דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון המנופאים

עבודה מסוכנת / ערנות של המפעיל מנעה את קריסת המנוף בשכונת מגורים ברעננה

ארגון מפעילי המנופים והפורום למניעת תאונות הפעילו את העירייה ועצרו את העבודה | ישנה בעיה מתמשכת של מנופים מיושנים והיעדר אנשי מקצוע המוסמכים לבדוק את תקינותם | שני בודקים סרבו לאשר את המנוף

המנוף בשכונת נווה זמר (צילום: ארגון מפעילי המנופים הארצי)
המנוף בשכונת נווה זמר (צילום: ארגון מפעילי המנופים הארצי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון המנופאים שב ומתריע בפני מינהל הבטיחות שבמשרד הכלכלה על מצבם של המנופים המיושנים בישראל ועל החוסר באנשי מקצוע המוסמכים לבדוק את תקינותם – זאת בעקבות אירוע אסון שנמנע ברעננה בשבוע שעבר. האירוע הסתיים בשלום אך עלול היה להוביל לקריסתו של מנוף\ בגובה של כ-45 מטרים, בשכונת מגורים.

"ביום חמישי האחרון נקרעה רצועה של מנוף העובד בפרויקט בנייה בשכונת נווה זמר" כתב יו"ר ועד הפעולה של המנופאים דן ורשבסקי לראש מינהל הבטיחות ורדה אדוארדס עם העתק לשר הכלכלה אלי כהן. "רק לאחר התערבות חירום של ארגון מפעילי המנופים וקבוצת הפייסבוק 'הפורום למניעת תאונות עבודה' שהתריעו על כך לעיריית רעננה, זרוע המנוף פורקה על ידי חברת מנופים ובליווי צוות האכיפה העירוני, ועד היום המנוף לא חזר לעבוד".

המנוף בשכונת נווה זמר (צילום: ארגון מפעילי המנופים הארצי)
המנוף בשכונת נווה זמר (צילום: ארגון מפעילי המנופים הארצי)

לדברי ורשבסקי, האירוע מעלה שאלות קשות ביותר. "אנו יודעים כי שני בודקים סרבו לבדוק ולאשר את המנוף ואילו בודק שלישי בשם עוזי ריש אישר את המנוף והעביר אותו טסט. אנו מתריעים מזה זמן רב כי המנופים בארץ ישנים ומהווים מפגע בטיחותי ממדרגה ראשונה. יש צורך מיידי להסמיך בודקים ולבדוק את כלל המנופים בארץ, בעיקר  את הישנים יותר. האסון נמנע עקב תושייתו של מפעיל המנוף, ופעולה מהירה של ארגון המפעילים יחד עם הפורום למניעת תאונות עבודה. אנו נשוב ונתריע על הליקויים הבטיחותיים ונעשה כל שביכולתנו כדי למנוע אבדות בנפש". ורשבסקי קרא לחקירה מהירה ולהסקת מסקנות מהאירוע.

מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה ראובן בן שמעון שלח מכתב למינהל הבטיחות כבר ביום חמישי וצירף אליו תמונות המעידות על תקלה במוט האמור לייצב ולהחזיק את זרוע העגורן (טירן). בן שמעון ציין כי משמעות התקלה היא שבעת הרמת משקל כבד עשוי המנוף להתהפך. בן ראובן ציין את מיקום המנוף ושם הקבלן המבצע: רמי שבירו בניה בע"מ. במכתב נוסף ששלח אמש (א') ציין כי בעוד שהרשות המקומית ציינה בפניו כי אכן נתגלתה תקלה במנוף – טרם קיבל את התייחסות המינהל לאירוע. "הנני מתריע כי במקרה זה הייתה יכולה להיגרם קריסה מוחלטת של המנוף ונדרש להבין את גורמי השורש של המקרה, כולל המלצות לטיפול. הנני מציין שוב שבסמכות מפע"ר (מפקחת העבודה הראשית, נ.כ.) לפסול שימוש במנופים מסכני חיים וגרוטאות. "הכתובת לצערי על הקיר ונדרשת פעולה אקטיבית מצד משרד העבודה והרווחה" הוא הוסיף.

התקלה ארעה בשל שבר במוט המכונה 'טירן' – מושך. בעגורנים מסוג זה מאוזנת הזרוע האופקית בין היתר על ידי שני מוטות אלכסוניים המותחים אותה אל הקצה העליון של מגדל העגורן. בסמוך לתחילת העבודות באתר נשבר המוט הארוך מביניהם בסמוך לנקודת החיבור שלו לקצה העגורן.

"עגורן צריח, לפני שהוא מקבל אישור לשימוש הוא עובר שתי בדיקות על ידי שתי סמכויות שונות – בדיקת סדקים המתבצעת כשהעגורן עוד מפורק, ובדיקה שניה של בודק מוסמך, שפה החברה שלי מעורבת, שמתבצעת אחרי העגורן מורכב בשטח" הסביר לדבר ראשון עוזי ריש אשר בודק מטעמו חתם על אישור העבודה של העגורן. לדבריו הסדק אשר הוביל לשבירת המוט, אשר התפתח ככל הנראה במשך תקופה ארוכה – אמור היה להתגלות בשלב בדיקת הסדקים. מיקומו של השבר, סמוך לנקודת החיבור עם ראש המנוף, לא איפשר לבודק את זיהויו בשעה שהמנוף היה כבר מורכב – שכן הוא הוסתר על ידי לוחות מתכת ומוקם באיזור שלבודק אין אליו גישה. עוד הדגיש ריש כי הבודק המוסמך מטעמו ביקר ובדק את המנוף באופן יסודי שלוש פעמים, טרם אישר את פעולתו, רק לאחר שווידא את תיקונם של שורת ליקויים. "הנזק הוא מינורי בין היתר בזכות הבדיקה היסודית של הבודק המוסמך" הדגיש.

בשבוע שעבר התכנסו, לראשונה מאז חתימת ההסכם הקיבוצי הענפי, כ-250 מפעילי עגורן צריח מכל הארץ לכנס ארצי בבית ההסתדרות, ובו עברו הדרכות בנושא ההסכם מצד נציגי הסתדרות עובדי הבניין והעץ. גם מכנס זה עלתה הקריאה לשיפור מצב הבטיחות בתחום העגורנים בפרט ובענף הבניין בכלל.

מעיריית רעננה נמסר בתגובה כי "רישוי מנופי הצריח בארץ נמצא בתחומי אחריותו הבלעדית של משרד הכלכלה והוא הגוף המפקח באמצעות בודקים מוסמכים המועסקים על ידו. עם זאת, עיריית רעננה לפנים משורת הדין, מנהלת מעקב נוסף כמקדם בטיחות ומוודא המצאות אישורי תקינות והיתרי הפעלה בתוקף לכל העגורנים הפועלים בתחומה. מזיהוי התקלה במנוף ועד פרוק הזרוע, ליוו צוותי יחידת האכיפה העירונית את האירוע, ודאגו לבטיחות התושבים.  עגורן זה רק הותקן ועדיין לא הופעל באתר. כתנאי בסיסי להפעלתו המחודשת, יידרש היזם לספק אישור תקף של בודק מוסמך".

מחברת רמי שבירו הנדסה בניה והשקעות בע"מ מסרו כי "החברה פועלת באופן מדויק ועל פי כל הכללים הקיימים לגבי מנופים ועגורנים, תוך כדי קבלת כל האישורים הנדרשים- כמו כן גם במקרה זה. עם היוודע דבר התקלה,הופסקה באופן מיידי העבודה באתר ביוזמת החברה ועובדיה. העובדות שהצגת בפניי אינן נכונות  כלל ועיקר".

תגובת מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לא נתקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!