דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזיהום במפרץ חיפה

מפרץ חיפה / תקלה במפעל כרמל אולפינים במפרץ חיפה: חשש לזיהום אוויר

תקלה נוספת במפעל כרמל אולפינים גרמה להפעלת הלפיד במשך שש שעות | בז"ן בתגובה: "שריפה בלפיד אינה מזהמת" | פעילי סביבה מתריעים על פרצות בתקנות הפיקוח בהיתרי הפליטה של המשרד להגנת הסביבה

מפעל כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).
מפעל כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אמש, סמוך לשעה 22:00 תושבי חיפה יכלו לראות לפיד בוער ענק מארובות המפעלים. תקלה נוספת במפעל כרמל אולפינים (מקבוצת בז"ן) גרמה להזרמה של אתילן ללפיד. לרשויות אין אמצעי ניטור פעילים המוסגלים להעריך את השפעת התקלה, והם נסמכים גם על דיווחי החברה שאמורים להינתן רק ביום א'. כנגד המפעל ישנו צו על תנאי על חזרת תקלות מסוג זה. בז"ן בתגובה: "שריפה בלפידים איננה מזהמת".

מכירים את זה שאתם מתעוררים אל בוקרצונן סתווי ונעים כזהאבל העיניים צורבותהגרון שורףוהאף מרגיש כאילוהיה כל הלילה…

Posted by ‎אליס גולדמן‎ on Wednesday, November 8, 2017

בעקבות תקלה במתקן המונומרים במפעל כאו"ל (כרמיל אוליפינים), החלו בבז"ן הזרמת חירום של אתילן לשריפה במתקן הלפיד, שהלהבה בו עלתה לגובה רב. תושבים דיווחו על ריח מתקתק, ריח שיכול להיגרם בהשפעת אתילן. למרות זאת מאיגוד הערים נמסר כי לא נרשמה כל חריגה בזיהום האוויר בתחנות הניטור. ההודעה גם לא ציינה שמדובר בהזרמת אתילן, שהוא חומר שכלל אינו מנוטר ולכן לא יכול להותיר רושם במתקני הניטור.

נשימת אתילן מזיקה לריאות והחומר חשוד כחומר מסרטן בבני אדם. לטענת בז"ן הלפיד שורף 99.5% מהחומר המוזרם ופולט אך ורק פחמן דו חמצני ומים, חומרים שאינם מזהמים את האוויר. לדברי הפעילה הסביבתית ד"ר רויטל גולדשמיט – "אם חומר אחד (אתילן), נשרף ומתפרק לחומר שני (מים) ושלישי (פחמן דו חמצני) ואף אחד מהם לא מנוטר, ההודעה על כך שלא נרשמו חריגות בתחנות הניטור זה ספין".

טענה נוספת שמעלה גולדשמיט היא שמי שהביט בשריפה מקרוב ראה עשן שחור, דבר המעיד על שריפה לא מלאה  של החומר, אך גופי האכיפה – איגוד הערים במפרץ והמשרד להגנת הסביבה – אינם מחזיקים במצלמות שמסוגלות לזהות זאת בתקלה שמתרחשת בשעות החשיכה.

בבז"ן אישרו את הדיווח ומסרו כי "בסביבות השעה 22:00 אתמול התרחשה תקלה במתקן המונומרים בכרמל אוליפינים. התקלה הסתיימה זמן קצר לאחר מכן. בסביבות 4:00 והמתקן חזר לשגרה מלאה. החומר שנשלח ללפיד נשרף כמעט לחלוטין ( 99.5%) ומה שנותר הוא בעיקר מים ופחמן דו חמצני. במהלך רוב האירוע היו כאן נציגי המשרד להגנ"ס ואיגוד ערים. לא נרשמו כל עליות בתחנות הניטור".

יש לציין כי בעבר נקנס המפעל בשל סדרת תקלות, במסגרת הסדר טיעון. עם זאת, פעילי סביבה מתריעים על פרצות בתקנות הפיקוח בהיתרי הפליטה של המשרד להגנת הסביבה. התקנות מציגות תקנים מחמירים בעת שגרה, אך בכל אירוע שמוגדר כ"תקלה", התקנים הם מקלים בהרבה, והדרישה העיקרית מהמפעל היא לדווח על התקלה.  כאשר השגרה הופכת להיות רוויית תקלות נוצרת פרצה חוקית שעלולה לגרום במצטבר לזיהום אוויר משמעותי. לאור האירוע האחרון שבו הופעל הלפיד באופן מאסיבי וחריג במפעל כאו"ל במתחם בז"ן, יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, עו"ד רשף חן, קורא לקיים פגישה דחופה עם הנהלת המשרד להגנת הסביבה במחוז, במטרה לגבש תנאים חדשים להיתר הפליטה של כאו"ל, כדי להפסיק את התופעה של תקלות חוזרות ונשנות בפעילות המפעל.

בשבוע שעבר העביר המשרד להגנת הסביבה למנכ"ל קבוצת בז"ן אבנר מימון, ולמנהל החברה-הבת כאו"ל (כרמל אוליפינים) אסף אלמגור, דרישת תשלום לאחר הטלת עיצום כספי בסך 2.174 מיליון ש"ח – סכום שעליהם לשלם בתוך 30 יום. זאת, בתגובה לסדרת התקלות החמורה שאירעה בספטמבר-אוקטובר 2016, בעקבותיה אף פתח המשרד בחקירה פלילית נגד כאו"ל ובעלי תפקידים בה, בחשד לתפעול לקוי של לפידי החברה והפרות נוספות. החקירה נמצאת בעיצומה ובעלי תפקידים רלוונטיים בקבוצת בז"ן ובכאו"ל נחקרו בפועל. החקירות צפויות להימשך בשבועות הקרובים. לדברי המשרד, הוא רואה בחומרה את התקלות בקבוצה בשבועיים האחרונים וימשיך באכיפה בלתי מתפשרת.

איגוד ערים מפרץ חיפה: "יש לקבוע סנקציות אפקטיביות"

יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, עו"ד רשף חן, קורא לקיים פגישה דחופה עם הנהלת המשרד להגנת הסביבה במחוז, במטרה לגבש תנאים חדשים להיתר הפליטה של כאו"ל, כדי להפסיק את התופעה של תקלות חוזרות ונשנות בפעילות המפעל. לדבריו, "כיום היתר הפליטה מטעם המשרד להגנת הסביבה רואה באירוע מסוג זה פתרון לתקלה תפעולית, ולכן מסתפק בדרישה לדיווח על מהות התקלה ואופן הטיפול בה ואולם, מזה תקופה ארוכה אנו עדים לאירועי לפיד בתדירות גבוהה ומדאיגה הגורמים לבהלה בקרב הציבור. יש הכרח להגדיר מהי כמות סבירה של תקלות במפעל מסוג זה, ולדרוש מהנהלת המפעל להתנהל באופן שיצמצם את כמות התקלות, לרבות להשקיע את הכספים הדרושים לכך, כדי להפעיל את הלפיד בכמות המינימאלית והסבירה. יש לקבוע סנקציות אפקטיביות בהיתר הפליטה ביחס לריבוי בלתי סביר של תקלות".

מבדיקת איגוד ערים עולה כי האירוע החל בסביבות השעה 22:00, אז אירעה תקלה במדחס במתקן המונומרים בכאו"ל. כתוצאה מכך הייתה הזרמה גדולה ללפיד. בשעה 00:30 צוות המפעל התגבר על התקלה ופעילות הלפיד הצטמצמה, הלפיד שב לפעילות סדירה בסביבות השעה ארבע לפנות בוקר. צוות של איגוד ערים נכח במקום בכל שעות האירוע כדי לוודא  את תקינות הפעלת הלפיד. איגוד ערים דרש מהמפעל להעביר דו"ח ראשוני על האירוע עד יום ראשון בהתאם להיתר הפליטה של המשרד להגנת הסביבה, וכן לקבל את תוצאות דגימות הגזים בהקדם. נציין כי לא נרשמו עליות במזהמים בתחנות הניטור.

אביהו האן, סיעת "הירוקים" במועצת העיר חיפה מסר כי: "הגיע הזמן לומר ללא חשש – אין מקום לבז"ן במפרץ חיפה. אישור המועצה הארצית  להגדלת בז"ן ב-5 אחוז מהווה פשע לתושבי מפרץ חיפה. אני קורא לתושבי כל המטרופולין, תושבי חיפה, הקריות, טבעון, נשר, כפר חסידים, לצאת לרחובות, לסגור את העיר עד שממשלת ישראל תיקח את המושכות ותפעל מיידית לסגירת המפעל והוצאתו ממפרץ חיפה."

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) יו"ר השדולה למען תושבי מפרץ חיפה, אמרה כי "הממשלה צינית, לא מעניינים אותה חיי האזרחים. היא עובדת בשביל בעלי ההון והתעשיינים. ראש הממשלה מתערב בקורה במפרץ רק כשהאינטרסים של בעל הון נמצאים בסכנה. מדובר במפעל שהתקלות החמורות בו לא מפסיקות, אבל החקירה בעניינו מזדחלת והוא ממשיך לעבוד ללא הפרעה. השדולה בראשותי למען תושבי מפרץ חיפה תקיים בעוד שבועיים כנס חירום בכנסת בעקבות מהלכים אלה ובכוונתי להעלות בחודשים הקרובים מחדש את הצעת החוק תכנית חירום להבראת מפרץ חיפה  שתחייב את המפעלים לעמוד בתקנים מחמירים או לעבור מקום ותעמיד כלים פיננסיים לשם כך וליצירת אופק תעסוקתי חלופי בחיפה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!