דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

מלחמה בסוריה / סוריה שאחרי דאע"ש: מלחמה על האוטונומיה הכורדית בחסות המעצמות

עם נפילת המעוז האחרון של הארגון הרצחני, פונים כוחות צבא אסד המגובים ברוסיה, החיזבאללה ואיראן ליעד הבא: האוטונומיה הכורדית בצפון המדינה המחזיקה בשדות נפט אדירים | ושאלת השאלות: האם ארה"ב תמשיך לגבות את הכורדים?

אנשים מבקרים גשר על נהר הפרת שהופצץ על ידי דאע"ש, יוני 2015. (צילום: AP Photo)
אנשים מבקרים גשר על נהר הפרת שהופצץ על ידי דאע"ש, יוני 2015. (צילום: AP Photo)

עם נפילתו של המעוז המשמעותי האחרון של דאע"ש בסוריה, מפנים הכוחות האיראנים וסוריה המגובים ידי רוסיה במדינה את פניהם אל היריב המרכזי הבא שלהם: הכורדים, המגובים על ידי ממשלת ארה"ב ושולטים בטריטוריה אסטרטגית בצפון ומזרח המדינה, בה שדות נפט רבים בצפון ומזרח המדינה.

מפת הקרבות המורכבת שמה את כוחות איראן וארה"ב קרובים מאד זה לזה, כשהם מוצבים משני צידי נהר הפרת. בין שתי המדינות יש הרבה נקודות חיכוך, שיכולות בקלות להתלקח ולהפוך את המתח לאלימות, במיוחד בהיעדר מדיניות אמריקנית ברורה. ניתן כבר לראות סימנים לכך.

איראן איימה בשבוע שעבר שכוחות צבא סוריה יתקדמו לעבר רקה, בירת דאע"ש לשעבר, שנפלה באוקטובר לידי חיילי הצבא הסורי הדמוקרטי, אותו מגבה ארה"ב. הכרזה המעלה את הפוטנציאל להתנגשות שם. כוחות הצבא הסורי הדמוקרטי, המונהגים על ידי הכורדים, שולטים גם בכמה משדות הנפט הגדולים בסוריה, באזור דיר אלזור העשיר בנפט. מדובר במשאבים חיוניים, וצבאו של אסד מצהיר כי הוא רוצה לקחת אותו בחזרה.

צבא סוריה הדמוקרטי מתמודד גם עם אי שקט באזור בעל הרוב הערבי ששחרר בשנה שעברה. יתכן שהדבר מהווה סימן לבאות באזורים נוספים בהם הצבא בעל ההנהגה הכורדית שולט, המהווים נכון לעכשיו כרבע משטח המדינה.

השאלה הגדולה כעת היא האם מוכנה ארצות הברית להתעמת עם כוחות מצבא סוריה ועם מיליציות המגובות על ידי איראן. הכורדים מעוניינים בהצהרה אמריקנית ברורה על סיוע בהגנת השטחים שכבשו. אך גורמים רשמיים בארה"ב חשפו מעט מאד מתוכניותיהם ומטרותיהם בסוריה,והסתפקו בכמה אמירות כלליות על הצורך להמשיך להלחם בדאע"ש ולהמשיך לאמן ולחמש בני ברית.

במהלך פגישה השבוע עם אלי אכבר וליאטי, יועץ למנהיג איראן, אמר אסד כי המלחמה היא נגד טרור ונגד התוכנית לחלק את סוריה – התייחסות ישירה לרצונם של הכורדים באזור אוטונומי בצפון המדינה. הוא חזר ואמר כי ממשלתו מתכננת להחזיר לעצמה שליטה בכל רחבי סוריה. לדבריו, ניצחונות ממשלתו "סיכלו את כל תכניות החלוקה ואת מטרות הטרור והמדינות הממנות אותו".

בינתיים, ארבעה גורמים אמריקנים רשמיים אמרו ביום חמישי כי ארה"ב ורוסיה מתקרבות להסכם לגבי סוריה, ועל האופן בו בכוונתם לפתור את מלחמת האזרחים לאחר ניצחון אסד. לדבריהם ניסו להשיג עסקה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לפני פגישתם שתוכננה לשישי, אך פגישה זו נדחתה.

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בועידת G20, יולי 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בועידת G20, יולי 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

עם התמוטטות דאע"ש באזור בוקאמל ביום רביעי, לארגון הטרור לא נשארה עוד שום טריטוריה מרכזית בסוריה ובעיראק. לוחמי הארגון נסוגו ככל הנראה אל המדבר, ממזרח וממערב לנהר הפרת. לארגון עוד נשארה נוכחות קטנה ליד הבירה דמשק. ברוב מחוז דיר אזור.

הגבול בין כוחות צבא סוריה של אסד לבין צבא סוריה הדמוקרטי של הכורדים הוא בנהר הפרת. כוחות שלטון אסד ובני בריתם, הכוחות הלוחמים האיראנים והחיזבאללה, שולטים בגדה המערבית של הנהר. בידיהם הם מחזיקים את בירת המחוז וכמה שדות נפט קטנים.

הכוחות הכורדים, יחד עם יועצים אמריקנים, מחזיקים בגדה המזרחית. הם מחזיקים בשניים משדות הנפט הגדולים בסוריה, בערך 12 שדות נפט קטנים יותר, אחד משדות הגז הטבעי הגדולים ביותר וחלקים גדולים מהגבול עם עיראק. לדבריהם הם נחושים שלא לתת לכוחות הממשל לעבור את הנהר.

היועץ האיראני הבכיר ואליאטי אמר כי הנוכחות אמריקנית מכוונת לחלק את סוריה. "לא הייתה להם ולא תהיה להם הצלחה בעיראק והם לא יצליחו גם בסוריה" אמר בזמן ביקור בלבנון בסוף השבוע שעבר. "בקרוב נראה את כוחות צבא סוריה ממזרח לפרת והם ישחררו את העיר רקה". הקואליציה האמריקנית סירבה להגיב לדבריו של ואלאיטי, ואמרה כי "לא יהיה זה מן הראוי להגיב לספקולציות או שמועות המופצות על ידי צד שלישי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!