דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנצי גופשטיין

פלילים / בלחץ העתירה לבג"ץ: המדינה תעמיד לדין את בנצי גופשטיין על הסתה

ראש הארגון הגזעני להב"ה יואשם בעקבות שורת התבטאויות התומכות באלימות נגד ערבים | הודעת הפרקליטות - יום לפני שנדרשה להסביר לבג"ץ מדוע גופשטיין לא הועמד לדין

בנצי גופשטיין (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
בנצי גופשטיין (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

פרקליטות המדינה שוקלת להעמיד לדין פלילי את יו"ר ארגון להב"ה בנצי גופשטיין, בחשד לעבירות הסתה לאלימות, הסתה לגזענות והסתה לטרור וכן בחשד לשיבוש מהלכי משפט. ההאשמות נגד גופשטיין מתבססות על מספר התבטאויות בתקשורת ובאירועים ציבוריים, בעיקר כנגד ערביי ישראל ובתמיכה בטבח המתפללים הערבים במערת המכפלה שביצע ברוך גולדשטיין ב-1994. בפרקליטות מחוז ירושלים הודיעו לבא כוחו של גופשטיין כי נשקלת העמדתו לדין בכפוף לשימוע, ובאישור היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.

עיתוי ההודעה על הכוונה להעמיד לדין את גופשטיין אינו מקרי. מחר (שלישי) היתה המדינה להשיב לעתירה של המרכז הרפורמי לדת ומדינה וארגונים נוספים, שביקשו מבג"ץ להורות ליועמ"ש ולפרקליטות לנמק מדוע לא יועמד גופשטיין לדין בעקבות מאות התבטאויותיו מהשנים האחרונות המהוות, לדבריהם, הסתה לאלימות ולגזענות. לפני כשבועיים נעצרו ונחקרו גופשטיין וכ-15 פעילי להב"ה ושוחררו כעבור זמן קצר. היום הודיעה הפרקליטות לגופשטיין על הכוונה להעמידו לדין, ובכך גרמה לעתירה להתייתר.

גופשטיין עומד בראש ארגון הימין הקיצוני להב"ה, שמטרתו המוצהרת היא "מניעת התבוללות בארץ הקודש". מהפרקליטות נמסר כי הוא חשוד כי במספר מקרים בין השנים 2012 -2017 התבטא בכלי התקשורת באמירות העולות כדי קריאה לעשיית מעשה אלימות. בנוסף, על פי החשד, פרסם גופשטיין דברי הסתה לגזענות ודברי תמיכה והזדהות עם מעשה הטרור שביצע ברוך גולדשטיין.

מכתב החשדות עולה כי באירוע שאירע לאחרונה, בסיומה של חתונה במודיעין עילית, נטל בן ציון גופשטיין את המיקרופון, ושר שיר המשבח את מעשה הרצח שביצע ברוך גולדשטיין, במילים: "ברוך הגבר, נכנס למערה, דרך הנשק וירה". סמוך לאחר מכן השמיע גופשטיין את הסיסמה "מוחמד מת, מוחמד מת".

במקרה אחר, באתר האינטרנט "ערוץ 7" פורסם סרטון בו נראה גופשטיין אומר את הדברים הבאים במסגרת עצרת זכרון לזכרו של מאיר כהנא: "האויבים שבתוכנו הם סרטן. ואם לא ניקח את הסרטן ונזרוק אותו אנחנו לא נמשיך להתקיים וימותו כאן יהודים כל יום…. אבל המוקד של הסרטן, הגרורה הכי גדולה שיש, המוקד והשיא של הסרטן הוא נמצא בראש, הראש בהר הבית. הר הבית זה הגידול הכי גדול של הסרטן שנמצא לנו פה, וכל עוד ממשלת ישראל לא תתעשת ותוריד את הגידול הזה מהר הבית לא נצליח להביא את המדינה לגאולה השלמה".

בראיון נוסף בחדשות 2 אמר גופשטיין כך: "התנאי הראשון שאני הולך לחתונה, זה שאין פלסטינים בחתונה אצלנו. אין ערבים בחתונה. אצלנו זה על טהרת העבודה העברית. בוא נגיד שאם היה פה מלצר ערבי הוא לא היה מגיש את האוכל". כשנשאל על ידי הכתב מה היה עושה אותו מלצר ערבי, השיב גופשטיין כי "הוא היה מחפש את הבית חולים הקרוב נראה לי." בראיון אחר לאברי גלעד בערוץ 2 נשאל גופשטיין מה עושה ארגון להב"ה במקרה שבחורה מתאהבת בערבי ורוצה לחיות איתו. עוד נשאל גופשטיין לגבי אלימות כלפי ערבים במסגרת המאבק בהתבוללות, והוא השיב כך: "לא חסר ערבים ללכת להרביץ מכות. אני לא פציפיסט. יש כאלה שמגיע להם להשתמש נגדם באלימות, כן. ערבי שמתחיל עם יהודייה, לא צריך לדבר. ערבי שמתחיל עם יהודייה אני לא חושב שצריך להמשיך להתהלך יותר מדי ברחוב עם היהודייה שלו."

בסרטון שפורסם באתר האינטרנט "ערוץ 7" התייחס גופשטיין למקרה מאוגוסט 2012, במהלכו תקפו מספר צעירים ממוצא יהודי שלושה נערים ממוצא ערבי בכיכר ציון בירושלים, מתוך מניע גזעני. אחד מקורבנות התקיפה נפצע באורח קשה. בסרטון אמר גופשטיין כך: "המשטרה והתקשורת עושים פה לינץ' לנערים יהודיים שאני לא יודע בדיוק מה קרה, אבל להערכתי מה שקורה יום יום, נערות יהודיות נתקפות על ידי ערבים ואין להם למי לפנות, הם פונים למשטרה, המשטרה לא מתייחסת. כנראה שכאן הנערים הרימו את הכבוד היהודי מהרצפה ועשו את מה שהמשטרה הייתה צריכה לעשות, עשו דין בפורעים הערביים שהטרידו את הבנות היהודיות. חבל שהם נותנים את זה לבחורים לעשות ושלא המשטרה מטפלת בזה. בחור ערבי שרוצה למצוא בחורה שיחפש בכפר שלו, שלא יבוא אלינו לירושלים, שלא בקניון. שיחפש את זה אצלם בכפר ויטריד אותם. בנות יהודיות הן לא הפקר."

עוד טוענים בפרקליטות כי לאחר הצתת בית הספר הדו לשוני בירושלים, הנחה גופשטיין אדם אחר למחוק תכנים שפרסם אחד החשודים בהצתה ברשת "פייסבוק", וזאת על מנת למנוע או להכשיל הליך שיפוטי, בין בהעלמת ראיות ובין בדרך אחרת.

הארגון הגזעני והעתירה שאילצה את הפרקליטות לפעול?

ארגון להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש) פועל זה מספר שנים, כאשר מטרתו המוצהרת היא מניעת התבוללות. הארגון פועל במספר מקומות בארץ, ובעצימות גבוהה בירושלים, במספר אופנים. פעילי הארגון נפגשים במקומות מרכזיים, למשל כיכר ציון בירושלים, פונים לעוברים ולשבים במטרה לגייסם לארגון, ומנסים לאתר זוגות מעורבים בשטח. בעבר פורסמו מספר מקרים בהם פעילי הארגון תקפו ערבים שראו ברחוב, ואף בשריפת בית הספר הדו לשוני בירושלים ב2014, הודו שני פעילי להב"ה.

באתר האינטרנט של הארגון, מתוארים אופני המאבק של הארגון בהתבוללות. בין היתר נכתב כי "אנחנו בארגון להב"ה לא מחכים שהבת תרצה לעזוב את הגוי, אנחנו פונים אליה ברגע שאנחנו שומעים על המקרה ומשכנעים אותה בדרכי נועם לעזוב אותו. לא תמיד אנחנו מצליחים אבל אף פעם אנחנו לא מתייאשים,  שוב ושוב ננסה לשכנע את אותה בת, כי לכל אחת אנחנו מתייחסים כאילו היא הבת שלנו."

באתר מפורסמים גם "סיפורי הצלה", בינהם פוסט אותו פרסמה ענת גופשטיין, אישתו של יו"ר הארגון בנצי גופשטיין, מאוגוסט האחרון. בפוסט כותבת גופשטיין: "בסימן טוב בן בא לנו בימיו יבוא גואל המבדיל בין קודש לחול בין אור לחושך בין ישראל לגויים. לפני מספר חודשים היא נמלטה מציפורני השטן הערבי האכזרי. היא שהתה בדירת חירום של להבה. ובערב שבת קודש ילדה את תינוקה. זכיתי ללוות אותה ברגעים הקשים והמשמחים. העיקר שלילד הזה לא יקראו מוחמד".

הפגנה נגד ארגון להב"ה בירושלים (צילום: דבר ראשון).

לפני כשנה עתרו המרכז הרפורמי לדת ומדינה וארגונים נוספים לבג"ץ בדרישה שיורה ליועמ"ש ולפרקליטות להסביר מדוע גופשטיין ופעילי להב"ה נוספים אינם מועמדים לדין בעבירות של הסתה לגזענות והסתה לאלימות, ומדוע גופשטיין לא מועמד לדין כמי שעומד בראש ארגון פשיעה. צו נוסף ביקשו הארגונים להוציא נגד המשטרה, על מנת שתסביר מדוע היא לא נוקטת את כל הצעדים הדרושים נגד התכנסויות ותהלוכות שלהב"ה מבצעת, ומדוע פעילי להב"ה נעצרים רק במקרה של אלימות פיזית ולא במקרים של איומים על רקע גזעני והטרדות מילוליות קשות.

בעתירה נטען כי הארגון פועל "פעילות גזענית ואלימה, שמתקיימת במוקדים שונים בארץ מזה כשמונה שנים. משנתו של הארגון הינה שהערבים הם אויבי ישראל באשר הם וכל מגע עמם יגרום לאסון. הארגון קורא להפרדה בין יהודים וערבים על ידי אי העסקת ערבים, סילוק ערבים מן המרחב הציבורי המשותף ובסופו של דבר לסילוקם של הערבים מן הארץ". לגבי גופשטיין, נטען בעתירה כי הוא "שולח את פעיליו לנקוט אלימות ולהשליט טרור על ערבים ואינו בוחל בשום אמצעי על מנת להגשים את האידאולוגיה הרצחנית בה הוא דוגל".

העתירה הפנתה ביקורת גם כלפי מערכת החוק. הארגונים האשימו את היועמ"ש והפרקליטות בנקיטת "סחבת אינסופית", ובכך שלמרות חקירה המתנהלת חמש שנים, לא התקבלה עד כה החלטה להעמיד את גופשטיין לדין. על המשטרה נאמר כי היא "נוקטת אף היא אוזלת יד מוחלטת, אינה מטפלת במצעדי האימה שמקיימים פעילי להב"ה מדי שבוע ומאפשרת מצב שבו הציבור הערבי מדיר רגליו מהמקומות אליהם מגיעים פעילי להב"ה, ובעיקר – מרכז העיר ירושלים".

במרכז הרפורמי לדת ומדינה בירכו על הודעת הפרקליטות. עו"ד אורלי ארז לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז, אמרה כי "אחרי שנים של גרירת רגליים למול הסתה גזענית פרועה, ובעקבות הליכים משפטיים ארוכים, החליטה המדינה לא לשתוק עוד ולהעמיד לדין את גופשטיין בגין הסתה לגזענות ואלימות. אנו מברכים על כך. נמשיך לפעול כנגד גילויי גזענות ובפרט גזענות המעוותת את היהדות המצווה על אהבת הגר ועל "חביב אדם שנברא בצלם."

גופשטיין: "היועמ"ש ופרקליט המדינה עובדים אצל הרפורמים"

בנצי גופשטיין יו"ר להבה בתגובה לשימוע טרם הגשת כתב אישום:"שוב התברר שהיועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות עובדים עבור הרפורמים ומושפעים מהלחץ, שנים רבות סברו בפרקליטות שאין במעשיי עבירה אך לפתע כאשר הרפורמים עתרו בפרקליטות נעמדו לדום. .אמשיך להאבק בהתבוללות ועל הפרקליטות לדעת כי מאבק למען בנות זה לא גזענות וחופש ביטוי צריך להיות גם לאנשי ימין".

עו"ד איתמר בן גביר המייצג את גופשטיין אומר כי"אני מעריך שכפי שמרשי זוכה אין ספור פעמים גם הפעם אם הפרקליטות תגיש כתב אישום התוצאה תהיה זיכוי. יש לנו עשרות דוגמאות של ערבים ואנשי שמאל שהתבטאו בצורה חריפה יותר מגופשטיין אך בפרקליטות סגרו את התיק…. יש להצטער ששמעתי על השימוע מכלי התקשורת ולא נמסרה לי הודעה מסודרת. הפרקליטות מוכיחה שוב שהיא מתנהלת בצורה פופוליסטית תקשורתית ובעקבות לחץ של ארגוני הרפורמים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!