דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

מדיני / ארה"ב ורוסיה הגיעו להסכמה על סוריה; בישראל הביעו דאגה

ההסכם הבינלאומי, שבא להניח בסיס ליום שאחרי מלחמת האזרחים, קובע אזורי חיץ בדרום המדינה שמשמעותם נוכחות שיעית 7 ק"מ מהגבול הצפוני | בישראל מודאגים מאפשרות להעברת כלי נשק לחיזבאללה בנתיב קרקעי היישר מאיראן

הלחימה בסוריה כפי שנצפתה מרמת הגולן (צילום: אריאל שליט / סוכנות AP).
הלחימה בסוריה כפי שנצפתה מרמת הגולן (צילום: אריאל שליט / סוכנות AP).

הסכם בין לאומי המניח את הבסיסים לסוריה שלאחר המלחמה, נתקל בתגובה פושרת מצד גורמים רשמיים בישראל.

ההסכם שהוכרז ביום שבת בהצהרה משותפת לארה"ב ורוסיה, אישר את חשיבות איזורי החיץ (בלשון המסמך – "אזורי מניעת ההסלמה"),  כצעד ביניים לקראת הפחתת האלימות,אכיפה של הסכמי הפסקת האש, קיום של עזרה הומניטרית ויצירת תנאים ל"פתרון הפוליטי הסופי" למלחמה שכבר גבתה את חייהם של מאות ואלפי חיים.

בנוסף הוצהרה הבנה רוסית-אמריקאית-ירדנית הקוראת "להפחתה, ובסופו של דבר ביטול, קיומם של כוחות זרים ולוחמים זרים באזור, על מנת להבטיח שלום בר קיימא".

ישראל כבר זמן מה מתלוננת על מעורבות אויבת העל שלה, איראן, ונציגי איראן – ארגון חיזבאללה, במלחמה בסוריה. בנות הברית השיעיות שלחו כוחות לתמוך בנשיא סוריה בשאר אסד, וכעת נראה שהוא בדרכו לניצחון לאחר שנים ארוכות של לחימה. ישראל אמרה שהיא לא תקבל נוכחות צבאית קבועה איראנית, וכן לא תקבל נוכחות של גורמים שיעים כמו החיזבאללה, בסוריה, ובמיוחד ליד הגבול הישראלי.

צחי הנגבי, חבר הקבינט, אמר ביום ראשון שההסכם "לא עונה על הדרישה החד משמעית של ישראל שלא תהיה התפתחות שתקרב את כוחות איראן או חיזבאללה קרוב יותר לגבול ישראל עם סוריה בצפון".

בראיון מוקדם יותר, השר לענייני מודיעין ישראל כץ אמר שהסכם בין לאומי בנושא סוריה יהווה התפתחות חיובית, אבל הדגיש שישראל אינה צד בנושא והיא חופשיה להגן על האינטרסים שלה באזור.

"הוכחנו את זה בעבר ונוכיח את זה בהמשך" אמר כץ ביום חמישי, עוד בטרם פרסום ההסכם הצפוי.

ישראל נשארה בשולי המלחמה בסוריה אבל גורמים רשמיים הכירו בכך שבוצעו עשרות תקיפות אוויריות על משלוחי נשק חשודים לחיזבאללה. ישראל אמרה שהיא לא תאפשר לחיזבאללה לרכוש נשק אסטרטגי שישנה את כללי המשחק, והביעה בעבר חששות כבדים מכך שאיראן יוצרת מסדרון שיעי  דרכו יהיה ניתן לשנע נשק בנתיב קרקעי מאיראן ללבנון.

בשבת ישראל יירטה כלי טייס בלתי מאויש שלטענתה ניסה לחדור לשטח אווירה של ישראל, מכיוון סוריה.

ביום ראשון, משרד החוץ הישראלי הוציא הודעה שקוראת לקהילה הבינלאומית "לחקור כל מקרה של שימוש בנשק כימי ולהעמיד את האחראים לכך לדין".

שבוע שעבר משלחת משותפת לאו"ם ולארגון למניעת הפצת נשק כימי חקרו את אירוע התקיפה הכימית בסארין באפריל, התקפה בה נהרגו מעל 100 איש ובה חשודים כוחות אסד.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!