דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / הכאוס נמשך: משרד התקשורת גרם לעובדי בזק לשבות ולהנהלה לעתור נגדו

ההחלטה לאפשר לעובדי קבלן מטעם סלקום ופרטנר להניח תשתיות במתקני החברה הובילה לשבועיים של עיצומים, ולעתירת ההנהלה לבג"ץ כנגד ההחלטה | את מחיר קוצר הראות של הרגולטור ישלמו, גם הפעם, האזרחים

תשתית בזק (צילום ארכיון: David King / ויקיפדיה).
תשתית בזק (צילום ארכיון: David King / ויקיפדיה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה ידון מחר (ראשון) בסכסוך העבודה בבזק, שהחל לפני שבועיים וחצי. העובדים מוחים על הכנסת עובדי קבלן מטעם סלקום ופרטנר לביצוע עבודות תשתית במתקני החברה, שמשמשים גם אותן. אך לצד סכסוך העבודה, בו מנעו העובדים את ביצוע העבודות, מסתמן מאבק משפטי מהותי יותר – עתירה לבג"ץ של הנהלת בזק כנגד החלטת משרד התקשורת להתיר את ביצוע העבודות ע"י החברות המתחרות.

בהחלטה מיום שלישי האחרון קבעו שופטי בית הדין בראשות הנשיא יגאל פליטמן כי יש לצרף את סלקום ופרטנר כצד בעתירה, והן נדרשו להגיש לבית הדין תצהירים עד יום חמישי ביחס לעמדתן לגבי השביתה. אך למרות שרשמית סכסוך העבודה של עובדי בזק הוכרז כנגד הנהלת החברה, והיא שעתרה כנגד עיצומי העובדים, בפועל אותה הנהלה ממש עתרה גם כנגד הרגולטור שאילץ אותה לאפשר למתחרים את העבודות במתקניה – משרד התקשורת.

הנהלת בזק הודיעה על העתירה לבג"ץ בהודעה לבורסה שפורסמה בתחילת השבוע. בזק דורשת מבית המשפט לבטל את החלטת מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת, מימון שמילה, שחייב אותה לאשר לסלקום ולפרטנר להזמין קבלנים מטעמן לבצע עבודות בארונות התקשורת והתעלות של בזק. מטרת העבודות הללו היא השחלת סיבים בתעלות בזק שישמשו את קווי התקשורת של סלקום ופרטנר. החלטה זו סותרת החלטה קודמת של שמילה, לפיה רק במקרים חריגים יופעלו קבלנים חיצוניים, וזאת לשיקול דעתה של הנהלת בזק.

בהודעה לבורסה על העתירה לבג"ץ מסרה בזק כי "ההחלטה נעשתה תוך הפרת חובת השימוע המוטלת על משרד התקשורת ותוך פגיעה קשה בזכות הטיעון שלה, וכן כי ההחלטה היא בלתי סבירה ובלתי מידתית שכן היא תגרום לכאוס בתשתיות התקשורת ותחשוף אותן לסיכונים רבים ולסכנות חמורות, ללא כל מקום או הצדקה". בג"ץ הודיע כי המשיבים לעתירה יגישו תגובה מקדמית לעתירה עד ל-9 בינואר 2018.

כעשרה ימים לפני כן פתח ועד העובדים בעיצומים, שהפריעו לקבלנים החיצוניים לגשת פיזית  למתקנים. הנהלת החברה עתרה כנגד עובדיה לבית הדין לעבודה, כדי שלא תצטייר כמי שתומכת בהפרת החלטות של משרד התקשורת, אף כי הודיעה כי תתנגד להחלטות אלו בכל אמצעי חוקי שיש בידה.

בית הדין לעבודה כבר החליט להגביל את העיצומים כך שלא ימנעו גישה מקבלנים חיצוניים, וקבע כי על סלקום ופרטנר להגיש תצהירים ונייר עמדה לשם קביעת עילת השביתה ומידתיות אמצעי השביתה. בית הדין לא עסק כלל בשאלת הלגיטימיות של החלטת משרד התקשורת לחייב את בזק לאפשר לפרטנר וסלקום להזמין קבלנים חיצוניים כאוות נפשן לעבודות בתוך התשתיות של בזק, שכן הנושא אינו בסמכותו. על כך, כאמור, צפוי הדיון בעתירת הנהלת בזק לבג"ץ.

תחרות עקומה

בעוד שהרחבת תשתיות התקשורת בישראל היא צעד חיוני, אופן הביצוע שלו רצוף בעיות קשות. הנחת תשתיות תקשורת היא עסק יקר, והיא עסק יקר הרבה יותר כאשר על חברת התקשורת גם לחפור תעלות ולהקים ארונות תקשורת. "תיק השירות" הנוכחי נועד לחסוך טרחה ממתחרותיה של בזק וגם מהציבור, בכך שהוא מאשר להן להשתמש בתעלות ובארונות שכבר הוקמו על ידי בזק, כדי לפרוס סיבי תקשורת נוספים. אך האישור להשתמש בקבלנים חיצוניים, תוך ביטול שיקול הדעת של בזק, מהווה החלטה יוצאת דופן המעניקה לחבורת מתחרות גישה חופשית לתשתיות של חברה פרטית אחרת. בזק מודאגת מנזקים שאולי עבודות אלו יגרמו לתשתיות שלה, ומתעקשת על כך שמימוש החלטת השיתוף בתשתיות תיעשה דרך עובדי בזק.

למרות ההיגיון התפעולי שיש בגישתה של בזק, היא משמרת את היתרון העסקי שיש לבזק בתחום התשתיות, בבחינת היכולת לקבוע את תעריפי העבודות באופן מונופוליסטי, ואף לשלוט בתזמון שלהם, לנוחותה ולרעת סלקום ופרטנר. אך ההחלטה של מנכ"ל משרד התקשורת ,שנועדה להקל על סלקום ופרטנר על חשבונה של בזק, עלולה לגרום ליותר נזק מתועלת. למעשה, משתקפים ממנה כשלים עמוקים יותר בפיקוח על שוק התקשורת בישראל, שיסודן בהתוויית המדיניות ולא בסוגיה נקודתית.

תשתית בזק היא התשתית היחידה הנמצאת בפריסה אוניברסלית בישראל. כדי לדאוג לציבור הרחב לתשתיות תקשורת משופרות ומודרניות, ראוי היה שהמדינה תדאג לתוספת תשתיות, באמצעות העמדת רף ברור של כיסוי סלולרי בכלל רחבי המדינה – רף שלא קיים היום. המדינה יכולה גם לחייב את חברת הוט לפרוס כבלים בכל יישובי הארץ ובכל נקודה בתוך היישוב, בניגוד למצב כיום, שבו גם בלב תל אביב ישנם אזורים שהוט מסרבת לפרוס בהם תשתיות שהנחתן אינה משתלמת לה – וזאת באישור משרד התקשורת. אפשרות נוספת היא פריסת תשתית ציבורית נוספת של סיבים אופטיים מהירים הצמודים לרשת החשמל. זו היתה המטרה של מיזם Unlimited, שנמצא בבעלות משותפת לגופים פרטיים וחברת החשמל, ונתקל בקשיים פיננסיים וניהוליים. כעת הוא תקוע, ובמשרד התקשורת מניחים לו לגווע, מבלי להציע פתרון.

גישה רדיקלית יותר היתה יכולה להיות הלאמת התשתיות הפיזיות של בזק, בשל חשיבותן האסטרטגית, כולל העברת עובדי התחזוקה של בזק לחברת תשתיות לאומית חדשה. חברה כזו, אם תוקם, תוכל להציע שירות בתנאים שווים לבזק ולכל מתחרה אחרת. הרציונל של מהלך כזה מבוסס על ההגיון המנחה את רשת הכבישים, שנמצאת בבעלות ציבורית, וכל בעל רכב רשאי לנסוע עליהם תוך ציות לכללים ותשלום בגין השימוש (באופן עקיף דרך תשלומי המיסים, ובאופן ישיר בכבישי האגרה).

במקום כל החלופות הללו, המבוססות על יצירת פתרונות לטווח הארוך, במשרד התקשורת בחרו בחלופה שתוביל כמעט בהכרח לוויכוחים ומחלוקות מתמשכים: להכריח את בזק להימצא בעמדת נחיתות לגבי התשתיות שלה עצמה. לכאורה החלטת הביניים של ביה"ד הארצי לעבודה פוגעת במאבקם של עובדי החברה, אך למעשה ההנהלה והעובדים נמצאים בסכסוך מדומה בלבד, שמטרתו להרוויח זמן בו תנסה ההנהלה לבטל את החלטת משרד התקשורת ולהחזיר את המצב לקדמותו.

טענה נוספת שהעלתה הנהלת בזק הוא שההחלטה ניתנה שלא בסמכות – כלומר, ללא ששר התקשורת הסמיך את מנכ"ל המשרד לקבל אותה, וכפי שבזק טוענת, ללא שימוע בו שמעו נציגי המשרד את טענות בזק וישקלו אותן. אם הדברים נכונים, מדובר ביתרון פוליטי בעבור השר החדש איוב קרא, שמאפשר לו להתנער מההחלטה בעתיד מבלי להינזק בכך אישית, ואם היא בכל זאת תיושם ותאושר משפטית, לקחת עליה קרדיט בדיעבד. מ"מ מנכ"ל המשרד מימון שמילה, שחתום על ההחלטה, הצליח לשכנע את בית הדין לעבודה שעיצומי העובדים פוגעים בהחלטה ריבונית של המדינה – מצב שבו זכות השביתה אסורה. השאלה היא האם יצליח לשכנע את בג"ץ שההחלטה הריבונית הזו חוקית וסבירה – מה שלא יהיה קל באותה המידה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!