דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

בעולם / פולין: הפעילים האנטי-פשיסטיים התנגדו לימין הקיצוני, ויועמדו לדין

כנגד חברת ארגון 'לעולם לא עוד' הוגשה תביעת דיבה, לאחר שביקרה פסטיבל עם סממנים גזעניים | שני פעילים נוספים יועמדו לדין בעקבות הפגנה מול מצעד פשיסטי | "למרות הלחץ, פעילי הארגון לא יקטינו או יפסיקו את פעילותם", אמר אחד ממיסדי הארגון

ארגון 'לעולם לא עוד' הפולני (צילום:  Tomasz Sienicki/ ויקימדיה)
ארגון 'לעולם לא עוד' הפולני (צילום: Tomasz Sienicki/ ויקימדיה)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

פעילי "לעולם לא עוד", ארגון פולני הנאבק בימין הקיצוני, בגזענות ובאנטישמיות בפולין, נתקלים בקשיים דווקא מצד רשויות החוק במדינה. כנגד שני פעילים בארגון שהפגינו נגד מצעדים בעלי אופי פשיסטי הוגש כתב אישום, ופעילה נוספת, שהתבטאה כנגד פסטיבל מוסיקה בעל מאפיינים גזעניים, מתמודדת כעת עם תביעת דיבה שהוגשה נגדה. בארגון מדגישים כי התביעות וכתבי האישום לא יעצרו אותם מלהמשיך ולפעול.

אנה טטאר, פעילה ב"לעולם לא עוד", תתייצב בימים הקרובים בבית המשפט בוורשה, בנסיון להגן על עצמה מתביעה של ארגון ימין קיצוני על הוצאת דיבה. זאת, לאחר שבראיון לפורטל האינטרנט הגדול בפולין Onet.pl בשנה שעברה העבירה טטאר ביקורת חריפה על פסטיבל המוסיקה "קן הנשרים", המשמש לטענתה להפצת רעיונות פשיסטיים וגזעניים. "אסור שאירועים כאלו יתקיימו בפולין", אמרה. מארגני הפסטיבל, המתקיים מדי שנה מאז 2013, החליטו לתבוע את טטאר על הוצאת דיבה.

לטענת מארגני "קן הנשרים", במהלך הפסטיבל מופיעים על הבמה להקות רבות מפולין וממדינות אחרות, אולם אנשי "לעולם לא עוד" טוענים כי "החוט המקשר בין כל הלהקות הוא הרפרטואר הכולל היא שנאה גזענית. חלק מהלהקות היו מזוהות בעבר עם רשת "דם וכבוד" שנועדה לקדם מוסיקה ניאו נאצית". לטענת ראשי "לעולם לא עוד" לאחת הלהקות שהופיעו בפסטיבל בפולין, Obled, ישנו שיר הקורא "להילחם למען הדם והכבוד, למען הגאווה הלבנה, ולמען הצלב הקלטי". בנוסף הם מצטטים שיר נוסף של אותה להקה שבו אומרות המילים "לא נאפשר לקלקל את הדם הטהור שלנו, אנו הכוח הסלבי". לדבריהם, חלק מהתגובות של הקהל בפטסיבל לשירים האלו הן הצדעה במועל יד נאצי. למרות פניות לעמותת "קן הנשרים" המארגנת את פסטיבל המוסיקה בפולין, בחרו נציגי העמותה שלא לענות לשאלות שהופנו כלפיהם.

https://www.facebook.com/FestiwalOrleGniazdo/photos/a.285896508211425.1073741828.281608471973562/1088956801238721/?type=3&theater

בשיחה עם 'דבר ראשון' אמרה טטאר כי "פעולות הימין הקיצוני בפולין נעשות יותר ויותר נועזות וראוותניות. פסטיבלי המוסיקה והמצעדים שהם מארגנים על מנת לחגוג כביכול את החגים הלאומיים השונים, מהווים רק מטריה למצעדים של ניאו נאצים מכל רחבי אירופה. זה מדכא לראות שפעילים אנטי גזעניים נאלצים להתמודד עם התוצאות בבתי המשפט". טטאר היא בעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת וורשה, שחקרה את ספרות השואה תוך התמקדות ביחסים הפולניים-יהודיים בעבודותיה של חנה קרול – סופרת יהודיה ילידת פולין וניצולת שואה שחיברה ספרים רבים על תקופת השואה.

"מדכא לראות שפעילים אנטי גזעניים נאלצים להתמודד עם התוצאות בבתי המשפט". ד"ר אנה טטאר (תמונה באדיבות המצולמת)
"מדכא לראות שפעילים אנטי גזעניים נאלצים להתמודד עם התוצאות בבתי המשפט". ד"ר אנה טטאר (תמונה באדיבות המצולמת)

כנגד לשק סקיוך, פעיל נוסף ב"לעולם לא עוד", הוגש כתב אישום לאחר שהפגין כנגד הפגנה פשיסטית. ב-15 באוגוסט השנה לקח סקיוך חלק בהפגנה של פעילים אנטי-פשיסטיים נגד מצעד שקיימו ארגוני ימין קיצוני ובהם "הנוער הפולני" וארגון "המחנה הלאומי הרדיקלי", שנודע בלאומנות הקיצונית של חבריו. קבוצת המפגינים האנטי-פשיסטיים התיישבה על הכביש ברחוב המרכזי של ורשה, שם אמור היה לעבור המצעד של אנשי הימין הקיצוני. סקיוך וחבריו פוזרו בכוח על ידי משטרת ורשה, והוא עצמו נקרא לאחר מספר שבועות לתחנת המשטרה המקומית שם נמסר לו כי הוחלט להגיש נגדו כתב אישום בגין "מניעת הפגנה חוקית לציון חגיגות הניצחון של צבא פולין על הצבא האדום". סקיוך סירב להודות באשמה, ואמור גם הוא להתייצב בימים הקרובים בבית המשפט.

גם רפאל משקובסקי, פעיל נוסף של הארגון הלוחם באנטישמיות וגזענות, השתתף בחודש אפריל השנה בהפגנה נגד חברי ארגון "המחנה הלאומי הרדיקלי" המקורי, שהוקם בשנת 1934. בזמן שפעילי ארגון הימין הקיצוני, שרבים טוענים כי הוא ניאו נאצי, צעדו ברחובות ורשה תוך שהם צועקים סיסמאות כגון "מוות לאויבי המולדת" וכן "לא איסלם, לא טרוריסטים ולא מוסלמים במדינה שלנו" או "הלוחמים הלבנים באים", התיישבו משקובסקי וחבריו על המדרכה במסלול בו אמורים היו חברי הארגון הקיצוני לעבור. "השוטרים הגיעו והוציאו אותנו משם אחד אחרי השני. הם הובילו אותנו אל אזור מגודר. לעומת זאת, הם לא נקטו שום צעדים נגד הפשיסטים שצעדו ברחובות" סיפר משקובסקי.

ארגון "לעולם לא עוד" הוקם בשנת 1996 במטרה לקדם הבנה רב-תרבותית, להילחם בתופעות של אנטישמיות, שנאת זרים וגזענות, ולתרום לפיתוחה של חברה אזרחית דמוקרטית בפולין ומרכז אירופה. לאורך שנות הפעילות, קיבל הארגון שבחים על פעילותו מצד אישים רבים ובהם נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, שמעון ויזנטל ועוד.

פרופ' רפאל פנקובסקי , ממייסדי ארגון "לעולם לא עוד" בפולין (תמונה באדיבות המצולם)
פרופ' רפאל פנקובסקי , ממייסדי ארגון "לעולם לא עוד" בפולין (תמונה באדיבות המצולם)

רפאל פנקובסקי, אחד ממייסדי הארגון, אמר ל"דבר ראשון" כי למרות כתבי האישום והפעולות שנוקטות רשויות החוק בפולין דווקא נגד מי שמנסה להילחם באנטישמיות, גזענות ושנאת זרים, הארגון בראשותו לא יירתע וימשיך לפעול נגד גילויי השנאה. "למרות הלחץ, פעילי הארגון לא יקטינו או יפסיקו את פעילותם. לאחרונה הפגנו נגד כניסתו לפולין של ריצ'ארד ספנסר, מנהיג הימין הקיצוני בארה"ב, שציפה לקחת חלק במצעדי חגיגות יום העצמאות של פולין בתאריך 11 בנובמבר" סיפר פנקובסקי. במקרה זה נחל המאבק הצלחה: לאחר מחאות של ארגונים רבים בפולין, בהם ארגונים יהודיים, החליטה ממשלת פולין שלא לאפשר את כניסתו של ספנסר, שהוזמן על ידי ארגון ימין קיצוני לשאת דברים בכנס בוורשה לציון יום העצמאות הפולני.

בשבת האחרונה השתתפו מעל ל-60 אלף איש במצעד ענק של הימין הקיצוני ברחובות ורשה, לציון יום העצמאות הפולני. המצעד הפך להפגנת כוח של הימין הקיצוני באירופה כולה, לרבות של ארגונים המזהים עצמם עם האידאולוגיה הנאצית. חלק גדול מהמפגינים בחרו לכסות את פניהם ואף להדליק לפידים ואבוקות במהלך המצעד, כאשר הם נושאים שלטים שקראו ל"אירופה לבנה לעמים אחים" וכן שלטים וקריאות בעד "פולין נקייה עם דם טהור" או "פולין לבנה בלבד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!