דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עם הבטחות לא הולכים למכולת, גם לא עם מתווים, גם לא עם פעימות

יש כסף למדינה, והרבה. יש גם כסף בביטוח לאומי. השקרים והספינים של נערי האוצר שמתווים מאז 85 את המדיניות הכלכלית של הממשלה זכתה להרבה ביקורת. לא רק ממני, גם מנגידת בנק ישראל. הוצאות הממשלה התכווצו עד בלי די. הקפיטליסטים הניאו ליברלים שיצאו "להציל את המשק מפשיטת רגל" יצאו משליטה והשיטה הגיעה לקצה גבול הלגיטימיות שלה בעיני הרבה אנשים. נתניהו כשר אוצר ב-2002 עשה דבר שלא ייעשה – הקפיא את קיצבאות הנכות, שינה את הקרטריונים לקבלת התוספת והצמיד אותן למדד המחירים לצרכן, שכמעט ולא עלה, מה שהביא את הקיצבאות לשפל ואת הנכים לחרפת רעב.

רק לא מזמן ההסתדרות התהדרה בהסכם שלא נחתם בין הנכים לממשלה. התהדרו בו גם יו"ר הקואליציה דוד ביטן וחבר הכנסת אילן גילאון. בהסתדרות לא היה משא ומתן ממשי. מי שעוד היה שם זה פרופסור שמחון, ראש המועצה הכלכלית, ונערי האוצר. פרופסור זליכה שעמד בראש וועדה שהקים שר האוצר משה כחלון, שמסקנותיה נדחו עקב ניגוד עניינים, היות וזליכה עובד בהסתדרות. בין נציגי הנכים שישבו בהסתדרות היו אלכס פרידמן, שהוא וחבריו לארגון כנראה מקורבים לשר האוצר משה כחלון. הזוג מורביה שעומדים בראש מטה מאבק הנכים, עמותה שיושבת בתוך בניין ההסתדרות ואבי אורן שמייצג את עמותת לשמה שלמעשה עומד מעודדת ההעסקה פוגענית של אותם מתמודדים.

עוד היו שם דורון יהודה ודר עמיחי תמיר. דר' תמיר התנגד להסכם ודורון יהודה הסכים מתוך חוסר הבנה של המתווה הכל כך מסובך שאף אחד לא מצליח לומר כמה לפי המתווה יקבלו הנכים תוספת ב-1 בינואר כפי שהובטח. לא ייתכן שבמשא ומתן עם הנכים ישתמשו בכח ובאיומים. לא יתכן שלא יאפשרו לעורך דין להיות נוכח. לא יתכן שיאמרו במשא ומתן – אם לא תיקחו מה שנותנים לכם לא תקבלו כלום. לא יתכן ששר הרווחה או מי מטעמו לא יהיה נוכח. לא ייתכן שיחזיקו נכים קשים עד 2 לפנות בוקר. פשוט לא.

חוסר השקיפות והשקרים של ההסתדרות נחשפו בפני אתמול. התמיכה הגדולה של ניסנקורן בנכים הסתכמה ביומיים של פרסום על שלטים ואוטובוסים ואז עברה לשימוש ציני עבור קידום הפעימה האחרונה בשכר המינימום, שעלה ל-5,300, מה שמשאיר את הנכה באותו המצב. הלא אם תינתן תוספות של 500 ש"ח למקבלי קצבת שרותים מיוחדים, המעסיקים עובדים זרים סיעודיים 24/7 הוא תעלם עם עליית שכר המינימום לעובדים הזרים. המתווה ממשיך את המגמה של 2002 וממשיך להפלות בין סוגי הליקויים השונים. מגדיל את האי שיוויון בחלוקת הקיצבאות, מה שמנסיוניינו יכול להשתמר לשנים רבות. במקום לתקן את העוול הוא מוסיף חטא על פשע.

אתמול נפגשו חלק מנציגי הנכים המתנגדים למתווה עם ראש הממשלה. היה זה יותר מפגש חברתי בו שטחו הנכים את סיפורם בפני ראש הממשלה. לא שראש הממשלה יותר אמין מכל פוליטיקאי אחר אבל הוא בכל זאת ראש הממשלה ובסופו של דבר על פיו ישק דבר. אולי לאחר ששמע את האנשים עצמם ולא פוליטיקאים אינטרסנטים הוא ימצא את הכסף הדרוש עבור השוואת הקיצבאות לשכר המינימום. אולי הוא ימצא בליבו גם את היושרה להצמידן לשכר הממוצע במשק. ואולי לא. לא נדע עד שלא ננסה. במתווה שסוכם בהסתדרות לא נשמע קולם של הנכים. נשמעו רק  אינטרסים. לא באים למשא ומתן על הסכם שסוכם מראש. לא מקבלים מתווה מפלה שרק פוגע בנכים. מתווה מלא שקרים שההסכמה עליו הושגה באיומים.

הטענה שהנכים שנכחו בפגישה מייצגים קבוצות קטנות היא עוד שקר, שאותם גורמים אינטרסנטים מפיצים. עופר סופר מצוות לעניין יצג לצורך העניין גם את ארגון ה-נכים. ארגון הנכים מייצג 30,000 חברים שמתנגדים למתווה ההסתדרות ותומכים בהשוואת הקיצבאות לשכר המינימום או לשכר הממוצע במשק (הגבוה מבין שניהם) לפי אבדן כושר עבודה. דף נכה לא חצי בן אדם, נעמי מורביה ואבי אורן מייצגים בעיקר את האינטרסים שלהם ושכמותם ולא מייצגים את האינטרסים של כלל ציבור הנכים.

אני יודעת ש'דבר ראשון' מתוקצב על ידי ההסתדרות והחברים בו אנשים ישרים עם כוונות טובות. לצערי גם הם נפלו קרבן לשקר ורמייה בכל נושא מאבק הנכים. צר לי על כך. אני מקווה שהאמת והצדק בכל נושא הנכים יצא לאור. שהפשע של ההפרדה בין נכה לנכה יפסק ושהעוול יתוקן. אני מקווה שאכן השר כץ יגיש בקרוב את הצעת החוק שלו, שלא תהיה מבוססת על מתווה שקר-כלשהו אלא שבאמת תפתור את המצוקה הגדולה של הנכים ולא בעוד 10 שנים אלא ב-1.1.18.

**

הערת העורך הראשי, יניב כרמל:

הדברים שפורסמו לעיל משקפים את דעתה של מיכל חסון. זכותה של חסון לדעתה, והיותה כותבת ובעלת בלוג בבימת הבלוגים של 'דבר ראשון', 'דברים', מעניקה משנה תוקף לזכותה של חסון לפרסם את דעתה זו מעל אתר זה. עם זאת, ומאחר ובדבריה הופנתה גם טענה כלפי 'דבר ראשון', אני מוצא לנכון להוסיף הערה זו.

למיטב הכרתי את העובדות, תיאור הדברים המוצג אצל חסון רחוק מלשקף את המציאות. נכון יותר יהיה לציין כי ההסתדרות הצליחה לכנס את כלל אירגוני הנכים לשבת יחדיו לאחר חודשים של עימותים. בפגישה שהתקיימה בבית ההסתדרות בספטמבר האחרון קיבל יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מנדט לנהל משא ומתן – יחד עם צוות נציגים שנבחר על דעת כלל האירגונים – מול הממשלה. המהלך הזה הבשיל עד מהרה לכדי הסכם. ההסכם הזה, מלא פגמים ודאי, ורחוק מאד מהצדק המוחלט, הוא הישג משמעותי ביותר אל מול הממשלה הנוכחית, והניב הישגים גם אל מול המתווה שקודם עד אותה עת על ידי יו"ר הקואליציה דוד ביטן. בין היתר נזכיר, כי על פי המתווה שקודם על ידי ביטן ופרופ' שמחון הייתה אמורה להיות דיפרנציאליות רבה יותר בין מקבלי הקצבאות, והדיפרנציאליות מותנה במתווה שהוסכם עם ההסתדרות ונציגי הנכים.

מטרת ההסכם שנחתם היא לחייב את נציגי הקואליציה בהצבעה בכנסת במהלך המושב הקרוב. על פי מיטב הכרתי, המתנגדים להסכם – פקידי האוצר וראש הממשלה בראשם – שואפים, להתסיס ולפלג בין המוחים וכך למוסס את האחדות שהושגה בקרב הנכים, יחד עם העובדים המאורגנים בהסתדרות. יתכן שבדרך הסכסכנות והתכסיסנות יצליחו למנוע את ההעלאה בקצבאות הנכות, העלאה שהתחייבו שתתרחש כבר בינואר הקרוב.

נקווה שכוחם של הגורמים השואפים לתקן את מצבם של מקבלי קצבאות הנכות בישראל יעמוד להם, ובכוחם המשותף יוכלו לחייב הממשלה לקיים את ההסכם, כתחנה בדרך לשיפור מצבם לא רק באופן יחסי, אלא באופן צודק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!