דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גרמניה

אירופה / גרמניה מתקרבת לבחירות חדשות לאחר פיצוץ השיחות הקואליציוניות

אנגלה מרקל, שמפלגתה ניצחה בבחירות האחרונות, אינה מצליחה להקים קואליציה עם הירוקים והליברלים | מרקל רמזה שתלך לבחירות ואירופה כולה במתח: האם מעמדה של מנהיגת גרמניה ב-12 השנים האחרונות בסכנה?

קנצלית גרמניה אנגלה מקרל נפגשת עם נשיא גרמניה פרנק וולטר סטיינמייר לאחר שהשיחות להקמת מממשלה חדשה כשלו. 20 בנובמבר (צילום: Guido Bergmann /Bundesregierung via AP)
קנצלית גרמניה אנגלה מקרל נפגשת עם נשיא גרמניה פרנק וולטר סטיינמייר לאחר שהשיחות להקמת מממשלה חדשה כשלו. 20 בנובמבר (צילום: Guido Bergmann /Bundesregierung via AP)
יונתן קירשנבאום

משבר בפוליטיקה הגרמנית: המפלגה הליברלית הודיעה כי תפרוש מהשיחות על הקמת הקואליציה, דבר שמטיל בספק את יכולתה של מפלגתה של אנגלה מרקל, CDU, להרכיב ממשלה. מפלגתה של מרקל אמנם הגדולה במפלגות לאחר הבחירות האחרונות, אך לא מספיק גדולה כדי להקים קואליציה בעצמה. במסיבת עיתונאים רמזה מרקל כי תעדיף ללכת לבחירות מחודשות על פני ניסיון להרכיב ממשלת מיעוט, עם אחת המפלגות הקטנות.

אליס וידל, מנהיגת המפלגה הלאומנית: "מרקל גמורה. זה רק מוכיח את צדקת דרכה של ה-AFD, כי אנחנו מנענו קואליציה בינה לבין הליברלים והירוקים".

היות והמפלגה השניה בגודלה, ה-SPD, הכריזה מיד בתום הבחירות כי תלך לאופוזיציה, ומרקל מסרבת לשבת עם המפלגה הלאומנית, ה-AFD, שזכתה במקום השלישי, נאלצת מרקל להרכיב ממשלה יחד עם המפלגות הקטנות בפוליטיקה הגרמנית. עד אתמול סיכוייה של מרקל עמדו על יכולתה להביא להסכם בין מפלגתה, המפלגה הליברלית, והמפלגה הירוקה. מלכתחילה נראו סיכוייה של קואליציה זו קלושים היות ועמדותיהi של שתי המפלגות שונות לחלוטין בנושאים רבים, אך אתמול הודיעה המפלגה הליברלית כי תפרוש מהשיחות. במידה ולא תורכב קואליציה, יאלצו הבוחרים הגרמניים לחזור לקלפיות באביב 2018.

כריסטיאן לינדר, מנהיג המפלגה הליברלית אמר כי "השותפים לשיחות על הקואליציה לא חולקים חזון משותף לגבי קידום המדינה, ולא מאמינים אחד בשני". הוא הוסיף כי "עדיף שלא להיות בשלטון מאשר להיות בשלטון באופן גרוע". המפלגה הירוקה ביקרה את החלטתם של הליברלים לפרוש מהשיחות, וטענה כי צעד זה מנוגד לאינטרס של בוחריהם, שמעוניינים "בהנהגה לאומית בשעות של חוסר יציבות".

במפלגת הימין הקיצוני ה-AFD בירכו על כישלון השיחות. אליס וידל, מנהיגת המפלגה אמרה על ההתפתחויות כי "מרקל גמורה. זה רק מוכיח את צדקת דרכה של ה-AFD, כי אנחנו מנענו קואליציה בינה לבין הליברלים והירוקים. זוהי התוצאה הברורה של הבחירות האחרונות. אנחנו מכינים את עצמנו לתפקידנו כמפלגת אופוזיציה רציונלית בבונדסטאג. אנחנו מצפים לזה, ואנחנו מצפים גם לבחירות המוקדמות שיהיו".

המפלגה הלאומנית זכתה בבחירות האחרונות ב-13% מהקולות, ונכנסה בפעם הראשונה לבונדסטאג. המפלגה, אשר בה חברים נאו נאצים רבים, ומנהיגיה נקלעו לתקריות ציבוריות רבות בהן שיבחו את העבר הנאצי של גרמניה וקראו להוצאה להורג של פליטים, היא המפלגה הלאומנית המובהקת הראשונה לזכות בכיסאות בפרלמנט מאז נפילת הנאצים.

מרקל אמרה כי "זהו זמן בו אנחנו צריכים לחשוב טוב על הצעדים הבאים שלנו" וכי "כקנצלרית, אדאג כי גרמניה תנוהל באופן הטוב ביותר בשבועות הקשים ביבואו". פרשנים בגרמניה מעריכים כי לכשלון בשיחות הרכבת הקואליציה עלול להיות השלכה גם על מעמדה של מרקל: קיים סיכוי סביר כי היא תאבד את מקומה כמנהיגת המפלגה. דבר זה יביא לסוף של עידן – מרקל נמצאת בשליטה במפלגתה מזה יותר מעשור, והייתה ראש ממשלת גרמניה במשך שלוש ממשלות רצופות.

אליס וידל ואלכנסדר גאולנד, מנהיגי מפלגת 'אלטנרטיבה לגרמניה' (AFD) חוגגים לאחר הכזרת תוצאות המדגם (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
אליס וידל ואלכנסדר גאולנד, מנהיגי מפלגת 'אלטנרטיבה לגרמניה' (AFD) חוגגים לאחר הכזרת תוצאות המדגם (צילום: AP Photo/Martin Meissner)

לחוסר הוודאות הפוליטית באירופה ישנו השפעות רחבות על היבשת. גרמניה היא הכלכלה הגדולה באירופה, ומנהיגתה הפוליטית של האיחוד האירופי. האפשרות של הפסד למרקל והחלפתה בפוליטיקאי אחר גורמת לחוסר ודאות לגבי עתידו של האיחוד באופן כללי.

עמנואל מקרון, נשיא צרפת, אמר על ההתפתחות כי "צרפת איננה מעוניינת בתקיעות בשיחות". מקרון מקווה כי יוכל לדחוף לשינויים מבניים באיחוד האירופי, תוך שיתוף פעולה עם מרקל. במידה ומרקל תאבד את הנהגת המפלגה, ישנו חשש בצרפת כי מחליפה יתמוך פחות במהלכי אינטגרציה נוספים באיחוד האירופי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!