דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / מה עומד מאחורי שיר הלל לוחמני לפוטין שפרסמה חברת פרלמנט רוסיה?

בשיר מצהירים ילדי מקהלת בית הספר לשוטרים כי הם מוכנים למות למען המנהיג ואף להחזיר למענו "גם את אלסקה" | האם מדובר בהתרפסות פוליטית, או שהמניע הוא הבחירות המתקרבות והרצון להעביר מסר לוחמני למנהיגי העולם?

ולדימיר פוטין ליד מקהלת ילדים במוסקבה, דצמבר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin/Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP).
ולדימיר פוטין ליד מקהלת ילדים במוסקבה, דצמבר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin/Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP).
דוד טברסקי

"המאה ה-21 הגיעה, כדור הארץ התעייף ממלחמות ונמאס לו מההגמון הנוכחי / באיחוד האירופאי אין דעה, במזרח התיכון דורשים תשובה / מעבר לאוקיינוס הגיע לשלטון נשיא".

במילים אלו נפתח קליפ שפורסם לפני יומיים על-ידי חברת הדומה (הבית התחתון בפרלמנט הרוסי) אנה קוביצ'קו. הקליפ, שמלווה בלחן פופי, קצבי וקליט, המזוהה מאוד עם הפופ הרוסי-סובייטי של שנות ה-90-80, ערוך באופן מודרני ומלא בצילומי טילים, מצעדים צבאיים, קטעי וידאו קצרים של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מצהיר הצהרות קשוחות והחלטיות (צריך להיות ראשונים לתת מכה), ומלא בתזכורות לכל אורכו לגבורה הסובייטית במלחמת העולם השנייה. במרכז הקליפ, שרים ילדי מקהלת בית הספר לשוטרים (לבושים במדי משטרה, כמובן) כי הם מוכנים למות למען הדוד פוטין בקרב האחרון, במידה ויקראו לקרב כמובן. קוביצ'קו עצמה מופיעה גם היא בקליפ, אך שירתה אינה נשמעת.

https://www.youtube.com/watch?v=NCpEaZRYluc

פרסום הקליפ מעורר את התהיה האם הוא מיצג ראווה שנועד לשמש למטרות פוליטיות צרות של קוביצ'קו, המעוניינת להתחבב על הציבור ועל הנהגת מפלגת 'רוסיה מאוחדת' (המפלגה של פוטין), או שמא מדובר ב'רוח המפקד' ממנה מושפעות התקשורת והחברה הרוסית – משפטים כמו "אם נהיה חלשים נאבד את כל המדינה", "החברים הטובים שלנו הם הצי והצבא וזיכרון מלחמת העולם השנייה", מלווים בתמונות של אנדרטאות מלחמת העולם השנייה, שמות הנופלים והרבה סמלים בעלי מטען היסטורי כבד של גבורה, ופורטים על כל הנימים הכי רגישים של הזיכרון הרוסי הציבורי. תלמידי בית הספר הקדטי בעיר וולגוגראד, שלומדים במוסד המכשיר אותם לקראת שירות בכוחות השיטור והביטחון, שרים בתמימות ילדותית שיר הלל לפוטין בעודם מחזיקים תמונות של קרובי משפחתם, ווטרנים ממלחמת העולם השנייה. מראות כאלה, של ילדים צעירים הנשבעים לאומה ולמנהיג, היו נפוצים בתקופת הפרופוגנדה הסטאליניסטית ומוכרים לנו היטב מצילומי התשדירים של צפון קוריאה כיום.

למרות שעל-פי העיתונות הרוסית מדובר בפרלמנטרית חדשה ואנונימית יחסית, ושככל הנראה מדובר בסרטון יחסי ציבור שנועד יותר מכל לפרסם אותה ברבים ולאותת לבכירים על קיומה, לא ניתן להתעלם מהבחירות המתקרבות במרץ ואת האיתותים לשכנותיה של רוסיה, ממזרח וממערב, שאולי צריכות לחשוש מהפזמון:

"מהימים הצפוניים עד האזורים הדרומיים. מהאיים הקוריליים עד החופים הבאלטיים. על הארץ יהיה שלום ואם המנהיג הראשי יקרא לנו לקרב האחרון – 'דוד ווה' (כינוי חיבה לשם ולדימיר – ד.ט) אנחנו איתך".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם ילדים מחוננים במרכז חינוכי בסוצי (צילום: Alexei Nikolsky/Pool Photo via AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם ילדים מחוננים במרכז חינוכי בסוצי (צילום: Alexei Nikolsky/Pool Photo via AP).

בבית האחרון הילדים מכריזים ש"הרכס לא יפול לעולם לידיים של הסמוראים". הכוונה לרכס האיים הקוריליים שבמזרח הרחוק של רוסיה בגבולה עם יפן וליפנים, מהם נכבש חצי האי סאחלין עוד בתקופת הצאר בתחילת המאה ה-20. בשנים האחרונות עלתה מחדש שאלת הריבונות הרוסית סביב שטחים אלו. בנוסף לכך, הם מדגישים כי חצי האי קרים יישאר לנצח בידיהם למען צאצאיהם. אך גולת הכותרת של השיר נמצאת ממש בסופו כאשר הילידים מכריזים בשירה על כך שלמען המולדת הם גם יחזירו את אלסקה (שנמכרה לארה"ב על-ידי הצאר באמצע המאה ה-19). האם טראמפ צריך להתחיל לחשוש? ימים יגידו.

בינתיים מספר גופי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה טוענים שהקליפ הוא יריית הפתיחה הרשמית לבחירות שיתקיימו במרץ 2018, שבהתייחס אליהן פוטין עדיין לא הכריז אם ירוץ לנשיאות. בעקבות מספר תגובות שליליות שהופיעו בדף הפייסבוק של קוביצ'קו, הוסר הקליפ לעת עתה, אך הוא נמצא ביו-טיוב וכבר זכה לעשרות אלפי צפיות.

הבוקר פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס שמסמך שהודלף לעיתונאים חושף כי הממשלה ביקשה לקנות היקף עצום של כתבות המשדרות 'חדשות טובות' מכלי תקשורת שונים ברחבי הארץ, בהן יוצגו הישגי הממשל בתחום התשתיות, העבודה, התקדמות במחקר מדעי ועוד. כותרת אחד המסמכים היא כי "החיים ברוסיה הפכו נוחים יותר, רגועים יותר, והרבה יותר אטרקטיביים". מבקרים מציינים שהמהלך התקשורתי של הממשלה, שהחל לפני מספר חודשים הוא חלק מהניסיון של פוטין להריץ מערכת בחירות 'נקייה' משחיתות, וזאת בעקבות טענות מרובות על שחיתות בבחירות ב-2012, שהוציאו בתגובה מאות אלפי מפגינים לרחובות הערים הראשיות ברוסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!