דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רומניה

מיוחד ל'דבר ראשון' / העובדים ברומניה חוששים: "המדינה תהפוך לגן עדן לבעלי הון"

רפורמה של הממשלה הרומנית תעביר לעובדים את מרבית הנטל של מימון שירותי הרווחה, ותפטור מעסיקים | נשיא פדרציית האיגודים המקצועיים ברומניה בראיון ל'דבר ראשון': "הצעד יוביל לקריסה מוחלטת של המערכת"

עובדי מפעל המכוניות דאצ'יה בהפגנה נגד הרפורמה הפיסקלית ברומניה. (צילום: Inquam Photos/Adel Al-Haddad/via REUTERS)
עובדי מפעל המכוניות דאצ'יה בהפגנה נגד הרפורמה הפיסקלית ברומניה. (צילום: Inquam Photos/Adel Al-Haddad/via REUTERS)
יונתן קירשנבאום

הרחק מעיני התקשורת העולמית, מתחוללת ברומניה מהפכה של ממש. בימים האחרונים, יצאו ארגונים חברתיים וארגוני עובדים למאבק נגד החלטה ממשלתית, שאושרה סופית בשבוע שעבר, שעשויה לשנות לחלוטין את מבנה מערכת הרווחה במדינה, ועתידה להשפיע על חייהם של מיליוני עובדים.

המהלך, שזוכה ברומניה לשם "רפורמה בקוד הפיסקלי", נראה טכני על פניו: הממשלה החליטה לשנות את אופן מימון מערכות הרווחה במדינה, ולהקטין את חלקם של המעסיקים בהפרשות, לעומת הגדלת חלקם של העובדים. עם זאת, דומיטרוס קוסטין, נשיא פדרציית האיגודים המקצועיים השנייה בגודלה ברומניה, BNS, אומר בראיון מיוחד ל'דבר ראשון', כי המהלך יהיה הרה אסון למערכת הרווחה, ולמרבית אזרחי המדינה. "רוב אזרחי המדינה יפגעו קשות מהמהלך" אמר, "מדובר כאן ביכולתה של רומניה לקיים מערכת רווחה בסיסית לאזרחיה. יש כאן ניסוי חברתי בפירוק מדינת הרווחה".

דומיטרוס קוסטין, נשיא פדרציית האיגודים המקצועיים השנייה בגודלה ברומניה, BNS (צילום באדיבות המצולם)
דומיטרוס קוסטין, נשיא פדרציית האיגודים המקצועיים השנייה בגודלה ברומניה, BNS (צילום באדיבות המצולם)

המתנגדים טוענים כי מהלך זה, שעתיד לשחוק את יכולתה של רומניה להציע מערכת רווחה מתפקדת לאזרחיה, מהווה ניסוי בקיצוץ וצמצום תקציבי המדינה. "אם תומכי המהלך יצליחו בקיצוץ, זה יסכן רעיון האחריות ההדדית שעליה מבוססות מערכות הרווחה. מודל זה עשוי להיות מיושם בכל מדינה, בכל זמן" אומרים ארגוני העובדים.

הרפורמה מבטלת כמעט לחלוטין את חלקם של המעסיקים במימון מערכות הרווחה במדינה. כיום, מפרישים המעסיקים 15.8% משכר הברוטו לטובת מימון שירותים כמו בריאות ציבורית, פנסיה ועוד. הרפורמה תבטל באופן כמעט מוחלט את הפרשה זו, ותגדיל את ההפרשה שנדרשים העובדים לשלם מתוך שכרם.

"העובדים יממנו את מערכת הרווחה"

"רומניה החליטה בשבוע שעבר לשנות לחלוטין את האופן בו מערכת הרווחה עובדת" הסביר קוסטין, המייצג כ-375 אלף עובדים, "הרפורמות משנות את איזון הנטל, שהתחלק עד היום בין המעסיקים, בעלי ההון, לבין העובדים. הרפורמות מטילות כמעט את כל הנטל על גבם של העובדים, שיממנו בעצמם את כל מערכת הרווחה במדינה".

למהלך צפויות להיות השפעות כלכליות וחברתיות רחבות. לדברי קוסטין, משמעותן של הרפורמות, שיכנסו לתוקף החל מה-1 בינואר 2018, היא ש"לרומניה תהיה מערכת שתמומן ב-94% משכר העבודה של העובדים. התרומה של בעלי ההון למימון מערכת הרווחה תהיה 6% בלבד"

"אם זה יקרה, רומניה תהפוך לגן עדן לבעלי הון" הוסיף, "הם לא יצטרכו להפריש מהרווחים שלהם לטובת מימון הרווחה. בפועל, זה אומר קיצוץ מיסים מבחינתם, על חשבון שאר אזרחי רומניה. זה חלום של בעלי ההון".

לטענתו, מדובר, קודם כל, בקיצוץ בשכר העובדים. הסכום שיידרשו העובדים לשלם לטובת מימון הרווחה במדינה, תפגע בנטו אותו לוקחים העובדים הביתה. "מעל שלושה מיליון עובדים במגזר הפרטי יחוו קיצוץ חד במשכורת, רק כדי לשמור על הרמה הנוכחית של שירותי רווחה" הסביר קוסטין.

במסגרת הרפורמה, הציעה הממשלה הרומנית לחייב את המעסיקים במגזר הפרטי להעלות את שכר העובדים ב-22.5%, כדי לכסות על הקיצוץ. עם זאת, טוענים בארגוני העובדים כי זוהי הבטחה ריקה, וכי אין לממשלת רומניה את הכלים החוקיים לאכוף את ההחלטה.

"אפילו משרד האוצר הרומני מכיר בזה שהגידול הממוצע בפועל במגזר הפרטי יהיה, בסופו של דבר, 16% בלבד, ולא 22.5%" אמר קוסטין, "זה אומר שהרבה מעסיקים לא יגדילו את השכר ברמה הנדרשת כדי לכפר על העלייה בהוצאות ממשכורות העובדים. זה אומר שמספר משמעותי של עובדים יושפעו, כי אם המעסיק לא מעביר את ההפרש, זה אומר ששכר הנטו של העובד יורד".

"המשכורות ברומניה נמוכות מאוד גם ככה" הוסיף, "רומניה ובולגריה הן המדינות שבהן השכר הממוצע הוא הנמוך ביותר בכל מדינות האיחוד האירופי". לטענתו, השינוי מהווה הפרה של ההסכמות החברתיות בין אזרחי רומניה. "העובדים והמעסיקים הסכימו במדינה הזאת שכולם אחראים במשותף על המערכת הזאת. אבל עכשיו העובדים צריכים לעבור קיצוץ במשכורת הנמוכה שלהם, רק כדי לשמור על אותה המערכת. העשירים ביותר מפסיקים לקחת אחריות על שאר החברה".

"עשוי להביא חורבן על המערכת כולה"

ארגוני העובדים טוענים כי לרפורמות עתידות להיות השלכות רחבות יותר על החברה הרומנית, מעבר לקיצוץ בפועל בשכר העובדים. ביטול הפרשות המעסיקים לטובת מימון מערכת הרווחה, הם אומרים, יוביל לקיצוץ בתקציב המוקדש למימון שירותים סוציאליים.

"לטעון שמממנים 9% ממערכת הרווחה מתוך שכר העובדים הנמוך גם ככה זה אבסורד" אמר קוסטין, "רמת ההפרשה תרד בוודאות. וזה אומר שמערכת הרווחה ברומניה תהיה מאוד פגיעה, מאוד בלתי יציבה. זה יוביל לקיצוץ בפועל בתקציב הרווחה, ובעקבות כך פגיעה בשירותי הרווחה הניתנים ברומניה".

במקביל לפגיעה בבסיס המימון של מערכת הרווחה, על ידי ביטול הפרשות המעסיקים, קוסטין טען כי המדינה מבטלת מקורות מימון שמקורם בקופה הציבורית. במסגרת "שינוי הקוד הפיסקלי", מבטלת המדינה גם את תרומתה למימון הרווחה, מה שיפגע עוד יותר בבסיס המימון שלה.

"החל מינואר הקרוב חמישה מיליון עובדים יממנו מערכת בריאות שמכסה כעשרים מיליון אנשים. זה בלתי אפשרי מבחינה פיננסית, זה לחלוטין לא בר קיימא מבחינה כלכלית. זה יוביל, בטווח הבינוני, לקריסה מוחלטת של השירותים האלו"

"המדינה ביטלה את תרומתה למערכת הרווחה, ויחד עם שאר הרפורמות, דבר זה עשוי להביא חורבן על המערכת כולה" הסביר, "עד לפני שבוע המדינה הייתה מחויבת להעביר למערכות הרווחה את התקציבים הנדרשים כדי לכסות את השירותים שניתנים למי שלא עובד, ולא מסוגל להפריש ממשכורתו לטובת העניין. החוק מכיל חבילת ביטוח בסיסית שניתנת על ידי המדינה לכל אזרחי רומניה. המטרה היא לכסות גם את השירותים שניתנים למי שלא מסוגל לעבוד ולהפריש ממשכורתו – מובטלים, פנסיונרים ומהגרים".

לדברי קוסטין, הקיצוץ בתקציבים הציבוריים המיועדים לרווחה, יחד עם ביטול הפרשות המעסיקים, יביאו תוך זמן קצר לקריסת מערכות הרווחה במדינה. "החל מינואר הקרוב חמישה מיליון עובדים יממנו מערכת בריאות שמכסה כעשרים מיליון אנשים" טען, "זה בלתי אפשרי מבחינה פיננסית, זה לחלוטין לא בר קיימא מבחינה כלכלית. זה יוביל, בטווח הבינוני, לקריסה מוחלטת של השירותים האלו".

ארגוני העובדים רואים ברפורמה מלחמת חורמה על מדינת הרווחה הרומנית. טענתם היא כי המהלך מיועד לשחוק את יכולתה של רומניה לקיים מערכות רווחה בטווח הבינוני. בנוסף, הם רואים במהלך שחיקה של ערכי האחריות ההדדית, עליה מבוססת לעמדתם מדינת הרווחה. "אנחנו לא יכולים לדבר על סולידריות כשאנחנו מדברים על קבוצה קטנה של אזרחים שממנים את כלל מערכת הרווחה של המדינה" הדגיש קוסטין.

אבל לקיצוצים עתידים להיות השלכות נוספות על השירותים הציבוריים ברומניה. "לא רק מערכות הרווחה עתידות להיפגע" אמר קוסטין, "כדי להקל כביכול על שכר העובדים, הממשלה החליטה להוריד את מס ההכנסה ב-16%-10%. ההורדה הזו תשפיע באופן דרמטי על הכנסותיהן של רשויות מקומיות ברומניה. כל הרשויות המקומיות ברומניה יראו קיצוץ בהכנסות, על פי משרד האוצר, של יותר משני מיליארד אירו בתקציביהם. זה ישפיע על יכולתן של רשויות מקומיות להמשיך להשקיע בשירותים חברתיים, בתשתיות, באיכות החיים של האזרחים שלהם".

ניסוי חברתי?

קמפיין הנגד של ארגוני העובדים ברומניה מתנהל תחת הסיסמה "לא לניסויים חברתיים ברומנים". טענתם היא כי אופן המימון המוצע של מערכות הרווחה לא  קיים באף מדינה בעולם, ואין לדעת מה יהיו השלכותיו על החברה הרומנית. ברומניה מתייחסים למהלך כניסוי של מי שמעוניין לקצץ בשירותי הרווחה במקומות נוספים בעולם, לפי מודל זה.

"אנחנו קוראים לזה ניסוי חברתי" הסביר קוסטין, "בכל האיחוד האירופי אין עוד מדינה שבה נוסה מודל כזה. ואצלנו, החל מינואר פתאום בעלי ההון יתרמו סכום זעום של 2.25% מתקציב הרווחה, והשאר ייפול על כתפי העובדים. זה מטיל מס מופרך על העובדים, ולא יאפשר למערכות הרווחה להמשיך להתקיים פה לאורך זמן".

"מי שרוצה לראות קיצוץ בשירותי הרווחה, תולה הרבה תקוות בניסוי הזה" הוסיף, "ניסוי זה- שמעולם לא נוסה בשום מקום אחר בעולם- עלול להיות מיושם בקלות ובמהירות בכל מדינה אירופית, אם לא בכולן. בתרחיש זה יבוטלו הישגים חברתיים שהושגו במסגרת מאבק של עשרות שנים רבות".

"אנחנו מנהלים מאבק ציבורי נגד הדבר הזה. בכל מני ערים במדינה, ואנחנו נמשיך" סיכם קוסטין, "אנחנו מנסים להשתמש בכל הכלים החוקיים והחוקתיים לגרום לשופטים לפסול את הרעיון הזה. אנחנו מצפים שבעוד כמה שבועות בית המשפט החוקתי יחליט אם המהלך הזה חוקתי או לא. אם הם יחליטו שלא, הממשלה לא תוכל לממן את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!