דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

תאונות עבודה / במאמץ לאייש תקנים: שכר מפקחי בטיחות בעבודה יעלה ב-3,500 ש"ח

כיום אחראים 18 פקחים על למעלה מ-13 אלף אתרים, כאשר 22 תקנים אינם מאוישים | שר העבודה והרווחה חיים כץ: "הסרנו מכשול משמעותי בדרך ליצירת מערך הרתעה אפקטיבי בקרב קבלנים וקביעת סטנדרט בטיחות גבוה בענף הבנייה"

פקח באתר בנייה. 23 הרוגים במחצית הראשונה של 2021 (צילום: Shutterstock)
פקח באתר בנייה. 23 הרוגים במחצית הראשונה של 2021 (צילום: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שכר מפקחי הבטיחות בענף הבניה יעלה בכ-3,500 ש"ח – כך הודיע אתמול (ראשון) שר העבודה והרווחה חיים כץ, שסיכם את ההעלאה עם הממונה על השכר באוצר ונציבות שירות המדינה. בעקבות ההעלאה יעמוד בסיס השכר של המפקחים על 10,347-17,985 ש"ח בחודש. באמצעות העלאת השכר מקווים במשרד העבודה והרווחה להביא לגיוס מפקחים נוספים ולעבות את מערך הפיקוח על הענף, שבו מתרחשות כמחצית מהתאונות הקשות והקטלניות בעבודה. כיום סובל הפיקוח ממחסור בתקנים, לצד תת איוש של התקנים הקיימים.

"אני מודה לממונה על השכר ולנציבות שירות המדינה שנענו לבקשתי" אמר השר כץ, "הסרנו מכשול משמעותי בדרך ליצירת מערך הרתעה אפקטיבי בקרב קבלנים וקביעת סטנדרט בטיחות גבוה בענף הבנייה. עדכון רמות השכר יביא לתגמול ראוי של המפקחים שהם חוד החנית במאבק נגד תאונות העבודה ויסייע לנו בגיוס כוח אדם איכותי". לפני כחודש נפגש השר עם המפקחים והבטיח להם לקדם את נושא העלאת שכרם.

עדכון השכר יכנס לתוקף כבר בתחילת דצמבר הקרוב, ובמקביל מתכוון המשרד להתחיל בגיוסם של מפקחים. ככל הנראה בכוונת המשרד למלא את 22 התקנים הלא מאוישים שבמינהל הבטיחות לחיזוק מערך האכיפה בענף הבניה ראשית. כיום מונה המערך 18 מפקחים בלבד על למעלה מ-13 אלף אתרים. עד כה התקשו במינהל לאייש את התקנים הנוספים שקיימים בשל תנאי השכר הנמוכים. במשרד ציינו כי השר פנה גם בבקשה נוספת לאוצר, בנוגע להצמדת רכבים או מימון הוצאות רכב לכל מפקח. כיום מתחלקים כלל עובדי מינהל הבטיחות במספר רכבים מאוגמים בלבד – וברבים מהמקרים נאלצים המפקחים להגיע לאתרים שבהם ארעו תאונות ברכבם הפרטי או בתחבורה ציבורית.

מלבד העלאת שכר המפקחים ציינו במשרד כי החל מינואר 2018 יכנסו לתוקפן התקנות החדשות שיאפשרו למפקחי העבודה להטיל עיצומים מינהליים אישיים על קבלנים שיפרו את חוקי הבטיחות בשיעור של עד 35,740 ש"ח בגין כל עבירת בטיחות – וכן קנס כספי למנכ"לים שלא יפעלו לתיקון הליקויים. עם זאת, יש המעריכים כי לשם הפעלת מערך תומך להטלת עיצומים שכאלו – נדרשת הגדלה משמעותית של כוח האדם במינהל הבטיחות והבריאות אף מעבר ל-22 התקנים הקיימים. ליישום מהלך דומה שבוצע במינהל ההסדרה והאכיפה – יחידה מקבילה במשרד אשר החלה ליישם עיצומים מינהליים על הפרת חוקי עבודה ביוני 2012 – נדרש גיוסם של למעלה ממאה עובדים נוספים.

עמותת "קו לעובד" ופרויקט "נרתמים" בירכו על ההחלטה, ומסרו כי "העלאה זו משמעותה יכולה להיות הצלת חיי אדם.  שיפור תנאי העסקתם של המפקחים עמד לאורך השנתיים האחרונות בראש דרישות המאבק האזרחי למיגור תאונות העבודה ולמען בטיחות העובדים בענף הבניין, רק בחודשים האחרונים התבשרנו כי תקנים חדשים שהוקצו לנושא לא אוישו, עקב תנאי השכר המחפירים".

בארגונים ציינו כי בהתאם ליחס בין מספר הפקחים למספר אתר הבנייה, "ממוצע תדירות הפיקוח באתר בניה היא אחת לכל שנתיים וחצי!"

"אנו תקווה כי אכן הבשורה על העלאת השכר, ויישומה הראוי, משמעותם הגדלת משמעותית של מספר הפקחים באתרי הבנייה באופן שיאפשר לפחות שלושה ביקורים בכל אתר בנייה בשנה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!