם (הליכוד).

לפי הצעת החוק, בעת העברת חומר חקירה על ידי המשטרה או רשות חוקרת אחרת לפרקליטות, הרשות החוקרת לא תצרף לחומר החקירה המועבר חוות דעת או המלצה מטעמה בשאלה האם הראיות מספיקות לאישום. העברת המלצה או חוות דעת על ידי רשות חוקרת תהיה בלתי חוקית, ודינה יהיה שנת מאסר.

חבר הכנסת דודי אמסלם (צילום: דבר ראשון).
חבר הכנסת דודי אמסלם (צילום: דבר ראשון).

ההצעה אושרה בקריאה טרומית, כאשר בהצבעה תמכו 52 והתנגדו 42. כעת תועבר ההצעה לוועדת חוקה להמשך הדיון בה.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "תפקיד המשטרה הוא לחקור ולאסוף ראיות, ואילו המלצה מטעמה בעניין העמדה לדין מהווה פרשנות סובייקטיבית המסיגה את גבולה של הפרקליטות, שהיא המוסמכת להחליט בעניין העמדה לדין". עוד נכתב כי בהמלצת משטרה יש משום הטיית המשפט על הפרקליטות ועל בית המשפט, וכי "המשטרה איננה בעלת ידע וכלים לשפוט את מידת תקפותן של הראיות, קל וחומר כאשר בסיומה של חקירה ממושכת ומאומצת אין די ראיות לביסוס אשמה". אמירות אלה מתעלמות במידה מסויימת מהעובדה כי 90% מכתבי האישום בישראל מוגשים באופן מלא על ידי המשטרה ורק 10% על ידי הפרקליטות – בכך יש קושי בטענה לפיה המשטרה חסרת ידע וכלים לשפוט ראיות.

טיעון נוסף המופיע בהסבר הצעת החוק הוא כי המלצות המשטרה אם להעמיד לדין או לא הנן מוטות, מכיוון שהמשטרה מודדת את הצלחת חקירותיה בהעמדה לדין של חשודים. זאת ועוד, ההחלטה אם ממצאי חקירה מבססים העמדה לדין מגלמת בתוכה גם הערכה של עבודת המשטרה. לכן, המלצה של המשטרה על העמדה לדין כמוה כהענקת "ציון" לעצמה, והדבר אינו ענייני.

יוזם החוק, ח"כ אמסלם, אמר כי "היום המצב הוא לא חוקי ולא חוקתי. שאלתי את עצמי למה המשטרה ממליצה? הרי ממילא הפרקליטות מחליטה. בעצם המשטרה אומרת לציבור, אנחנו תפסנו את הגנב והפרקליטות סגרה את תיק אז תפנו את הטענות אליהם ולא אלינו. קחו את גיל שפר כדוגמה. יש כמעט 15,000 גיל שפר בשנה ועליהם אני מדבר. ברור לכם שאם נוציא את ראש הממשלה מהעניין אני מניח שרבים מכם היו תומכים. יש פה תופעה מדאיגה שחייבת להיפסק ועכשיו. אני בא מהזווית האזרחית, ראש הממשלה הוא חלק מעם ישראל, הוא לא מהחיזבאללה ומותר שיהיו לו זכויות כמו כל האזרחים. אתכם לא מעניין האזרחים אלא רק להפיל את ראש הממשלה".

שר החקלאות אורי אריאל השיב בשם שרת המשפטים: "המתווה הנוכחי מעורר מספר קשיים ועלול לגרום להתמשכות מיותרת של החקירה ולעינוי דין ועבודת הפרקליטות עלולה להיפגע. הצעת החוק תוביל לכך שהזמן עד החלטת הפרקליטות יוארך משמעותית. לאחר דין ודברים עם המציע הוסכם שההצעה תתקדם בהסכמת משרדי המשפטים ובט"פ ותחזור לוועדת שרים לפני הקריאה הראשונה ושהמתווה ישתנה".

ח"כ רחל עזריה (צילום: יוסי אלוני).
ח"כ רחל עזריה (צילום: יוסי אלוני).

ח"כ יאיר לפיד התנגד לחוק ואמר: "ח"כ אמסלם תענה על שאלה אחת – למה עכשיו? איך שהוא החוק הזה מגיע דקה לפני שחקירות ראש הממשלה מגיעות לשלב ההמלצות. ח"כ אמסלם אתה שליח, כי חקירות ראש הממשלה מגיעות למיצוי ואמורות להיות המלצות. האמת היא שאתם מנסים להציל את ראש הממשלה. את מי אתה מרמה? את עצמך? ראש הממשלה פוחד מהמלצות ושלח אותך".

ח"כ רחל עזריה מהקואליציה הצביעה נגד החוק, על אף שהקואליציה התחייבה לתמוך בו. בתגובה, החליטו כל סיעות האופוזיציה להרתם לסייע לעזריה, שהצביעה לפי מצפונה נגד החוק ובניגוד לעמדת הקואליציה. כאות סולידריות החליטו הסיעות להעניק קיזוז לח"כ עזריה שתשהה במהלך השבוע הבא בכנס בחו"ל ולא תוכל להגיע לדיונים במליאת הכנסת. ח"כ יואל חסון, יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה: "סיעות האופוזיציה יתנו גיבוי לכל חבר קואליציה שיצביע ע"פ מצפונו ועם עמדת האופוזיציה ונגד עמדת הקואליציה. חברי הקואליציה המצפוניים, אנחנו אתכם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!