דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שלום

מדיני / דיווח בחדשות 2: מתווה השלום של טראמפ יתבסס על פתרון שתי המדינות

על פי הפרסום של העיתונאית דנה וויס, יתבסס המתווה על חילופי שטחים, הצעות כלכליות נרחבות לפלסטינים והכרה בצרכי הביטחון של ישראל | המערכת הפוליטית, מימן ומשמאל, סוערת

נתניהו, טראמפ, עבאס (צילומים: פלאש90, AP Photo)
נתניהו, טראמפ, עבאס (צילומים: פלאש90, AP Photo)
שי ניר

העיתונאית דנה וויס (חדשות 2), פרסמה אמש (מוצ"ש) כי מתווה תכנית השלום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יוצע כחלק ממהלך אזורי כולל, יתבסס על עקרון שתי המדינות ויכלול חילופי שטחים, הכרה אמריקאית בצרכי הביטחון של מדינת ישראל והצעה כלכלית נרחבת לפלסטינים. כפי שמבינים גורמים בכירים בישראל, השותפים לשיחות האינטימיות עם צוות המשא ומתן האמריקני, התכנית לא תוצג לפני תחילת חודש ינואר.

טראמפ מתכוון להציע לפלסטינים מדינה – אך בתנאים שונים מבעבר, ויחד עם הצעה כלכלית נרחבת, כך דיווחה וויס. לפי ההבנה בירושלים, אלה הם העקרונות עליהם תבוסס היוזמה של טראמפ: טראמפ יציע לפלסטינים מדינה וצפוי לאמץ את עקרון חילופי השטחים, אך לא בהכרח על פי קווי 67', הבסיס המסורתי ליוזמות קודמות של ממשלים קודמים, בעיקר אובמה וקלינטון. בשלב זה לא צפוי פינוי ישובים.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 18 בספטמבר 2017 (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 18 בספטמבר 2017 (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)

בהיבט הכלכלי הפלסטינים יקבלו מאות מיליונים לפיתוח כלכלי אדיר. עפ"י הפרסום הכסף יגיע בעיקר ממדינות ערב הסוניות, שיתנו לאבו מאזן גב לקבל את ההצעה.

בהיבט הבטחוני ארה"ב צפויה להכיר ברוב צרכי הביטחון של ישראל. ההבנה היא שכוחות צה"ל ישבו על נהר הירדן. עפ"י הפרסום נתניהו "מנהל בימים האלה קרב" כדי לקבל שליטה ביטחונית מלאה על כל השטח.

ביחס לסוגית חלוקת ירושלים פורסם כי על פי הגורמים בירושלים, החלוקה אינה עומדת כעת על הפרק. בנוסף, הדיון על העברת השגרירות האמריקנית לעיר והכרה במעמד ירושלים כבירה הרשמית של ישראל יידחו להמשך, בהתאם להתקדמות המשא ומתן – כדי להקל על נתניהו מול הפוליטיקאים מימין ודעת הקהל.

האמריקנים ישווקו את כל היוזמה כמהלך אזורי כולל ויביאו לשולחן לא רק את הצדדים אלא את מדינות ערב, כשסעודיה היא הציר המרכזי ומנוף הלחץ הכבד שיופעל על אבו מאזן. במקביל נעשים גישושים, כך על פי המקורות בירושלים, ללוות את כל המהלך בוועידה אזורית – אם כי הסיכויים לכך נראים כרגע קלושים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, כמי שהזהיר בעבר את שרי הממשלה כי טראמפ אינו צפוי, מהלך בין הצורך לרצות את ממשל טראמפ ולא להצטייר כמי שמסרב לשלום, לבין הצורך לרצות את שרי הקואליציה של ממשלת הימין. עפ"י הדיווח נתניהו שב ואמר לשרי הממשלה כי טראמפ הוא הנשיא הידידותי ביותר שהיה ויהיה לישראל וכי לא תהיה עסקה טובה מזו ואסור להגיד לה לא. יחד עם זאת  ישנה תקווה שאבו מאזן יהיה זה שיסרב להצעה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינאית אבו מאזן בפגישה בבית לחם, 23 במאי 2017 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינאית אבו מאזן בפגישה בבית לחם, 23 במאי 2017 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

מקור בכיר בבית הלבן מסר בתגובה לכתבה כי, "יש ספקולציות מתמשכות לגבי העבודה שאנחנו עושים והדיווח הזה לא שונה בהרבה- הפרטים בעיקרם הם ערבוב של רעיונות שמסתובבים מזה שנים ואינם בהכרח מדויקים. אנחנו נמצאים במהלכו של דיאלוג פרודוקטיבי עם כל הגורמים הרלוונטיים ואנחנו מביאים גישה אחרת ממה שהיה בעבר כדי להשיג עסקת שלום ברת קיימא. אין לנו דד ליין מלאכותי; מעבר להמשך השיחות, כמו שאמרנו, התפקיד שלנו הוא לאפשר עסקה שתעבוד עבור שני הצדדים ואין לנו כוונה לכפות עליהם כלום".

במערכת הפוליטית מיהרו להגיב

ראש מועצת יש"ע חננאל דורני הביע התנגדות למהלך שיכלול פשרה טריטוריאלית ואמר, "מועצת יש"ע מתנגדת בכל תוקף לכל ויתור על חבלי מולדת. מהלכים מסוכנים שכאלה אינם יכולים להיות לרוחה של ממשלה שכזאת. נאבקנו בעבר ונמשיך להיאבק בכל רעיון להקמת מדינה ערבית ממערב לירדן."

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) תקפה את ממשל טראמפ ואמרה כי, "ארה"ב מעולם לא הייתה צד ניטראלי בעניין הפלסטיני, וכנראה גם הפעם לא תהיה, טראמפ מקדם מהלך מסוכן המנצל את המצב האזורי על מנת לכפות הסכם שאינו עונה על הצרכים הלאומיים של העם הפלסטיני ופוגע קשות בזכותו לחירות, עצמאות והגדרה עצמית". על מתווה ההסכם הוסיפה תומא סולימאן כי, "הסכם שלום בין ישראל לפלסטין חייב להתבסס על נסיגה מלאה לגבולות 67', פינוי ההתנחלויות, ירושלים המזרחית בירתה של המדינה הפלסטינית העתידית ופתרון הוגן לסוגיית הפליטים. כל ניסיון לכפות הסכם ברוח אחרת דרך איומים וסחיטה עלול להוביל לתסיסה ולהידרדרות במצב שיסבלו ממנו שני העמים".

ח”כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה בביקורת כי תהליך השלום צריך להיות מהלך אזורי, ”נכונותו של הממשל האמריקאי לסייע לפתור את הסכסוך היא מבורכת, אך עלינו לזכור, ולהזכיר לראש הממשלה, כי זהו קודם כל אינטרס שלנו. עלינו להוביל ולא להמתין לפלסטינים ולעולם. לסכסוך פתרון אחד: היפרדות מהפלסטינים לפי נוסחת שתי מדינות לשני עמים. זה הפתרון הציוני היחיד, והדרך היחידה לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. מי שימנע מישראל להתקדם בכיוון הזה פוגע קודם כל באינטרס הישראלי ובמדינת ישראל”.

ח"כ זהבה גלאון, שכיהנה עד לא מזמן כיו"ר מרצ, אמרה בביקורת כי הסדר שלום עם הפלסטינים לא יוכל שלא לכלול פינוי התנחלויות ואת חלוקת ירושלים, ״אין ספק שיש חשיבות בתמיכה אזורית במהלך לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני, אך מי שחושב שהסדר בלי סיום הכיבוש, עם השארת ההתנחלויות וריבונות ישראלית בירושלים, הוא הסדר, משחק עם עצמו בנדמה לי. מה הפלא שנתניהו מוכן לקנות את ההסדר מבלי שישראל תצטרך לשלם שום מחיר״.

יו״ר סיעת המחנה הציוני ח"כ יואל חסון אמר, ״טוב שהנושא המדיני חוזר לסדר היום הציבורי ביוזמת ממשל טראמפ, אך ספק אם לנתניהו יהיה האומץ הפוליטי ללכת להכרעות משמעותיות יחד עם הנשיא האמריקאי להסכם. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להמשיך ולהתעלם מהצורך ביוזמה מדינית, וכל יוזמה שתתקיים על בסיס רעיון שתי המדינות הוא ריאלי וחשוב. בישראל בכלל ובכנסת בפרט יש רוב מובהק שתומך בפתרון שתי המדינות. אני מקווה כי ראש הממשלה לא ייכנע ללחצים מבית ולא יוותר על הסדר מדיני היסטורי בגלל שיקולים קואליציוניים"

ראשי שדולת א"י בכנסת ח"כ יואב קיש וח״כ בצלאל סמוטריץ מאיימים מימין כי לא יתנו יד להקמת מדינה פלסטינית, "חשוב להבהיר כבר עכשיו. לא נסכים בשום אופן להקמת מדינה פלסטינית ממערב לירדן, ו/או להעברת חבלי ארץ נוספים לידי הרש"פ. תכנית מדינית ברוח אוסלו ג' תיתקל בהתנגדות נחרצת שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!