דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון המורים

שכר המורים / הבוקר: שביתה בתיכונים על רקע סחבת במו"מ על הסכם חדש

חטיבות הביניים יפעלו כרגיל, אך בבתי ספר בהם מלמדים מורים בתיכון ובחט"ב במקביל צפויים שיבושים | טיולים יתקיימו כסדרם | בין האוצר למורים קיימת מחלוקת לגבי גובה ואופן העלאת שכר המורים

שביתה, צילום ארכיון: פלאש 90.
שביתה, צילום ארכיון: פלאש 90.
דוד טברסקי

התיכונים בכל רחבי הארץ יושבתו הבוקר (ראשון) בבוקר, וזאת לאחר שהודיע ארגון המורים על סכסוך עבודה במחאה על הסחבת במו"מ מול המדינה ביום שלישי האחרון. השביתה כוללת את מורי התיכון, וכן חלק מהמורים המלמדים בבתי ספר שש שנתיים (חטיבה ותיכון ביחד). בהתאם לכך, בבתי ספר אלה צפויים שיבושים. מוסדות חינוך מיוחד לא ישבתו מחר, וטיולים שתוכננו מראש יתקיימו כסדרם. "המדינה צריכה להפסיק לטמון את ראשה בחול ולהשקיע בעתיד ההוראה ובעתיד תלמידי ישראל" מסר ארז ביום שישי האחרון. ע"פ ארגון המורים, אמורה להתקיים פגישה בין נציגי ארגון המורים למדינה ביום ראשון בערב.

ע"פ הפרסום בדף הפייסבוק של ארגון המורים, כל המורים המלמדים בכיתות י' עד י"ד מחויבים בשביתה והיא כוללת את כל פעילויות בתי הספר, ישיבות פדגוגיות, ישיבות הורים ועוד. כחלק מההסכמה בין הארגון לוועד ההורים היישובים, טיולים וגיחות בית ספריות שנקבעו ליום ראשון יתקיימו כסדרן.

יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דויד הודיעה בתגובה לשביתה, כי הלימודים בחטיבות הביניים יתקיימו כסדרם והזהירה את המורים המאוגדים בהסתדרות שלא ימלאו את מקומם של המורים השובתים. ארגון המורים הדגיש שמורים המלמדים בחטיבות הביניים והתיכונים (כמו בבתי ספר שש שנתיים) – שובתים ואינם מגיעים לבית הספר. מורים המלמדים כיתות לקויות למידה בחטיבה העליונה שובתים גם הם. אל מול זאת, ביקש הארגון להדגיש שחברי הארגון המלמדים רק בחטיבות ביניים אינם שובתים ובתי הספר של החינוך המיוחד אינם שובתים.

ממועצת התלמידים והנוער הארצית נמסר כי "תלמידי ישראל מבינים את מחאתם של המורים, ומשתתפים בשאיפה לתנאי העסקה הוגנים עבור אנשי החינוך במדינת ישראל. בהתאם לזאת, מועצת התלמידים והנוער הארצית תתמוך בבחירת ארגון המורים לקיים עיצומים, ותפעל לקידום העלאת שכר המורים ככל שתוכל. אנו קוראים למשרד החינוך, האוצר וארגון המורים לגשת אל שולחן הדיונים על מנת לשפר את תנאי העסקת המורים, מבלי לאפשר לתלמידים לשאת את נזקי המחאה".

גם פורום ועדי ההורים היישוביים הודיע על תמיכתו בשביתה. בהודעת הפורום נמסר כי "ההורים תומכים באנשי החינוך בישראל ומאמינים בצורך החשוב לשיפור תנאיהם. אנו קוראים לשר האוצר ולשר החינוך , לשבת עם ארגון המורים למצוא ולגבש את הדרכים והאמצעים למען העלאת מעמד ושכר אנשי החינוך בישראל, כל זאת למען עתיד ילדינו ולמען עתידנו כולנו".

ארגון המורים מוחה על כך שמאז תחילת שנת 2017 עובדים המורים החברים בארגון  ללא הסכם עבודה והמו"מ, שנמשך מעל עשרה חודשים, נתקל בקשיים. לטענת ארז, האוצר הניח הצעה לכך ששכר המורים המתחילים יעלה ל-8,000 שקלים, אך זאת בתנאי שההסכם יחול רק על מורים חדשים שיכנסו למערכת, ושאר המורים החדשים יזכו להעלאת שכר אטית יותר בהמשך. עוד ציין ארז שהתנאי להצעת האוצר הוא שההעלאה בשכר תהיה דיפרנציאלית, כך ששכר המורים הוותיקים לא יעלה באותו הקצב כמו של המורים המתחילים.

השכר הממוצע למורים בישראל היום, ע"פ נתוני האוצר, עומד על 11 אלף שקלים בחודש והצעת האוצר אמורה להביא אותו לקרוב ל 13 אלף ש"ח. ע"פ תמונת החינוך של ה-OECD שבדקה את נתוני שנת 2014, השכר ההתחלתי של מורי העל יסודיים בישראל עומד על 60% מהממוצע של הOECD-. אחרי 10 שנות ותק עומד השכר על 61% מהממוצע, ואחרי 15 שנות ותק – על 56% מהממוצע בלבד. גם בעלי השכר הגבוה ביותר מבין המורים רק מתקרבים לעמיתיהם מעבר לים, ועומדים על 97% מהשכר הממוצע ב-OECD.

לפי נתוני ה-OECD הפער הממוצע בשכר בין מורים מתחילים לוותיקים עומד על 2.5 (בעיקר בבתי הספר היסודיים, אשר מוריהם מאוגדים בהסתדרות המורים). ע"פ האוצר, מדובר בפערים הגדולים ב-OECD, כאשר ישנה קפיצה גדולה בגובה השכר אחרי 15 שנות ותק. הכלכלן הראשי תולה את הפער בהיבטים המיוחדים של הסכמי השכר, שיצרו התפתחות משמעותית בשכר אחרי זמן ממושך במערכת, בניגוד למגמה הבינלאומית, ועל כן יש לשער שעל בסיס זה מנסה האוצר לקדם הסכם דפרנציאלי 

בשנה האחרונה, בחידוש ההסכם בין האוצר והסתדרות המורים, הסכימה הסתדרות המורים, כנראה לראשונה, על כך שהתוספות למשכורות המורים יהיו דיפרנציאליות, כלומר שהמורים החדשים יקבלו תוספת משמעותית יותר מאשר המורים הוותיקים, ולא כפי שהיה מקובל עד היום, שהתוספות בשכר מתבצעות באחוז גדילה קבוע הן למורים החדשים והן לוותיקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!