דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות

בארץ / בתגובה לאלימות שהופנתה כלפי מורות, בתי ספר בבת-ים ומע'אר ישבתו היום

שלושה מקרי אלימות כלפי מורים: בכפר מע'אר נפצעו מורים כשניסו להפריד בין תלמידים | בבת-ים, נפצעה מורה כשתלמיד יסודי השתולל | באשדוד ירו תלמידים לעבר מורה ברובה אוויר | המורות קוראות למערכת להתעורר

חצר בית ספר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
חצר בית ספר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
דוד טברסקי

ארגון המורים הודיע אמש (שני) כי הלימודים בתיכון 'קאסם-ג׳אנם' ביישוב מע'אר יושבתו היום לשעתיים הראשונות, וזאת לאחר אירוע אלימות קשה – קטטה שפרצה בין כמה עשרות תלמידים דרוזים ומוסלמים, בעקבותיה נפצעו מורים שניסו להפריד בינהם. ע"פ ארגון המורים, שני מורים שניסו להפריד בין התלמידים סובלים משברים בגוף, ופונו לבית חולים.

בעקבות אירוע אלימות שהתרחש בשבוע שעבר בעיר בת ים, יושבתו הלימודים בעיר בכל בתי הספר היסודיים בשעה הראשונה ויחלו בשעה השנייה. באירוע המדובר, תלמיד יסודי פגע במורה בזמן השתוללות. ע"פ הסתדרות המורים, התלמיד בעט ודחף את מורה וכתוצאה מכך נתקלה המורה בדלת מברזל וסדקה את מרפקה.

תלמידי בית ספר ממגזרי החינוך השונים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט, לואי פישר ויוסי זמיר / פלאש 90).
תלמידי בית ספר ממגזרי החינוך השונים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט, לואי פישר ויוסי זמיר / פלאש 90).

אמש פורסם גם כי תלמידי בית ספר באשדוד, ירו ברובה אוויר לעבר מורה במוסד חינוכי בעיר אשדוד. הנערים חלפו בסמוך לבית ספר בו מחנך המורה, ירו לעברו וכתוצאה מכך זה נחבל קלות בפלג גופו העליון. בעקבות הדיווח החלו במשטרה בסריקות אחר החשודים שנמלטו מהמקום תוך ביצוע פעולות חקירה שהביאו לזיהוי אחד החשודים במעשה. כבר בערב הגיעו השוטרים אל החשוד במעשה, כשברשותו רובה האוויר איתו ירה לעבר המורה. חקירת האירוע במשטרה נמשכת במטרה להגיע גם אל יתר המעורבים.

"האלימות הולכת וגוברת מידי יום ולמרות פניותינו החוזרות ונשנות המדינה עוד לא לקחה אחריות ועוד לא הרימה איתנו תוכנית לאומית למיגור האלימות", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דוד. "אני קוראת לשר החינוך לכנס את כלל הגורמים באופן בהול, כדי לבנות תוכנית חירום למיגור האלימות. בכוונתנו בימים הקרובים לציין שורה של צעדים עד אשר יבינו גורמי השלטון את דחיפות הנושא".

"מידי יום אנו נתקלים במקרי אלימות, זה הפך להיות בלתי נסבל, גם שאנו מתריעים, התופעה הולכת ומתעצמת – חייבים למצוא פתרון מיידי", אמרה ענת טוראל, יו"ר סניף בת ים בהסתדרות המורים.

ע"פ בדיקה של ארגון המורים העל יסודי, בשנת 2016 דיווחו 32,400 מורים על אלימות מילולית שהופנתה כלפיהם, 4,800 מורים דיווחו על פגיעה ברכושם ו-3,000 מורים נתקלו באלימות פיזית שהופנתה כנגדם. סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 400 מורים ,המהווים מדגם מייצג, מצא כי 55% מהם חוו אלימות מילולית מצד תלמידיהם, 42% נחשפו לביטויים פוגעים מצד הורים, 5% מהנסקרים העידו שנפלו קרבן לאלימות פיזית ו-5% סבלו מפגיעה ברכושם – ברוב המקרים מדובר ברכבם.

נכון להיום, מדובר על מגמה יציבה ללא שינוי, ואף גדילה של דיווחים על אלימות כלפי מורים בשנים האחרונות. יו"ר ארגון המורים, רן ארז, התייחס בעבר על כך שהמשרד צריך לבחון אם הכספים במשרד מכוונים באופן נכון ויעיל כדי להילחם בתופעה. בשנה האחרונה יצא ארגון המורים בקמפיין שקרא למדינה להחמיר בחקיקה את הענישה של הורים שיגלו אלימות כלפי אנשי סגל בבתי הספר.

אל מול זה, אנשי חינוך וחוקרי חינוך מבקשים לבחון את תופעת האלימות כלפי מורים כחלק ממגה מתמשכת של שחיקת מעמד המורה, המתבטאת ביחס החברתי של הציבור כלפי המורים כנותני שירות, אי חינוך לערכים של הפגנת כבוד כלפי מבוגרים וציבורים גדולים בחברה הישראלית, ובהם ילדים רבים, אשר חיים בבתים במצב כלכלי קשה – דבר המשפיע ישירות על התנהגותם וחווייתם בסביבה הבית ספרית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!