דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

דיור / האוצר: הקיפאון בענף הנדל"ן נמשך גם בספטמבר

על פי סקירת הכלכלן הראשי במשרד, שפורסמה היום (א'), מצכרו בחודש ספטמבר האחרון רק 7,300 - ירידה של 14% לעומת אוגוסט האחרון ושל 26% מספטמבר אשתקד | להערכת האוצר, יותר ויותר רוכשים פוטנציאליים ממתינים לירידת מחירים

משרד תיווך (צילום: אלעד מדן)
משרד תיווך (צילום: אלעד מדן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר: נמשך הקיפאון בשוק הדיור. על פי הנתונים שפרסם היום (ראשון) הכלכלן הראשי במשרד, מגמת הירידה ברכישת הדירות החדשות נמשכת. בחודש ספטמבר נמכרו כ-7,300 דירות בלבד, מתוכן כ-400 במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. שיעור הרוכשים במחירי שוק (בניקוי מחיר למשתכן) ירד בשיעור של 14% לעומת אוגוסט 2017, ובשיעור של כ-26% לעומת ספטמבר 2016. גם בתחום הדירות החדשות הירידה במכירות דומה ומגמת רכישת הדירות להשקעה ממשיכה בהחלשות.

הנתונים שהציג הכלכלן מעידים על כך ששוק הדיון ממשיך להתקרר. על ירידת מחירים עדיין קשה לדבר, אבל לפי הנתונים נראה כי יותר ויותר רוכשי דירות פוטנציאלים מעדיפים להמתין עם רכישת הדירה, בתקווה לירידת מחירים.

גם מגמת היציאה של המשקיעים מהשוק נמשכת. רק 1,200 מהעסקאות שבוצעו בספטמבר היו של דירות להשקעה – ירידה של 18% בהשוואה לאוגוסט, ושל כ-34% בהשוואה לספטמבר 2016. באיזור המרכז נרשמה ירידה בולטת במיוחד ברכישת דירות להשקעה – 33% בהשוואה לאוגוסט, וכ-50% בהשוואה לספטמבר 2016 – כש-12% בלבד מסך העסקאות שייך לפלח שוק זה.

לפי הפרשנות של אגף הכלכלן הראשי, ההשפעה של חוק מס דירה שלישית על הירידה היא מוגבלת, שכן כבר בספטמבר 2016 רמת הוודאות כי החוק יעבור הייתה גבוהה לעומת מצב החוק כיום. לכן, המשך הירידה במספר הדירות להשקעה נובע בעיקר מהציפיות להיחלשות השוק והתשואה הפוטנציאלית. כתוצאה מהירידה ברכישות משקיעים, ממשיכה המגמה של ירידה במלאי הדירות המצוי בידי משקיעים, שהחלה ביוני 2016. מאז מוכרים המשקיעים כמה מאות דירות כל חודש יותר מאלו הנרכשות על ידי משקיעים.

שלמה גרופן, יו"ר קרן פייר, העוסקת בתחום אמר כי "כידוע, כל מגמות הממשלה הן לצמצם את הבנייה הפרטית, ואכן יש ירידה בהתחלות הבנייה, שבסופו של דבר יביאו שוב לעליית מחירים, כמקובל בכלכלה".

השמאי לוי יצחק, עורך מחירון הדירות הנפוץ, אמר כי "דוח הכלכלן הראשי לא מפתיע. לאחרונה סקרנו 'כמה זמן לוקח למכור דירה', וגילינו שנדרשים למעלה מ-10 חודשים, ולעיתים יותר משנה כדי לסגור עסקה. עובדה זו מלמדת על הקיפאון הקיים היום בשוק הנדל:ן. המשקיעים עברו להשקיע בשדות זרים וניתן למצוא אותם ברומניה, גרמניה, ספרד, יוון, או ארצות הברית, וחלקם עברו לרכישת נדלן מסחרי. הזוגות הצעירים ממתינים להגרלות ומתגוררים בשכירות או חזרו לאמא ואבא. משפרי הדיור לא מסוגלים למכור ולכן לא מתחייבים לרכישה. קיפאון, כאמור".

עוד אמר יצחק כי "כמעט ואין לראות ירידה במחירי הדירות, למעט בפריפריה ובאחוזים זעירים. הקיפאון גם אינו מלמד על ירידה בביקושים. הביקושים כבושים ומצויים בהמתנה. התחלות הבנייה גם הן הולכות ומתמעטות, היזמים לא מעוניינים להיתפס עם מלאי של דירות כשהקונים לא מבצעים עסקאות והממשלה מודיעה חדשות לבקרים שירידות מחירים בפתח".

גם לוי יצחק, חוזה כי המצב בשוק הדיור עלול להביא לעליית מחירים עתידית, כשאמר כי "החשש הוא שביום בו התחדשו הביקושים , לא יימצא מלאי זמין של דירות בבנייה , או אפילו בתכנון, לפגוש אותם. ומחירי הדירות יעלו. מחירי הדירות בשכר חודשי , גם הם עלייה. אלפי זוגות צעירים שהתעתדנו לרכוש דירות , עשו שינוי כיוון ועתה הם שוכרים דירות וממתינים להגרלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!