דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

מדיני-ביטחוני / דיווח: איראן הקימה בסיס צבאי בסוריה, כ-50 ק"מ מהגבול עם ישראל

תמונות לוויין מסוריה בהן נראה בסיס צבאי בתהליכי בנייה נמסרו ל-BBC מגורם ביון מערבי | בתיעוד נראים כ-20 בניינים חדשים שנועדו ככל הנראה לשכן חיילים וכלי רכב | לפי הדיווח, המבנים יוכלו לאכלס כ-500 חיילים

מפקד צבא איראן, מוחמד באקרי מלווה על ידי קצינים בצבא סוריה, במהלך ביקור בחלב, 20.10.2017.  (צילום: Syrian Central Military Media, via AP)
מפקד צבא איראן, מוחמד באקרי מלווה על ידי קצינים בצבא סוריה, במהלך ביקור בחלב, 20.10.2017. (צילום: Syrian Central Military Media, via AP)
אוריאל לוי

איראן הקימה בסיס צבאי בסוריה, כ-50 ק"מ מגבול ישראל, כך מסר גורם ביון מערבי לרשת BBC הבריטית. לפי הדיווח, שכלל תמונות לוויין, המחנה הצבאי נבנה באתר ששימש את צבא סוריה בעבר, בפאתי העיירה אל-כיסווה, כ-14 ק"מ מדרום לבירה וכ-50 ק"מ מגבול ישראל ברמת הגולן. הבסיס יכול להכיל כ-500 לוחמים ועוד עשרות כלי רכב.

בתמונות, שצולמו מינואר ועד אוקטובר השנה, מתועדת בנייתם של כעשרים מבנים, שככל הנראה ישמשו כמגורי חיילים ומוסכים לטיפול בכלי רכב. בחודשים האחרונים הוקמו בבסיס מבנים נוספים, ואחרים שופצו, והבסיס גדל והפך לפעיל יותר. תמונות הלוויין לא מאמתות את הנוכחות האיראנית, אך גורם הביון שמסר את התמונות טען כי ברשותו מידע המוכיח כי מדובר בבסיס של צבא איראן או מיליציות שיעיות ממדינות אחרות, הפועלות תחת פיקוד כוח קודס,הכוח האחראי לפעילות משמרות המהפכה מחוץ לגבולות איראן. גורם ביון שצוטט ב-BBC טען כי לאחרונה ביקרו, ככל הנראה, גורמים איראניים רשמיים בבסיס הצבאי. יתכן והכוונה היא לקסאם סולימני, גנרל איראני הנחשב לאחד האנשים החזקים במזה"ת ומפקד כוח קודס.

כוחות איראניים ממשמרות המהפכה, ורבבות לוחמים ממיליציות שיעיות שהוקמו על ידי איראן, פועלים בסוריה מאז ראשית 2012 ומסייעים למשטר בראשות בשאר אסד. על פי דיווחים של ארגוני אופוזיציה סוריים, מספר החיילים תחת פיקוד כוח קודס האיראני בסוריה גדול ממספר החיילים הסוריים תחת פיקודו של אסד, מה שהופך את סוריה למדינת חסות איראנית.

עם ההצלחות הצבאיות שרשם משטר אסד בשנתיים האחרונות, מאז כניסתה המסיבית של רוסיה ללחימה, גבר החשש בישראל מפני התבססות קבע של חיזבאללה וכוחות איראנים בסוריה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר לאחרונה כי ישראל "לא תאפשר" לטהראן להקים בסיסים בסוריה, ובריאיון שהעניק מלונדון ל-BBC, בשבוע שעבר. הזהיר כי טהראן מתכננת להקים בסוריה בסיסי חיל אוויר ונמל חיל ים, כולל צי צוללות. קיים חשש כי איראן תשפץ בסיסי חיל אוויר סוריים, ותחכור מסוריה רציפים בנמליה המסחריים, על מנת להטמיע את צבאה במתקנים אזרחיים וצבאיים סוריים.

"ככל שאנחנו יותר מוכנים לעצור זאת, כך יש פחות סיכוי שנידרש להשתמש באמצעים גדולים יותר" אמר נתניהו כשנשאל אם ישראל מוכנה לפתוח במלחמה כדי לעצור את התבססות איראן בסוריה, "יש עיקרון שאני נאמן לו מאוד, שלפיו צריך לגדוע דברים גרועים באיבם".

הקו האדום שהציבה ישראל בנושא הועלה בשורת הפגישות שקיימו בכירים ישראלים עם עמיתיהם הרוסים. בחודש שעבר, נתניהו הבהיר בפני שר ההגנה של רוסיה, סרגיי שויגו, כי ישראל לא תאפשר דריסת רגל איראנית בסוריה. באותו יום תקף חיל האוויר סוללת נ"מ של צבא אסד, שירתה טיל לעבר מטוס של חיל האוויר שפעל בשמי לבנון. כשבוע לאחר מכן, בזמן שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקר באיראן ונפגש עם מנהיגיה, דווח בכלי תקשורת ערביים כי חיל האוויר תקף מחסן נשק באזור חומס. בדמשק טענו כי היה זה מפעל נחושת אזרחי והביעו מחאה בפני מועצת הביטחון של האו"ם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!