דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

עולם גרעיני / בכיר במערך הגרעין האמריקני: "אסרב לפקודה לא חוקית מהנשיא"

גנרל ג'ון הייטן, העומד בראש הפיקוד האסטרטגי של ארה"ב, הבהיר כי אינו מחויב למלא כל פקודה על שיגור טילים | לדבריו, ניהל מספר שיחות על תרחיש כזה עם הנשיא דונלד טראמפ | "כשאתה נושא באחריות הזו, אתה חייב לחשוב על זה"

נשיא ארה"ב טראמפ. מימין שיגור טיל של צפון קוריאה משמאל שיגור טיל איראני (צילום: סוכנות AP)
נשיא ארה"ב טראמפ. מימין שיגור טיל של צפון קוריאה משמאל שיגור טיל איראני (צילום: סוכנות AP)

הקצין הבכיר ביותר בפיקוד האסטרטגי של ארה"ב אמר אמש (שבת) כי ניתן לסרב לפקודת שיגור טילים גרעיניים של הנשיא דונלד טראמפ, או כל נשיא שיבוא אחריו, אם ייקבע שמדובר בפקודה בלתי חוקית.

גנרל חיל האוויר ג'ון הייטן, מפקד הפיקוד האסטרטגי אמר, במהלך דיון בכנס ביטחון בינלאומי שהתקיים בקנדה, כי הוא וטראמפ ניהלו מספר שיחות על תרחיש כזה, וכי הוא יאמר לנשיא כי אינו מסוגל להורות על מתקפה לא חוקית.

"אם זה לא חוקי, נחשו מה הולך לקרות. אני אגיד, 'אדוני הנשיא, זה לא חוקי'. ונחשו מה הולך לעשות? הוא יגיד 'ומה יהיה חוקי?'" אמר הייטן, "ואז נעלה בפניו אפשרויות, עם שילוב של יכולות, כדי להתמודד עם הסיטואציה, תהיה אשר תהיה, וככה הדברים האלה עובדים".

במקרה שטראמפ יחליט על מתקפה גרעינית, הייטן הוא זה שמופקד על הצגת האפשרויות החוקיות למתקפה כזאת. הפיקוד האסטרטגי, בראשו עומד הייטן, הוא גם זה שמופקד על השימוש בנשק גרעיני בזמן מלחמה.

" אני חושב שיש אנשים שחושבים שאנחנו טיפשים. אנחנו לא אנשים טיפשים. אנחנו חושבים על הדברים האלה הרבה. כשאתה נושא באחריות הזו, איך לא תחשוב על זה?", אמר הייטן.  את דבריו קינח באזהרה: "אם אתה מבצע פקודה לא חוקית, תלך לכלא – אולי אפילו לכל ימיך".

במהלך עדות שנשא, מוקדם יותר החודש, בפני ועדת הסנאט ליחסים בינלאומיים, אמר גם הגנרל בדימוס רוברט קהלר, שעמד בראש הפיקוד האסטרטגי מינואר 2011 ועד לנובמבר 2013, כי הכוחות החמושים של ארה"ב מחויבים לציית להוראות חוקיות בלבד, לא לכאלה שאינן חוקיות.

דבריו של הגנרל האמריקאי נאמרו בזמן שהאיומים בתקיפה גרעינית מכיוון קוריאה הצפונית מהווים עדיין מקור לדאגה, ומבקריו של טראמפ מטילים ספק ביכולתו של הנשיא לשמור על קור רוח בנושא. הציוצים המתגרים ששיגר הנשיא האמריקאי לעבר פיונגיאנג עוררו חשש, בעיקר בקרב חברי המפלגה הדמוקרטית בקונגרס, שייתכן שטראמפ יצית עימות חמוש עם קוריאה הצפונית.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).

טראמפ החליף מהלומות מילוליות עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און ואיים בנאומו באו"ם כי "ישמיד לחלוטין" את המדינה שבה מתגוררים 26 מיליון איש, אם היא תאיים על ארצות הברית. חברים בסנאט ביקשו לפתוח בתהליך חקיקה כדי לשנות את הסמכות הגרעינית של נשיא ארצות הברית, ובעקבות זאת ערכה ועדת הסנאט ביום שלישי את השימוע הראשון זה יותר מארבעה עשורים בנוגע לסמכות הנשיא לשגר נשק גרעיני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!