דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האיחוד האירופי

אירופה / דוח צבאי גרמני שדלף: התפוררות האיחוד האירופי היא תרחיש סביר

תחייה של הגוש המזרח האירופי, עליית הימין הלאומני והתפוררות האיחוד האירופי: מסמך היערכות של צבא גרמניה שדלף לתקשורת מצייר אפשרויות קודרות לעתידה של אירופה | פרשני דר שפיגל: הדוח עלול להוביל להתחמשות צבא גרמניה

דגל מתקלף של האיחוד האירופי (צילום: Shutterstock).
דגל מתקלף של האיחוד האירופי (צילום: Shutterstock).
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

האם קיימת אפשרות סבירה בה האיחוד האירופי בא אל סופו בעשורים הקרובים? על פי חוות דעת של ראשי אגף התכנון בצבא גרמניה שהודלפה בימים האחרונים, התשובה חיובית. בנוסף, הם גם מזהירים מסדרת אירועים שעלולה לערער עוד יותר את היציבות באירופה בשנים הקרובות ואף להוביל להקמת "גוש מזרחי", בדומה לברית המועצות לשעבר, שיורכב ממדינות מזרח אירופה שיפרשו מהאיחוד האירופי.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: World Economic Forum / פליקר).
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: World Economic Forum / פליקר).

התקשורת הגרמנית ציטטה מסמכים סודיים שחיברו ראשי אגף התכנון בצבא גרמניה, אשר דלפו לכלי התקשורת המקומיים, ובהם תחזית קודרת במיוחד על עתידו של האיחוד האירופי. הדו"ח כולל גם אזהרה לממשלת וצבא גרמניה להתכונן למצב של כאוס עם התפרקות אפשרית של האיחוד.

במסמך בן 102 עמודים תחת הכותרת "פרספקטיבה אסטרטגית 2040" שהודלף למגזין הגרמני "דר שפיגל", מפרטים ראשי אגף התכנון בצבא גרמניה שישה תרחישים שונים שלדעתם עלולים להתרחש בשנים הקרובות, כאשר אחד המרכזיים שבהם הוא התמוטטות הדרגתית של האיחוד האירופי.

תרחיש האימים של צבא גרמניה מתואר בפרק שזכה לכותרת "האיחוד האירופי בהתפוררות וגרמניה בעמדת תגובה". בתרחיש מתארים ראשי אגף התכנון בצבא גרמניה מצב שבו העולם כולו סובל "מחוסר יציבות של עשרות שנים", לאחר שמדינות רבות נוספות ילכו בעקבות בריטניה ויחליטו לעזוב את האיחוד. "תהליך התרחבות האיחוד האירופי נעצר, כאשר עוד מדינות נטשו את הקהילה האירופית שאיבדה את כושר התחרות העולמי שלה. עולם מסוכן יותר, לפעמים כאוטי ונוטה לסכסוכים, שינה בצורה דרמטית את הסביבה הביטחונית של גרמניה ואירופה" נכתב בתרחיש הקשה שחוזים בצבא גרמניה.

בתרחיש נוסף, שזכה לכותרת "מערב נגד מזרח", צופים אנשי אגף התכנון את התמוטטות הליך האינטגרציה האירופית, לאחר שמדינות מזרח אירופה החברות באיחוד יפרשו ממנו ואף יקימו "איחוד מזרחי" נפרד, בדומה למדינות שהיוו בעלות ברית של מוסקבה בתקופה הסובייטית. החשש של ראשי הצבא הגרמני נובע מהעובדה כי מרבית ראשי מדינות מזרח אירופה, בהן פולין, הונגריה, צ'כיה וסלובקיה, הודיעו כי לא יסכימו לקבל לשטחן מהגרים מוסלמים. ראשי המדינות לא שינו את עמדתם  גם לאחר איומים מצד ראשי האיחוד האירופי לסלק את מדינותיהם מהאיחוד, הליך שגם הוביל לפנייה של האיחוד לבית המשפט האירופי לצדק בנסיון לחייב אותן לקבל את מכסת המהגרים שנקבעה להן.

תרחיש נוסף המופיע במסמך הסודי שהודלף נקרא "תחרות רב קוטבית". מומחי צבא גרמניה מנבאים בו עלייה דרמטית של הקיצוניות באירופה, יחד עם העובדה כי "מדינות רבות יתקרבו למודל הקפיטליזם הממלכתי של רוסיה" כמצויין במסמך. מאז תחילת משבר המהגרים באירופה נרשמה התחזקות משמעותית למפלגות הימין הקיצוני שהכריזו על עצמן כ"מפלגות אנטי הגירה" המתנגדות בפומבי לכניסת המהגרים המוסלמים לשטחן, יחד עם התחזקות הרגשות הלאומניים במרבית המדינות האירופאיות.

מפגש פסגה של ראשי מדינות וישגרד הונגריה, פולין, צ'כיה,וסלובקיה בבודפשט, הונגריה, בו השתתף בנימין נתניהו, יולי 2017 (צילום: חיים צח / לע"מ)
מפגש פסגה של ראשי מדינות וישגרד הונגריה, פולין, צ'כיה,וסלובקיה בבודפשט, הונגריה, בו השתתף בנימין נתניהו, יולי 2017 (צילום: חיים צח / לע"מ)

בתגובה להדלפת המסמך הסודי אמר דובר משרד הביטחון הגרמני לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי "לתחזיות המשמעותיות של הדו"ח לא צורפה מידת ההסתברות של כל אחת מהן, ולא התקבלו החלטות אסטרטגיות על בסיס אותן הערכות". הוא סירב להגיב עוד על תוכן הדו"ח בטענה כי "הוא סודי ולא נועד להתפרסם". עם זאת, פרשנים צבאיים ב"דר שפיגל" כתבו בטור פרשנות כי "המחקר עלול להוביל להודעה על תוכניות חימוש של צבא גרמניה בשנים הקרובות" על מנת להתמודד עם תרחישי האימים שצויינו בדו"ח.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!