דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגב קרמיקה

חברה ועבודה / העובדים בדיון בבית הדין בעניין 'נגב קרמיקה': "רק תנו לעבוד"

ראש מועצת ירוחם "לי זה נראה כמהלך מתוכנן – להיפטר מהמפעל ולהישאר עם המותג והייבוא" | ההנהלה טוענת כי הממשלה מציעה הלוואות אך אינה מגינה על מוצרים מתוצרת הארץ "בשיפוץ הנערך בכנסת העדיפו לרכוש אריחים מתוצרת זרה"

עובדי נגב קרמיקה מול המפעל (צילום: חני בריגע)
עובדי נגב קרמיקה מול המפעל (צילום: חני בריגע)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון שהתקיים היום בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בשאלת הסעד הזמני אותו ביקשה ההסתדרות על מנת שהנהלת "נגב קרמיקה" תשיב את העבודה במפעל לסדרה במקביל למשא ומתן המתנהל, נשמעו טענות הממשלה, העובדים וההנהלה. נשיא בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע הודיע כי החלטתו תשלח לצדדים בדואר, והורה לצדדים להמשיך במו"מ עד לקבלת ההחלטה.

האם רכישת המפעל נעשתה בתום לב?

מנכ"ל משרד ראש הממשלה שי רינסקי טען כי הנהלת נגב קרמיקה סירבה להצעת המשרד להלוואה ואף להצעה חריגה ביותר למענק שישמש לסיוע בתשלום השכר לעובדים, והיא עיקשת בעמדתה לסגור את המפעל.

אני לא חושב שזה סביר שבעלים רוכשים מפעל עם מחיקת חובות של 400 מיליון ₪, בעסקה שבה הם מתחייבים להפעיל את המפעל ולהזרים לו 75 מיליון ₪, ואז אחרי ארבעה חודשים מודיעים לנו 'שזה לא כלכלי'

"בתחילת הדרך הייתי אופטימי, וזה השתנה כשהבנתי שהכוונה מאוד ברורה ולאן הרוח נושבת" אמר רינסקי, "ירוחם חשובה לנו ולכן נכנסנו פנימה ביניסיון להביא לפתרון בין הצדדים. הצענו הלוואה מקרן מפעלים במצוקה, וקיבלנו מהמפעל תשובה שזה לא רלוונטי. שר הכלכלה הציע באופן חריג שהמדינה תהיה שותפה לעלות העובד לתקופה מסויימת, בכפוף להחלטת ממשלה בנושא – אבל גם זה לא הבשיל".

ראש מעצת ירוחם מיכאל ביטון אמר "מעולם לא ראיתי שר כלכלה שהקדיש למפעל אחד עשרות שעות טיפול והצעות כל כך נדיבות. השר אמר לי שהוא לא פגש התנהגות כזו מעולם. אני לא חושב שזה סביר שבעלים רוכשים מפעל עם מחיקת חובות של 400 מיליון ₪, בעסקה שבה הם מתחייבים להפעיל את המפעל ולהזרים לו 75 מיליון ₪, ואז אחרי ארבעה חודשים מודיעים לנו 'שזה לא כלכלי'. מצבו של המפעל היה ידוע – ולי זה נראה כמהלך מתוכנן – התייחסות למפעל כאל סרח עודף שרוצים להיפטר ממנו ולהישאר עם המותג והייבוא". ביטון ביקש שיפעלו על מנת שהמפעל ימשיך לעבוד למשך חצי שנה נוספת במהלכה יעשה ניסיון למצוא לו רוכש, ובמקביל קרא להעניק 150% פיצויים לעובדים שיפוטרו.

"בארה"ב יש ענף של תאגידים שקונים חברות כושלות, קוצצים מהם חלקים ומוכרים אותן הלאה תוך אדישות מוחלטת לגורל העובדים" אמר עו"ד אלעד מורג מהלשכה המשפטית של ההסתדרות, "את הענף הזה צריך לעצור מכניסה לארץ".

"עשינו כל מה שניתן כדי למצוא את הנוסחה לפתיחת המפעל" אמר יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל, "הופתעתי מהנכונות של העובדים לוותר על המון זכויות. הסכמנו להפחית זכויות ב-30% ואנחנו יודעים שעובדים ילכו גם הביתה. משרד הכלכלה מוכן לתת מיליונים, גם בהלוואה וגם במענק, אבל איך הוא יכול לעשות את זה כשהעובדים לא עובדים? גם ההסתדרות היתה מוכנה להעמיד הלוואה של מיליונים בתנאים מאוד נוחים. אני מגיע למסקנה שהמהלך תוכנן מראש – לא היתה להם כוונה מתחילת הדרך להפעיל את המפעל. זו הטעיה גם של הבנקים וגם של הציבור, והם לא מוכנים להגיע לשום הסכמה. לא נניח לזה, נהפוך כל אבן להבין מה היתה התוחלת". "בארה"ב יש ענף של תאגידים שקונים חברות כושלות, קוצצים מהם חלקים ומוכרים אותן הלאה תוך אדישות מוחלטת לגורל העובדים" אמר עו"ד אלעד מורג מהלשכה המשפטית של ההסתדרות, "את הענף הזה צריך לעצור מכניסה לארץ".

 

עבודה עברית?

אודי אמיר, סגן יו"ר דירקטריון נגב קרמיקה, מתח ביקורת נגדית על משרד הכלכלה וטען כי המפעל ביקש הגנה על תוצרת ישראלית, ולא מענקים והלוואות – אולם מדיניות המשרד מתנגדת לכך. לדבריו רק בימים אלו בשיפוץ הנערך בכנסת ובלשכות השרים העדיפו לרכוש אריחים מתוצרת זרה. באת כוח המפעל הכחישה את הטענה שהרוכשים התחייבו שלא לסגור 'יחידות לא כלכליות' בחברה, והדגישה כי החברה נרכשה "כשהיא על סף חדלות פירעון, וכשכמעט לא היה איך לשלם ל-800 עובדיה".

עוד חזרו נציגי ההנהלה על הצעתם, שהוגדרה כנדיבה – להעביר את הבעלות במפעל לכל דורש – כשלטענתם הצעה זו כללה גם את תשלום חובות המפעל בגין המתקנים והליסינג של המכונות בו. לדבריהם הצעה זו מותנית בפיטוריהם של כלל עובדי המפעל, עם הפיצויים המינימליים הקבועים בחוק – תוך שהם נכונים לשלם לעובדים בגין תקופת המו"מ האחרונה על חשבון ימי החופשה הצבורים שלהם, ולהשלים על חשבונם לעובדים אשר מיצו את ימי החופשה להם הם זכאים. "במקום לבוא בטענות על מה שהיה לפני שישה חודשים – בואו ננסה למצוא פתרון על בסיס ההצעה שהיא מאוד נדיבה" אמר אמיר. לדבריהם מאז הונחה ההצעה לפני כשבועיים אף גורם לא פנה אליהם בבקשה לקבל את המפעל – דבר המעיד אף הוא על כך שהוא אינו בר תקנה מבחינה כלכלית.

"היום זה העובדים האלה – ומחר גם אתכם הוא יזרוק לקרשים" קראו העובדים, "כל עוד שערי המפעל בירוחם סגורים – בחנויות של נגב לא קונים!".

מחוץ להיכל המשפט הפגינו כשבעים עובדים, שקריאותיהם 'לחם עבודה' הגיעו לפרקים גם לאולם. "השופט נתן לנו את התקווה שהוא גילה משהו שלא סיפרו לו" אמר יו"ר הועד. האנשים האלה באו לרמות ואנחנו באנו רק לעבוד. לא רוצים חסד מאף אחד – גם לא מהממשלה. מישהו צריך לשים דגש על זה שאם מישהו בא לקנות מפעל הוא צריך לדעת שהוא בא להשקיע בו ולהרוויח ביושר. לא יכול להיות שאנשים יבואו לעשות כסף על חשבון אנשים מסכנים, ולברוח ולהמשיך לעסק הבא. לא לקחת לאנשים שהשקיעו 30 ו-40 שנה במפעל הזה. אני מקווה שהשופט ייתן החלטה שנחזור לעבוד" אמר יו"ר הועד יעקב צרפתי לאחר הדיון.

בהמשך הלכו חלק מעובדי המפעל להפגין גם מול חנות המפעל בעמק שרה. "עובדי החנויות הנכבדים – תתעוררו גם אתם, כי היום זה העובדים האלה – ומחר גם אתכם הוא יזרוק לקרשים" קראו, "כל עוד שערי המפעל בירוחם סגורים – בחנויות של נגב לא קונים!".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!