דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט / שוערת נבחרת ארה"ב חשפה שהוטרדה: "מקווה שעוד ספורטאיות ישמיעו את קולן"

הופ סולו חשפה בראיון שהוטרדה ע"י נשיא פיפ"א לשעבר ספ בלאטר, בעת שעלתה להגיש את פרס שחקנית השנה לשנת 2013 | והיא לא לבד - סקר בינ"ל חשף כי 23% מהכדורגלניות חוו הטרדה מינית כלשהי מצד גורם בהנהלת המועדון שלהן

הופ סולו (AP Photo/Eugenio Savio)
הופ סולו (AP Photo/Eugenio Savio)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הופ סולו בת ה-36 היא אחת השחקניות הגדולות אי פעם בכדורגל נשים. סולו, שהייתה מהשחקניות שהובילו את המאבק לחלוקת שכר שווה בין נבחרות הגברים והנשים בארה"ב, מאבק שהיה פורץ דרך והביא לשינוי משמעותי בתפיסת נבחרות הנשים את עצמן, והביא לגל מאבקים של נבחרות נשים נוספות ברחבי בעולם, כמו נבחרת נורווגיה ודנמרק, בדרך לאחת המהפכות החשובות בעולם הספורט.

השבוע, יצאה סולו למאבק חברתי נוסף, במטרה לעודד את שחקניות הכדורגל בעולם להתחיל להתלונן על הטרדות מיניות שחוו במהלך הקריירה שלהן. כחלק מהמאבק שמתקיים בכל העולם תחת ההאשטג metoo#. שוערת העבר של נבחרת ארה"ב חשפה מקרה של הטרדה מינית שחוותה במהלך הגשת פרס בטקס חלוקת פרסי פיפ"א בינואר 2013.

בראיון לעיתון הפורטוגלי "אקספרסו", שהתפרסם בשבת, סולו טענה כי רגע לפני העלייה המשותפת להגשת פרס שחקנית השנה של 2012, בו זכתה חברתה לנבחרת ארה"ב החלוצה אבי וומבאך, ספ בלאטר ששימש אז כנשיא פיפ"א, תפס את ישבנה. במהלך הראיון לגארדיאן הבריטי, פירטה סולו את המקרה: "הייתי בשוק ולגמרי קרועה. הייתי חייבת מהר לאסוף את עצמי כדי להציג את חברתי לקבוצה עם הפרס הכי גדול בקריירה ולחגוג איתה את אותו הרגע. לכן לגמרי העברתי את הפוקוס שלי לאבי".

בסרטון הצגת הפרס, נראתה סולו נסערת מסיבה שלא הייתה ברורה עד השבוע, מתקשה להגיד את מה שתכננה ומביטה שוב ושוב באופן לא ברור בבלאטר. סולו לא דיברה על כך עם אף אחד, ולא התלוננה על המקרה. כמו נשים רבות בעולם, סולו התקשתה להתלונן כנגד מי שהיה באותו הזמן האיש הכי חזק בעולם הכדורגל.

סולו סיפרה שזאת לא הפעם הראשונה שהיא חוותה הטרדה מינית או מגע בלתי רצוי בקריירת הכדורגל שלה. "אני מדברת באופן ישיר כאשר דברים כאלו קורים" אמרה, "הייתי בלחץ מהגשת הפרס ולכן לא אמרתי לו באופן ישיר, לאחר מכן לא פגשתי אותו שוב ולא אמרתי". בלאטר מכחיש את הטענות לגביו, אבל צריך גם לזכור שהנשיא לשעבר של פיפ"א הוא לא האדם האמין ביותר בעולם, כאשר הוא עדיין מכחיש שקבל או ידע על השוחד שהיה במסדרונות פיפ"א סביב קנית זכויות האירוח של קטאר את המונדיאל בשנת 2022.

הופ סולו אינה לבדה, ב-"fifpro" ארגון שחקני הכדורגל העולמי, עשו סקר רחב בו השתתפו 3,300 שחקניות מ-33 מדינות. תוצאות הסקר הציגו תמונת  קשה מאוד על המתרחש בכדורגל הנשים ברחבי העולם.

על פי הסקר, 23% מהכדורגלניות חוו הטרדה מינית כלשהי מצד מישהו מהנהלת המועדון שלהן, 30% מהכדורגלניות חוו הטרדה מינית כלשהי מצד אוהדים בימי משחק ו-33% מהכדורגלניות חוו הטרדה מינית כלשהי מצד אוהדים לא בימי משחק (כולל במדיה החברתית). עוד עולה כי 4% מהכדורגלניות חוו הטרדה מינית כלשהי מצוות האימון שלהן. נתון בהחלט מדאיג הוא ש-63% מהכדורגלניות אף חוו להט"בופוביה כלשהי במהלך משחק.

הטרדות מיניות בתחום כדורגל נשים. נתונים: סקר FIFPRO (גרפיקה: אידאה)
הטרדות מיניות בתחום כדורגל נשים. נתונים: סקר FIFPRO (גרפיקה: אידאה)

"אני חושבת על כל הסיטואציות הלא נוחות שאני או חברתיי לקבוצה חווינו במשך השנים עם מאמנים, רופאים ואפילו חברות לקבוצה. מאמירות לא הולמות, מהלכים לא רצויים ואפילו תפיסת הישבן. מאמנים, מנהלים מקצועיים ואפילו עיתונאים שמדברים שמדברים על השדיים של השחקניות, המראה החיצוני. הטרדות מיניות משוללות בספורט העולמי. תמיד התלוננתי על הפוגעים, אבל לעולם לא היו שום השלכות על העבריינים. זה חייב להשתנות. שתיקה לא תשנה את העולם!". (הופ סולו בחשבון האינסטגרם)

קריירת המשחק של הופ סולו הייתה מרשימה מאוד והיא נחשבת בעיני רבים לשוערת הטובה בכל הזמנים. היא הופיעה 202 פעמיים בשער נבחרת ארה"ב והייתה שותפה לחלק מהישגיה הגדולים של ארה"ב עם זכייתן במונדיאל ב-2015 וזכייה במדליית הזהב במשחקים האולימפיים בייג'ינג ולונדון. לצד היכולת לחסום באופן מוחלט את השער, סולו היא דמות צבעונית וכריזמטית שהפכה לאחת הנשים שהכי תורמות בקידום כדורגל הנשים גם מחוץ למגרש.

כעת, הופ סולו פונה לספורטאיות נוספות שיחשפו את הפגיעות וההטרדות המיניות שעברו במהלך קריירת הספורט שלהם: "אני מקווה שעוד ספורטאיות ישמיעו את קולן ויספרו על החוויות שלהן. זה נמצא בכל מקום, לא רק בהוליווד"  בפוסט שפרסמה סולו באינסטגרם היא תיארה את המצב הקשה בו שחקניות הכדורגל נמצאות ביום יום: "במשך הימים האחרונים, אני חושבת על כל הסיטואציות הלא נוחות שאני או חברתיי לקבוצה חווינו במשך השנים עם מאמנים, רופאים ואפילו חברות לקבוצה. מאמירות לא הולמות, מהלכים לא רצויים ואפילו תפיסת הישבן. מאמנים, מנהלים מקצועיים ואפילו עיתונאים שמדברים שמדברים על השדיים של השחקניות, המראה החיצוני. הטרדות מיניות משוללות בספורט העולמי. תמיד התלוננתי על הפוגעים, אבל לעולם לא היו שום השלכות על העבריינים. זה חייב להשתנות. שתיקה לא תשנה את העולם!".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!