דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

לאומנות חדשה / צעדת עצמאות פולנית הפכה למפגן עצמה של לאומנים ופאשיסטים באירופה

"אירופה לבנה בלבד" ו"פולין נקייה עם דם טהור" הן חלק מהקריאות שנשמעו בצעדת העצמאות שנערכה בשבת בוורשה, שיש שכינו אותה "מצעד הימין הקיצוני הגדול באירופה". לצד פולנים שהגיעו כדי לציין את עצמאות המדינה, השתתפו במצעד פשיסטים וניאו נאצים מפולין ומרחבי היבשת

צעדת העצמאות בפולין שהפכה למפגן עצמה של הימין הקיצוני , 10 לספטמבר 2017  (צילום:  Agencja Gazeta/Adam Stepien via REUTERS).
צעדת העצמאות בפולין שהפכה למפגן עצמה של הימין הקיצוני , 10 לספטמבר 2017 (צילום: Agencja Gazeta/Adam Stepien via REUTERS).
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

קריאות הפשיסטיות והסיסמה "אירופה לבנה בלבד" חוזרות למרכז אירופה: מעל ל-60 אלף אנשים לקחו חלק ביום שבת האחרון במצעד ענק של הימין הקיצוני ברחובות ורשה, לציון יום העצמאות הפולני, בו פולין הוקמה מחדש בשנת 1918 לאחר שנים ארוכות של כיבוש והיעלמות מהמפה העולמית. אלא שבמקום חגיגות עצמאות, הפך המצעד להפגנת כוח של הימין הקיצוני באירופה כולה, לרבות של ארגונים המזהים עצמם עם האידאולוגיה הנאצית. חלק גדול מהמפגינים בחרו לכסות את פניהם ואף להדליק לפידים ואבוקות במהלך המצעד, כאשר הם נושאים שלטים שקראו ל"אירופה לבנה לעמים אחים" וכן שלטים וקריאות בעד "פולין נקייה עם דם טהור" או "פולין לבנה בלבד".

עשרות אלפי המפגינים שהגיעו לוורשה מרחבי פולין נהנו גם מסיוע של אלפי אנשי ימין קיצוני ואף בעלי דעות נאו נאציות שזרמו בימים שלפני כן לפולין על מנת לקחת חלק באירוע, שרבים כינו ביום שבת האחרון "מצעד הימין הקיצוני הגדול באירופה".

בין היתר נכחו במצעד טומי רובינסון, לשעבר מייסד ומנהיג תנועת "הליגה להגנה" הבריטית הפועלת כנגד הקיצוניות האיסלמית, ורוברטו פיורה מאיטליה, מנהיג תנועת ימין קיצוני שהכריז על עצמו כ"פשיסט". גם מנהיג הימין הקיצוני בארה"ב, ריצ'ארד ספנסר, הוזמן לקחת חלק באירוע שקיימו אנשי הימין הקיצוני לכבוד יום העצמאות הפולני, אולם בעקבות מחאות מצד ארגונים יהודיים ואחרים החליטה ממשלת פולין שלא לאפשר את כניסתו למדינה.

חלק מהצועדים ברחובות וורשה ביום שבת היו חברי תנועות ימין קיצוני בפולין, שכבר הובילו בשנים האחרונות לאירועים אלימים כנגד בני מיעוטים, ובהם "המחנה הלאומי הרדיקלי", "התנועה הלאומית" וכן ארגון "הנוער הפולני", שחבריהם מזדהים בגלוי עם האידאולוגיה של ארגונים ניאו נאציים ואנטישמיים לפני מלחמת העולם השנייה. חלק מהמשתתפים נשאו שלטים ועליהם סמל ה"פלנגה", בהם נראית יד אוחזת חרב, סמל ששימש את אנשי הימין הקיצוני והלאומניים בפולין בעבר והפך לאחד מסמלי הפשיזם במדינה.

במהלך ההפגנה קראו חלק מהמפגינים "להגן על הערכים הנוצריים של פולין" ונשמעו קריאות כנגד קהילות המיעוטים המתגוררות בפולין ובהם יהודים ומוסלמים. "הגעתי לקחת חלק במצעד הזה כי אני רוצה להוציא את היהודים מהשלטון" אמר אחד המפגינים שהתראיין בעילום שם לטלוויזיה הפולנית הממלכתית.

קמיל סטשלק, 30, סיפר כי הגיע להפגנה "על מנת לכבד את זכרם של אלו שלחמו עבור החירות הפולנית. הייתי אומר כי לחלק מהאנשים כאן אומנם יש דעות קיצוניות במיוחד, אולי אפילו 30 אחוזים מאלו הצועדים כאן, אבל 70 אחוזים פשוט צועדים בשקט ללא שום קריאות פשיסטיות" אמר סטשלק.

רשת הטלוויזיה הממלכתית בפולין, TVP, הנמצאת תחת שליטת ממשלת הימין השמרנית בראשות מפלגת "חוק וצדק", כינתה את המצעד "מצעד נפלא של פטריוטים. אירוע שמשך אליו פולנים רגילים שהביעו את אהבתם לפולין, לא קיצוניים". גם שר הפנים הפולני, מריוש בלשצ'אק, שיבח את המשתתפים בהפגנה למרות השלטים והקריאות של חלק מהמפגינים שהזכירו לרבים מראות משנות השלושים של המאה הקודמת. "זה היה מראה יפה. אנו גאים כי כל כך הרבה פולנים החליטו לקחת חלק בחגיגות יום העצמאות הפולני" אמר שר הפנים הפולני, מריוש בלשצ'אק.

מול עשרות אלפי הצועדים התקיימה גם הפגנה קטנה יותר של אלפיים פעילים אנטי פשיסטיים שמחו כנגד אנשי הימין הקיצוני ועל האפשרות שהעניקה ממשלת פולין לקיים את המצעד ברחובות ורשה. חלקם נשאו שלטים עליהם נכתב "לעצור את הפשיסטים". כוחות גדולים של משטרה חצצו בין שני ההפגנות על מנת למנוע מקרי אלימות, כפי שכבר אירעו במצעדים דומים בשנים האחרונות בוורשה. למרות זאת הצליחו כמה מאנשי הימין הקיצוני שצעדו במרכז ורשה לבעוט ולדחוף כמה נשים שקראו ססמאות כנגד הפשיזם והחזיקו שלט עליו נכתב "לעצור את הפשיזם".

אנדי אדלס, מורה לאנגלית בן 50 המתגורר בפולין כבר 27 שנים, היה אחד מהמפגינים נגד הפשיזם. "אני המום ומזועזע שמאפשרים להם להפגין ביום הזה. מדובר בכמות של 50 עד 100 אלף בני אדם, מרביתם חוליגנים ממגרשי הכדורגל בפולין שחטפו את הפטריוטיות. עבורי חשוב מאוד לתמוך בקואליציה האנטי-פשיסטית ולתמוך בדמוקרטים הנמצאים תחת לחץ כבד היום בפולין" אמר אדלס.

מרבית מנהיגי פולין, בהם נשיא פולין כיום אנדז'יי דודא ומנהיגי פולין לשעבר, לקחו חלק באירוע מרכזי לציון יום העצמאות הפולני שנחגג בוורשה. נשיא האיחוד האירופי וראש ממשלת פולין לשעבר, דונלד טוסק, התייחס למצעד הימין הקיצוני הענק שהתקיים באותה שעה במרכז ורשה והעביר ביקורת על חברי הממשלה הנוכחית הנחשבת במקורבת לכנסייה הקתולית ומטיפה לפטריוטיות פולנית. "יום העצמאות תמיד היה וימשיך להיות חגיגה של כל הפולנים ולא רק של צד אחד. לאף פוליטיקאי בפולין מעולם לא היה או יהיה מונופול על הפטריוטיות" אמר טוסק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!