דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / הקשר הרוסי? נחשפו תכתובות בין טראמפ ג'וניור לבין "ויקיליקס"

טראמפ הבן, בנו הבכור של נשיא ארה"ב, פרסם תכתובות שלו עם אתר ההדלפות "ויקיליקס" לאחר שדבר קיומן התפרסם ב'אטלנטיק' | האתר נחשד כחולייה המקשרת בין מסע הבחירות של טראמפ לבין מעורבות ממשלת רוסיה בבחירות לנשיאות

דונלד טראמפ ג'וניור (צילום: Gage Skidmore)
דונלד טראמפ ג'וניור (צילום: Gage Skidmore)

דונלד טראמפ הבן, בנו הבכור של נשיא ארה"ב, פרסם סדרה של תכתובות טוויטר פרטיות שהתקיימו במהלך בחירות 2016 ולאחריהן בינו לבין "ויקיליקס" וכוללות בקשות של האתר מטראמפ הצעיר לפרסם את הדלפותיו. פרסום התכתובות על-ידי טראמפ בא כתגובה לפרסום אודותיהן בעיתון ה'אטלנטיק' כמה שעות לפני כן.

בתכתובות, חלקן מהתקופה בה האתר שחרר לציבור את המיילים הגנובים של הילרי קלינטון, משבח האתר את טראמפ האב על תגובותיו לאתר ומבקש מטראמפ הבן לפרסם באתר את החזרי המס של אביו.

החשיפה תביא ללא ספק להתגברות הקריאות בקונגרס להעלות את טראמפ הבן להעיד כחלק ממספר בדיקות של ועדות קונגרס בדבר התערבות רוסיה בבחירות 2016. חילופי ההודעות מוסיפים מימד חדש לחקירות שניסו לבחון במשך חודשים באיזה אופן אנשי הקמפיין של טראמפ שיתפו פעולה עם ממשלת רוסיה בהתערבותה בבחירות.

בהערכה מודיעינית שהתפרסמה בינואר האחרון הרשות לביטחון לאומי (ה-NSA), סוכנות הביון המרכזית (ה-CIA) והמשטרה הפדרלית (ה-FBI) סיכמו כי המודיעין הצבאי של רוסיה סיפק לאתר ויקיליקס מידע שנגנב בפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית ול"בכירים במפלגה". באתר הכחישו כי רוסיה הייתה המקור למיילים שהתפרסמו, לרבות אלה ממחשבו של ג'ון פודסטה, מנהל הקמפיין של קלינטון.

ההודעות שפרסם טראמפ הבן מראות כי הוא הגיב לחשבון ויקיליקס שלוש פעמים ובאחת מהן הסכים לברר אודות ועדת פעולה פוליטית שהאתר הזכיר בפניו. טראמפ גם שאל את האתר אודות השמועות על הדלפה נוספת שתוכננה להתבצע. התכתובות החלו בספטמבר 2016 ונמשכו עד יולי 2017. בשעה שפרסם אותן, הדגיש טראמפ הבן כי התכתובות חסרות משמעות: "הנה שרשרת התכתובות שלי עם ויקיליקס (עם המספר העצום של 3 תגובות מצידי) שאחת מוועדות הקונגרס בחרה להדליף. כמה אירוני!", צייץ טראמפ הבן.

עורכי הדין של טראמפ הבן העבירו את התכתובות לשלוש ועדות של הקונגרס שעסקו בחקירת מעורבות רוסיה בבחירות בארה"ב והאם הן קשורות למסע הבחירות של טראמפ לנשיאות. בהצהרה שפרסם אמר אלן פוטרפאס, אחד מעורכי דינו של טראמפ הבן כי אלפי מסמכים הועברו לידי הוועדות וכי "אם נשים בצד את השאלה כיצד מסמכים שהועבו תחת הסכמי סודיות לקונגרס הודלפו ונגיד כי ניתן לומר בביטחון שאין לנו כל ביחס למסמכים האלה וכי כל השאלות שעלו לגביהם נענו ללא בעיות בפורום המתאים לכך".

פוטרפאס לא ציין לאיזה פורום הוא מתכוון אך טראמפ הבן העיד בדיון בדלתיים סגורות על-ידי הוועדה השיפוטית של הסנאט בספטמבר. אדם שנכח בדיון העיד כי תכתובות הטוויטר נידונו במעמד זה. האדם סרב להזדהות שכן תמליל הדיון לא פורסם לציבור.

אל אחת ההודעות שנשלחו מאתר ויקיליקס לטראמפ הבן ב-3 באוקטובר 2016 (כחודש לפני הבחירות) צורפו הערות שקלינטון נתנה על עורך ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג' ונכתב כי "זה יהיה נהדר אם תוכלו להגיב על הסיפור הזה או לדחוף אותו". טראמפ הבן השיב "כבר עשינו זאת מוקדם יותר היום, זה מדהים מה היא מסוגלת לעשות בלי לתת על כך את הדין". שתי דרות לאחר מכן שלח טראמפ עוד הודעה: "מה עומד מאחורי הדיבורים שאני שומע על הדלפה הצפויה ביום רביעי הקרוב?". רוג'ר סטון, אדם המקורב לטראמם מזה שנים, צייץ יום לפני כן כי ביום רביעי "הילרי קלינטון מחוסלת" תוך שהוא מתייחס להדלפת ויקיליקס הצפויה.

ג'וליאן אסאנג' מדבר עם עיתונאים ממרפסת שגרירות אקוודור בבריטניה 19 במאי 2017 (צילום: REUTERS/Neil Hall)
ג'וליאן אסאנג' מדבר עם עיתונאים ממרפסת שגרירות אקוודור בבריטניה 19 במאי 2017 (צילום: REUTERS/Neil Hall)

החשבון של ויקיליקס לא הגיב לשאלה אולם כעבור כמה ימים החל להדליף את המיילים הגנובים מחשבונו של ג'ון פודסטה ולאחר שהודלפו, ויקיליקס שלחו לטראמפ הבן קישור שניתן לבצע באמצעותו חיפוש בתוך תוכן המיילים שהודלפו. טראמפ הבן פרסם בעצמו את אותו הקישור בחשבון הטוויטר שלו יומיים לאחר מכן, כך לפי ה'אטלנטיק'.

יתר ההודעות נותרו ללא מענה כשהאתר שולח הודעות לטראמפ הבן עד לחודש יולי 2017 הכוללות דברי הלל לאביו על שציין את האתר במסע הבחירות שלו, בקשות לפרסום החזרי המס של טראמפ האב באתר ועצה שאל לו לטראמפ האב להודיע על הפסד אם אכן קלינטון תנצח בבחירות. אחת ההודעות אף כללה הצעה שטראמפ יפעל מול ממשלת אוסטרליה כדי שזו תמנה את ג'וליאן אסאנג' כשגריר המדינה בארה"ב.

ביולי נשלחה הודעה לטראמפ הבן בבקשה להעביר לאתר מיילים הקשורים בפגישה שקיים יחד עם מקורבים נוספים לנשיא עם אישים רוסים בזמן מסע הבחירות. זה גרם לטראמפ הבן לפרסם את התכתובות בעצמו.

סגן הנשיא מייק פנס הגיב במהירות לגילויים ופרסם הצהרה על-פיה לו היה לו כל ידע לגבי התכתובות הללו. "סגן הנשיא מעולם לא היה מודע לכך שמישהו ממסע הבחירות היה בקשר עם ויקיליקס", אמרה הדוברת של פנס. "נודע לו על כך לראשונה בחדשות אמש".

אסאנג' עצמו הגיב לאחר הפרסום ב'אטלנטיק' כי הוא לא יכול לאשר את דבר התכתובות אולם לאחר שטראמפ עצמו פרסם אותן, הצדיק אותן וצייץ לאתר יש "חוצפה" (כך במקור) וכי "נראה שויקיליקס מעודדת אנשים לנהוג בשקיפות בכך שהיא משכנעת אותם שזה לטובת האינטרס שלהם".

הדמוקרטים מיהרו גם הם להגיב לפרסומים ואמרו כי טראמפ הבן צריך לספק עוד מידע בנושא. אדם שיף, חבר קונגרס דמוקרטי מטעם קליפורניה והחבר הבכיר מטעם המפלגה בוועדת המודיעין של הקונגרס, אמר כי הפרסומים מעידים שוב על נכונות מצד הדרגים הגבוהים ביותר במטה טראמפ להיעזר בסיוע מסוכנים זרים". שיף גם התייחס לחברה בשם "קיימברידג' אנאליטיקה" שפעלה בשביל מטה טראמפ ועמדה בקשר עם ויקיליקס לגבי השגת מיילים הקשורים לקלינטון, כך לפי טענת מנכ"ל החברה. הסנטור הדמוקרטי ריצ'ארד בלומנטל, חבר בוועדה השיפוטית של הסנאט, אמר כי הוועדה צריכה לזמן בצו את המסמכים ולחייב את טראמפ הבן להיעד בנושא. "נראה כי אין הסבר המניח את הדעת להודעות האלה", אמר בלומנטל.

ועדות המודיעין של הקונגרס והסנאט צפויות לחקור את טראמפ הבן אולם דיונים אלה יתקיימו מאחורי דלתיים סגורות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!