דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת העבודה הרווחה והבריאות

חברה ועבודה / אושר לקריאה ראשונה: הגנה למשרתות ומשרתי קבע בטיפולי פוריות

על ההצעה, שאושרה אתמול (ד') בוועדת העבודה של הכנסת, הצבא לא ישחרר משירות את מי שהיה בטיפולי פוריות או הפריה, גם אם נעדר מהשירות בתקופה זאת | ההגנה תינתן למשך שנתיים מתחילת הטיפולים, ותתאפשר לשתי לידות מכל בן זוג

דיון דחוף בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
דיון דחוף בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה אמש (רביעי), לקריאה ראשונה, את הצעת החוק של ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) וחברי כנסת נוספים, לפיה תוענק הגנה מפני פיטורים גם לחיילות וחיילים בשירות קבע הנמצאים בתהליכי טיפולי הפריה חוץ גופית, וכן לחיילות וחיילים בשירות קבע העוברים טיפולי פוריות. באם תאושר, תשווה הצעת החוק את מצבם של משרתי הקבע לזה של אזרחים הנמצאים באותו מצב. "טיפולי פוריות והפריה הפכו נפוצים מאוד, וגם משרתי ומשרתות הקבע זכאים להגנות בחוק", אמרה ח"כ מלינובסקי.

ח״כ יוליה מלינובסקי. צילום: הדס פרוש / פלאש 90
ח״כ יוליה מלינובסקי. צילום: הדס פרוש / פלאש 90

על פי הצעת החוק, הצבא לא ישחרר משירות את מי שהיה בטיפולי פוריות או הפריה, גם אם לא נעדר מהשירות בתקופה זאת. במידה ונעדר, לא יפוטר גם לאחר 150 ימים של היעדרות בשל הטיפולים, אלא אם כן יינתן היתר לכך משר הביטחון. ההגנה תינתן למשך שנתיים מתחילת הטיפולים, ותתאפשר לשתי לידות מכל בן זוג.

היועץ המשפטי של אגף כוח אדם בצה"ל, עו"ד אודי שגיא טען כי פקודה פנימית שפורסמה לפני ימים אחדים בצה"ל, ושתוכנה דומה למהות ההצעה, מייתרת למעשה את החקיקה.

למרות דברים אלו, התעקש יו"ר הועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), כי החקיקה נחוצה, משום שהסדר ופקודות פנימיות ניתנות לשינוי ולביטול בקלות רבה יחסית. "אנחנו נגן על הנשים הנפלאות האלה" אמר, "לא אחת ממתין הצבא למצב חולשה שלהן ואז היד על הדק הפיטורים קלה".לדעתו הצטרפה היועצת המשפטית של נעמ"ת, עו"ד מאירה בסוק, שאמרה כי "זו היתממות של הצבא שטוען שאין צורך בחקיקה והתופעה כבר לא קיימת אצלו. זו לא פעם ראשונה ולא פעם אחרונה שצה"ל נוהג כך".

גם חברות הכנסת מלינובסקי ולאה פדידה (המחנה הציוני) צידדו בהמשך החקיקה. "פקודת הצבא שפורסמה לפני מספר ימים אינה כוללת את מלוא סעיפי הצעת החוק והיא חסרה בפרטים", הדגישה מלינובסקי.

דיני העבודה בכללותם אינם חלים על חיילי הקבע בצה"ל, שיחסיהם עם הצבא אינם מוגדרים כיחסי עובד-מעביד. עם זאת, חוק שירות הקבע בצה"ל, שנחקק בשנת 2010, החיל על החיילות בשירות הקבע את ההגנות הניתנות לכלל העובדות במדינת ישראל מכוח חוק עבודת נשים, שנחקק כבר ב-1954, וביניהן את ההגנה מפני פיטורים בשל היריון או חופשת לידה.

החוק התנה את שחרורה של חיילת קבע בהיריון או בחופשת לידה, באישורו הישיר של שר הביטחון. מאז נכנס החוק לתוקף, ביטל השר כ-30% מהבקשות שהוגשו אליו. עם זאת החוק לא הקנה הגנה זהה גם לחיילים, הזכאים על פי פקודות הצבא לחופשת לידה, וכן לחיילים ולחיילות הנמצאים בטיפולי פוריות או הפריות חוץ גופיות. הצעת החוק החדשה מבקשת לספק גם לחיילים ולחיילות אלו הגנה הדומה לזו הניתנת לאזרחים ואזרחיות על פי חוקי העבודה, ולהגביר בכך גם את השוויון המגדרי בצה"ל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!