דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוון

הברית הטרילטראלית / הצעות חוק שיאפשרו את הברית עם יוון וקפריסין עוברות לאישור הכנסת

הברית הטרילטראלית בין ישראל, יוון וקפריסין מתחזקת - ואמש (ב') אישרה וועדת החוץ והביטחון שתי הצעות חוק לקריאה שנייה ושלישית | הצעות החוק יתקפו את ההסכמים הביטחוניים עם המדינות

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס ונשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדס, יוני 2017 (AP Photo/Giannis Papanikos)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס ונשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדס, יוני 2017 (AP Photo/Giannis Papanikos)
שי ניר

ישראל מחזקת את קשרי החוץ שלה עם יוון וקפריסין, במסגרת הברית הטרילטראלית בנושאי הביטחון. ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אישרה אתמול (שני), פה אחד, לקריאות שניה ושלישית, שתי הצעת חוק ליישום הסכמים ביטחוניים עם יוון וקפריסין בנפרד.

ההסכמים, אשר נחתמו בין ממשלת ישראל לממשלות יוון וקפריסין, נועדו להסדיר היבטים משפטיים ולוגיסטיים הכרוכים בשיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות. הן יוון והן קפריסין, כבר אשררו את ההסכמים מצידן, וכדי שייכנסו לתוקף, גם על ישראל לאשררם. כיוון שההסכמים עם המדינות מחייבים שינוי מהחוק הקיים, הצעת החוק קובעות שלהוראות ההסכמים יהיה תוקף של חוק שיאפשר את ישומן.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שר ההגנה היווני, פאנוס קאמנוס, ושר ההגנה של קפריסין, כריסטופורוס פוקאידס, בפגישתם ביוון. (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון).
שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שר ההגנה היווני, פאנוס קאמנוס, ושר ההגנה של קפריסין, כריסטופורוס פוקאידס, בפגישתם ביוון. (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון).

בין הנושאים המוסדרים בהסכמים: תביעות אזרחיות בגין נזק לצדדים שלישיים, סמכות שיפוט בנוגע לתביעות אזרחיות בגין נזק, פטור ממסים, חיסיון תחקירים מבצעיים ונתיחה לאחר המוות. ההסכמים כוללים גם הוראות בדבר סמכות השיפוט הפלילית, אך  נושא זה מוחרג מגדר החוק, ובכוונת הממשלה ליישמו באמצעות הפעלת שיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה בהעמדה לדין.

בדיון הוועדה אמש שמעו חברי הוועדה סקירה על ההבדלים הקלים בניסוחים שבין ההסכמים השונים, הנובעים הן מחלוף הזמן בין שני ההסכמים, והן מדרישות שונות של המדינות במסגרת המו"מ בין המדינות, ובהמשך, כאמור, אישרו, פה אחד, את הצעות החוק לקריאות שניה ושלישית.

בחודש האחרון ישראל מחזקת באינטנסיביות את הברית האזורית. בשבוע שעבר השתתף שר הביטחון אביגדור ליברמן בפסגה אזורית ראשונה מסוגה של שרי ההגנה של מדינות הברית. במסגרת הביקור ביוון, נפגש ליברמן עם שר ההגנה היווני, פאנוס קאמנוס, ועם שר ההגנה של קפריסין, כריסטופורוס פוקאידס. המפגש עסק במגוון רב של תחומים ואתגרים ביטחוניים, שמשותפים לשלוש המדינות: מלחמה בטרור, הגנת גבולות, התמודדות עם גלי הגירה ושוהים בלתי חוקיים ועוד.

בתחילת החודש יו"ר הכנסת, יואל (יולי) אדלשטיין, נשיא בית הנבחרים של קפריסין, דמיטריס סילוריס ונשיא הפרלמנט ההלני (יוון), ניקוס ווטסיס, נפגשו בניקוסיה, קפריסין וקיימו בפעם השנייה השנה מפגש בין-פרלמנטרי משולש, במסגרת שיתוף הפעולה בין בתי הנבחרים של שלוש המדינות. ליו"ר הכנסת התלווה ראש אגודת הידידות הבין פרלמנטרית קפריסין-ישראל, ח"כ יעקב מרגי. פגישתם הקודמת של השלושה התקיימה במשכן הכנסת בחודש מרץ השנה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!