דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפרץ חיפה

איכות הסביבה / "שנות אור לאחור" - התנגדות להקמת מועצה תעשייתית במפרץ חיפה

משרד הפנים ממשיך לדחוף להקמת הרשות הנפרדת, בטענה שהמהלך יקל על הטיפול במפגעים הסביבתיים מהתעשיה | חברת מיכלי הדלק תש"ן תומכת, ומנגד עומדים המשרד להגנת הסביבה, פעילים חברתיים והרשויות המקומיות: "המפעלים הם בתוך האוכלוסייה"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בדיון נוסף של הוועדה הגיאוגרפית בחיפה שהתקיים אתמול (ראשון), המשיך מצעד ההתנגדות הגורפת להקמת מועצה תעשייתית כשבראש המתנגדים, המשרד להגנת הסביבה. "מועצה תעשייתית תחזיר אותנו שנות אור לאחור", אומרים הפעילים ומעדיפים לחזק את גורמי האכיפה הקיימים. מנגד, נמצאה התומכת הראשונה – חברת תש"ן הממשלתית, המאחסנת דלקים בכמה חוות באזור המפרץ.

מצעד המתנגדים להקמת המועצה התעשייתית במפרץ נמשך גם בדיון השני שהתקיים אתמול בקריית הממשלה בחיפה ובו דיברה נציגת ארגון "מגמה ירוקה", ליהי שחר ברמן, שהציגה את מה שהיא רואה כמחדלי אכיפה ביחס לבז"ן, כולל סרטון בו נציג המשרד להגנת הסביבה, ד"ר צור גלין, מתקשה להשיב לשאלותיה של ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני).

עמרם קלעג'י, יו"ר הוועדה ממשרד הפנים, הגיב בשאלה: "אז אם הכל מונח לפניכם, מדוע זה לא נעשה?". החל משלב זה כלל הדוברים ניסו להסביר מדוע הקמת מועצה תעשייתית הינה למעשה צעד לאחור בתחום איכות הסביבה, ואילו הכיוון הנכון הוא חיזוק הכלים הקיימים: הרשויות המקומיות, איגוד הערים לאיכות הסביבה במפרץ חיפה והמשרד להגנת הסביבה. חברת מועצת העיר חיפה, שרית גולן שטיינברג, הסבירה את התקלות במפעלי קבוצת בז"ן כך: "הם לא עושים את זה בכוונה, יש להם מתקנים שחלקם מתקופת המנדט, הם לא יודעים לשלוט במתקנים. עם זאת, משנת 2015 אנחנו רואים שינוי מגמה, שהחל באישור התכנית הממשלתית להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה".

"המפעלים הם בתוך האוכלוסייה, כמו שתי וערב ואי אפשר להפריד". חברת מועצת העיר חיפה, שרית גולן (ארז רביב)
"המפעלים הם בתוך האוכלוסייה, כמו שתי וערב ואי אפשר להפריד". חברת מועצת העיר חיפה, שרית גולן (ארז רביב)

על המשרד להגנת הסביבה אמרה גולן שטיינברג כי "אנחנו זוכים לתשובות, למערך ניטור משופר, ולקראת הקמת יחידת אכיפה באיגוד הערים". על המועצה התעשייתית אמרה: "זה מיועד למקבצי תעשייה שלא מקושרים לרשויות או ברשויות חלשות מדי בכדי להוביל שליטה, אבל זה לא המצב. המפעלים הם בתוך האוכלוסייה, כמו שתי וערב ואי אפשר להפריד. צנרת הגז או הדלק עוברת בתוך שטח הרשות. המטרה היא צמצום זיהום האוויר במפרץ, הכלי הזה כפי שהוא מנוסח, לא רק שהוא כלי לא טוב ולא יעיל, הוא יחזיר אותנו אחורה".

דיון על מועצה תעשייתית בחיפה (ארז רביב)
דיון על מועצה תעשייתית בחיפה (ארז רביב)

אלברט מרחוב דגניה בקריית חיים סיפר על הקשיים בשל הקרבה למיכלי הדלק של חברת תש"ן: "בבית מספר 77 נפטרו 25 אנשים ב-3 שנים האחרונות. אין בית שלא נתן את חלקו. לי כבר אין חברים. אחי נפטר ואחותי שחולה, אין לה חצי ריאה. לאף אחד לא אכפת. את המפעלים אי אפשר להעביר? זה עולה כסף, אבל אפשר להשיג אותו. יש להם רווחים". חיזוק לדבריו, נמצא בהחלטת בז"ן לחלק כמעט את כל רווחיה כדיבידנדים. מקורות בשוק ההון מדברים על הצורך של אחד מבעלות בז"ן – חברת מפעלים פטרוכימיים לשרת חוב, המחייב אותה "לשאוב" כמה שיותר כספים מבז"ן. מצב זה מחייב אכיפה סביבתית הולכת ומחמירה, על מנת לחייב את בז"ן להשקיע את הרווחים בפתרונות סביבתיים.

נורית שטורך, סגנית מנהל המחוז במשרד להגנת הסביבה, הסבירה כי בשטח המועצה התעשייתית המיועדת יש ארבעה מפעלים שכולם בבעלות בז"ן, והחמישי – חיפה כימיקלים – מושבת כעת. בעתיד מתוכננת חברת תש"ן להפעיל את מתחם קרקעות הצפון, אך בפועל, הענקת נציגות לתעשיינים בהרכב המועצה תגרום לבז"ן בעצם לפקח על עצמה, בניגוד לאינטרס הציבורי.

סגנית מנהל המחוז במשרד להגנת הסביבה, נורית שטורך. הענקת נציגות לתעשיינים בהרכב המועצה תגרום לבז"ן בעצם לפקח על עצמה, בניגוד לאינטרס הציבורי (צילום: ארז רביב)
סגנית מנהל המחוז במשרד להגנת הסביבה, נורית שטורך. הענקת נציגות לתעשיינים בהרכב המועצה תגרום לבז"ן בעצם לפקח על עצמה, בניגוד לאינטרס הציבורי (צילום: ארז רביב)

 

ראש הוועדה קלעג'י היקשה על הנוכחים כשהתייחס לכך שרק ארבע רשויות נהנות כיום מתשלומי ארנונה במתחם בז"ן, כאשר רשויות מקומיות רבות מיוצגות באיגוד הערים לאיכות הסביבה במפרץ. לכך השיבו כלל הדוברים כי ניתן לתקן את חלוקת הכספים, או להעביר נתח גדול יותר מהם לאיגוד הערים, ובכך להתייחס באופן מקצועי לשאלות הפיקוח והאכיפה, מבלי להיזקק בהקמת גוף חדש, אשר ירוקן מתוכן ומסמכויות את הגופים הקיימים.

המהנדס שמואל גלבהרט, לשעבר סגן ראש העיר חיפה הודה כי "אני תכננתי את חלק מהמפעלים", בהתייחס לעברו בוועדות התכנון. הוא הציע להכניס לוועדות הקיימות גם את נציגי התעשייה כמשקיפים, ולהתייחס ברצינות לשמיעת הטענות שלהם מבלי לגזול את הסמכויות מהרשויות המקומיות.

התומכת הראשונה – תש"ן

נציג חברת תש"ן היה הקול הראשון והיחידי עד כה שהביע תמיכה בהקמת מועצה תעשייתית. את רוב דבריו הקדיש לצורך במימוש תכנית "קרקעות הצפון" לאחסון דלקים במיכלים חדשים, במקום חוות המיכלים הקיימות, לרבות זו הסמוכה לרחוב דגניה בקריית חיים. הטענה בעד הקמת מועצה הייתה פשוטה – לראשות מקומית יש דאגות רבות בכל תחומי החיים ובמועצה תעשייתית יכול להיות מיקוד בעשייה הסביבתית. משתתפים בדיון, מסרו ל'דבר ראשון' כי מה שמתואר לכאורה כיתרון, אינו יתרון כלל, מפני שהרשויות המקומיות ייאלצו להמשיך לדאוג לבריאות התושבים בשל מתקני תעשיה ומוקדי זיהום במפרץ, שלא נכללים בשטח המועצה, דוגמת נמל חיפה ואם המועצה תקום היא תוביל בעיקר לפיצול בין גופי האכיפה במקום לריכוז משאבי אכיפה בראיה כוללת של צרכי המפרץ על כלל הרשויות המקומיות הפועלות בו.

היום (שני) בשעה 9:30 יתקיים דיון חירום בכנסת בהובלת הח"כים אכרם חסון (כולנו) יעל גרמן (יש עתיד), יעל כהן פארן (המחנה הציוני) ויצחק ועקנין (ש"ס) בנושא כוונת הממשלה להקים מועצה תעשייתית במפרץ. למרות הדיון המקצועי בוועדה הגיאוגרפית, חברי הכנסת וגם התושבים סבורים כי החלטה זו תושפע לא רק מגורמי מקצוע, אלא בעיקר ממחליטים בדרג הפוליטי ולכן הם משקיעים מאמצים בהעצמת השיח הציבורי בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!