דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ונצואלה

משבר חוב בונצואלה / הנשרים חגים מעל ונצואלה: דירוג האשראי ירד ואין הסדר חוב באופק

המדינה שסובלת ממשבר חוב מחריף הוגדרה כחדלת פירעון ע"י S&P | כשמחירי האג"ח צונחים צצות קרנות גידור טורפניות, שנכונות לשעבד את כלכלת המדינה להחזר החוב

ונצואלה 2016 (AP Photo/Fernando Llano)
ונצואלה 2016 (AP Photo/Fernando Llano)
יונתן קירשנבאום

המשבר הכלכלי המחריף בוונצואלה בשנים האחרונות עלה בשבוע שעבר מדרגה נוספת, כשהמדינה הוכרזה על ידי חברת דירוג האשראי S&P כחדלת פירעון. הידרדרות במצבה של המדינה ואבדן האמון שתחזיר את חובותיה מביא משקיעים למכור את איגרות החוב של המדינה שהחזיקו לידי קרנות גידור טורפניות במיוחד, המתמחות בהחזרת חובות אבודים דרך שיעבוד נכסים. בעוד הדיונים על הסדר חוב עתידי עוד מתקיימים, הולכת ומתחזקת האפשרוץ בה המדינה המחזיקה בעתודת הנפט הגדולה בעולם תאבד כמעט לחלוטין את ריבונותה הכלכלית ונכסיה יחולקו בין חברות תאגידים פיננסים זרים.

בשבוע שעבר איחרה ונצואלה בתשלום ריבית של 200 מיליון דולר על שני אג"ח שונים, וכתוצאה מכך הכריזה חברת דירוג האשראי S&P כי חובות אלו של ממשלת ונצואלה הן חדלות פירעון. זאת לאחר כשנתיים של אי וודאות לגבי יכולתה של המדינה לעמוד בהתחייבויותיה לנושותיה.

הודעה זו הובילה לגל מכירת אגרות חוב של המדינה, ולתחושה כי למרות הצהרותיו העקשניות לאורך החודשים האחרונים של שיא המדינה, ניקולאס מדוראס, לא תוכל ונצואלה לעמוד בתשלומי החוב, ותיאלץ להגיע לחדלות פירעון.

משבר החוב של ונצואלה המתחולל מזה שנתיים הביא  למיתון שגרר אחריו עלייה אדירה ברמות העוני והרעב במדינה, ולגל של הגירה למדינות השכנות. עם זאת, נראה כי הדרך להסדר חוב עוד רחוקה, וכי ישנם גורמים בעלי אינטרס למשך את המצב הנוכחי זמן ארוך מאוד.

כרוניקה של התפרקות

ונצואלה נמצאת מזה שנתיים במשבר חוב חמור, כשלממשלה ולחברות בבעלותה ישנו חוב, שלפי הערכות מצד חברות פיננסיות בוול סטריט עומד על כ-120 מיליארד דולר, אותו אין היא מסוגלת לפדות, רובו כתוצאה מהלוואות שלקחה המדינה בשנים האחרונות על רקה הירידה החדה במחירי הנפט.

הפגנה נגד שלטון ונצואלה, אפריל 2017 (AP Foto/José Luis Magana)
הפגנה נגד שלטון ונצואלה, אפריל 2017 (AP Foto/José Luis Magana)

ונצואלה מחזיקה במאגרי הנפט הגדולים ביותר בעולם, וכ-95% מהכנסותיה נובעים מיצוא נפט למדינות שונות בעולם. כאשר החלו לרדת מחירי הנפט בשנת 2012, נפגעה מכך קשות כלכלתה של ונצואלה, וקטנו מאוד הכנסותיה של הממשלה.הוגו צ'אבס, מנהיגה לשעבר של ונצואלה, ומנהיגה הנוכחי ניקולאס מדוראס, החלו להנפיק אג"ח לגופים פיננסיים גדולים בארה"ב כדי לגבות את ההפסדים שנוצרו מהירידה בערך הנפט. עם זאת, ההלוואות היו בדרך כלל בעלות ריבית גבוהה, ולא גובו בתכנית השקעה שתאפשר לונצואלה להגדיל את הכנסותיה ממיסים בעתיד ולהחזיר את חובותיה. מחיר הנפט המשיך לרדת, ונצואלה נזקקה להלוואות נוספות על מנת לגבות את פעילותה.

ממשלת ונצואלה הנפיקה כמויות אדירות של אג"ח, אך קשה לומר מהו הסכום המדוייק אותו חייבת המדינה לנושות. הממשלה המקומית טוענת כי האג"ח עומד על כ-90 מיליארד דולר, אך רבים מטילים ספק באמינותם של הנתונים המגיעים מהמשטר. בוול סטריט מעריכים את היקף החוב בכ-120 מיליארד, אשר מתוכו 35% הונפק ע"י חברת הנפט הלאומית. ממשלת ונצואלה מחזיקה בחברת הנפט PDVSA, וכלל הרווחים של חברה זו זורמים אליה.

בחודשים האחרונים החל להתבהר כי ונצואלה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, והלווים החלו להתכונן למצב של חדלות פירעון. במצב בו מחזיקי החוב חשים כי הלווה לא מסוגל לעמוד בהתחייבותו, הם מנסים למכור את האג"ח, כדי לנסות ולפצות על ההפסד הצפוי להם. כאשר נושים רבים מוכרים את האג"ח שברשותם, מחירו של האג"ח צונח והריבית עליה עולה. מצב זה מתניע תהליך בו המדינה הלווה מתקשה ללוות כסף נוסף לצורך החזר ההלוואה, ולמעשה גדלים סיכויה לחדלות פירעון.

בקיץ האחרון הטיל ממשל טראמפ סנקציות על ממשלת ונצואלה אשר אוסרות עליה לגייס הון בשוק ההון האמריקאי. צעד זה החריף עוד יותר את מצוקת האשראי של הממשלה בוונצואלה, היות והוא הקשה עליה עוד יותר את גיוס הון הדרוש לצורך החזר החובות. מהלך זה קירב למעשה את חדלות הפירעון של המדינה.

בתגובה הצהיר מדוראס כי ארה"ב מנסה "למנוע מונצואלה את הריבונות בארצה", וטען כי מדובר במאבק בו ארה"ב עתידה להפסיד. עם זאת, מצוקת האשראי של ממשלת ונצואלה הלכה והחריפה, ומרבית נושותיה של המדינה נמנעו מפתיחה במו"מ שיוביל להסדר חוב, מכיוון שצעד זה נאסר במסגרת הסנקציות. כך, כאשר ונצואלה הכריזה כי תארח את נושותיה לצורך מו"מ על הסדר חוב עתידי בשבוע שעבר, מרביתם לא הגיעו ולא הושגה החלטה.

יש לציין כי גם במידה וממשלת ונצואלה אכן תגיע להסדר חוב, אין הבטחה כי מצבו של האזרח במדינה ישתפר. ממשלת ונצואלה מובילה בשנים האחרונות מדיניות כלכלית אשר מגדילה את ההוצאה הציבורית על שירתי רווחה במקביל לשחיקת הבסיסים הכלכליים אשר מהווים את בסיס ההכנסה של המדינה ממסים. בשנים האחרונות נסגרו מרבית מפעלי התעשייה במדינה, והכנסותיה מתבססים בעיקר על רווחיה של חברת הנפט הלאומית, המנוהלת באופן מושחת וללא פיקוח.

קרנות גידור טורפניות

כאשר הכריזה S&P על האג"ח הונצואלני כחדל פירעון החל גל של מכירת החוב בידי כל מי שהחזיק בו. מחירו של האג"ח ירד לכמעט 20% מסכום ההלוואה, מחיר נמוך מאוד. קוניה של האג"ח היו סוג ספציפי של קרנות גידור, שמתמחות בניצול מצבים של חדלות פירעון על חובות לאומיים.

קרנות אלו, בדרך כלל גופים קטנים ומוכרים פחות, רוכשות את האג"ח כאשר הוא נמכר במחיר נמוך, מתוך הכוונה לזכות בכמה שיותר מתוך הסדר החוב העתידי. באנגלית גופים אלו נקראים VULTURE FUNDS, שיקולו של גוף כזה הוא אחד: האם הרווח אותו יוכל לעשות מהסדר החוב גובה מהמחיר בו הוא רוכש את האג"ח? הם רוכשים את החוב כאשר הוא זול מאוד, מתוך הכוונה "להיאחז בו", ולדרוש מהמדינה הלווה כמה שיותר מהחוב, ולעתים אף את הסכום המלא.

חברות אלו, אשר רבות מהן הרכיבו חלק גדול מהנושות של יוון בשנת 2012, מעסיקות צי של עורכי דין ומשפטים לצורך המאבק במדינה הלווה. גופים אלו מוכנים בדרך כלל להחזיק בחוב לאורך זמן ארוך, ולסרב להגיע לפשרה עם הלווה, היות ומחיר האג"ח היה נמוך בהרבה מהפוטנציאל אותו יוכל להשיג תוך מאבק משפטי מתמשך. לעתים מצליחים גופים אלו לדרוש את כלל הסכום, ולעתים זוכים בנכסים אשר מכסים את שווי חלק מהחוב.

בנוסף לכך, כניסתם של קרנות גידור אלו לשוק האג"ח של מדינה כלשהי מקטינה את הסיכויים להסדר חוב מול שאר הנושות המקוריות. זאת מכיוון שהציפייה לכך שקרנות הגידור "יחזיקו" בחוב, ולא יהיו מוכנות לקבל קיצוץ בו, מוביל את הנושות המקוריות להאמין כי גם הן יוכלו להרוויח מסירוב להסדר חוב.

כך, הולכים ורוכשים גופים אלו את הבעלות על חובה של ונצואלה, דבר המקטין את סיכוייה של המדינה להגיע להסדר חוב, ולחזור לפעילות כלכלית תקינה. לקרנות גידור אלו יש יתרון מובהק נוסף- חלק גדול מהאג"ח הוונצואלני מונפק בארה"ב. משמעות הדבר היא כי כל מאבק משפטי סביב הסדר החוב יעשה בבית משפט אמריקאי. שופטים אמריקאים ידרשו, כנראה, מוונצואלה לשלם את מרבית חובה לנושות.

יתכן גם כי קרנות אלו מצפים להשתלט על נכסיה של חברת הנפט הלאומית של וונצאלה, אשר מחזיקה חברת בת גדולה בארה"ב. בבעלותה של חברה זו שדות נפט שניתן יהיה למכור ברווח, ויש להניח כי חברות אלו כבר מגבשות בימים אלו אסטרטגיה משותפת לניצול מקסימלי של הרווח אותו ניתן להפיק מסיטואציה זו. בכל אופן ברור כי הנפגעים הגדולים ממאבק זה יהיו אזרחי ונצואלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!