דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ורווחה

חברה / בכנסת שוקלים: חוק שיגביל עלות ביטוח החיים הנגבית מנכים

זהו רק אחד הרעיונות הנשקלים בוועדת הכספים בניסיון לתקן עיוות חברתי: בעלי מוגבלויות לא יכולים לקבל משכנתא מהבנק כיוון שאין להם ביטוח חיים, ולא יכולים לרכוש ביטוח חיים בגלל עלותו | ח"כ גפני: "המצב לא מוסרי ולא יהודי"

זוג קשישות והמטפלות שלהן. ארכיון (צילום: מרים אלטסר/ פלאש 90)
זוג קשישות והמטפלות שלהן. ארכיון (צילום: מרים אלטסר/ פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

האם ימצא פיתרון לבעיית המשכנתאות של הנכים בישראל? ועדת הכספים התכנסה אתמול לדיון בהצעת החוק שיזמה חברת הכנסת קרין אלהרר (יש עתיד) שתכפה על הבנקים לאשר את המשכנתאות לציבור הנכים. על אף שהצעת החוק כבר עברה בקריאה ראשונה, חברי הועדה ניסו להגיע להסכמות מול משרד האוצר, המפקחת על הבנקים והמפקחת על הביטוח על מנת להימנע מהצורך להעביר את החוק.

ח"כ אלהרר: "בחורה בת 21 נשואה עם ניוון שרירים הצליחה לחסוך 1.15 מיליון שקלים ולא יכולה לקחת משכנתא. מצד שני, הם גם לא לשכור דירה כי צריכים להתאים אותה לצרכיה, אלא שמבחינת משכירי דירות זה הורס להם את הנכסים"

וכך נראה המילכוד שבו כלואים נכים המבקשים לרכוש בית: על אף שכנגד ההלוואה שמספקים הבנקים עומד הבית כבטוחה, בבנקים מעדיפים להימנע ממצב של פינוי משפחות מהבתים ועל כן הם מחייבים את נוטלי המשכנתאות לרכוש ביטוח חיים שיאפשר לכסות את המשכנתא במקרה שנוטל המשכנתא נפטר או איבד יכולת השתכרות לפני שהספיק לפרוע את חובותיו לבנק. חברות הביטוח מזהות את אוכלוסיית הנכים כאוכלוסיה בסיכון ולכן נכים רבים המגיעים לחברות הביטוח כדי לרכוש ביטוח חיים נאלצים לשלם פרמיה גבוהה, לעתים פי עשר יותר מפרמיה רגילה, עבור ביטוח החיים. במקום כ-60 שקלים בחודש, נכים נדרשים לשלם עבור אותן הפוליסות בין 150 ל-650 שקלים בחודש.  כך יוצא שנכים רבים, גם כאלו שנהנים משכר גבוה והצליחו לצבור הון ראשוני גדול יחסית, לא יכולים לקבל משכנתא ולרכוש בית.

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה) פתח את הישיבה כשהציג את הבעיה בה נתקלים הנכים בבואם לקבל משכנתא ואמר כי "בושה וחרפה למדינת ישראל, שאנשים בעלי מוגבלויות, אף שהם מנהלים חיים תקינים והם בעלי יכולת כלכלית, מנועים מלרכוש דירה. הבנקים לא מעמידים להם משכנתא, כי חברות הביטוח מסרבות לעשות להם ביטוח חיים. זה לא מוסרי ויותר מכך, זה לא יהודי!" עוד אמר גפני כי "כשמדברים על הבנקים וחברות הביטוח, מדברים על  גופים עשירים ביותר. לא ברור למה לא ניתן לתת הלוואה או משכנתא לאנשים עם מוגבלות, הרי יש נכס – דירה והיא ממושכנת??! מה לא נוח לעמוד אח"כ מול הטלוויזיה כשנאלצים לפנות מדירה אדם עם מוגבלות?  צריכים לפתור את הבעיה הזאת. המצב כפי שהוא היום מהווה אפלייה גזענית".

יוזמת החוק, ח"כ אלהרר, סיפרה: "פנתה אליי בחורה בת 21 נשואה עם ניוון שרירים, שאמרה שהיא ובעלה הצליחו לחסוך 1.15 מיליון שקלים ורוצים לקחת משכנתא אך לא יכולים. מצד שני, הם גם לא יכולים לשכור דירות כי צריכים להתאים אותה לצרכיה כבעלת מוגבלות, אלא שמבחינת משכירי דירות זה הורס להם את הנכסים. אז יש להם את ההון הראשוני והם רוצים לרכוש דירה שתתאים לצרכים שלה אבל לא יכולים".

לעמדתם של אלהרר וגפני הצטרפו שאר חברי הועדה שנכחו בדיון. ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר כי "מדובר במקרה קלאסי של כשל שוק וכאן בדיוק המדינה צריכה להיכנס לעניין ולתת ערבות מדינה לאותם בעלי מוגבלויות על-מנת שיוכלו לרכוש לעצמם קורת גג". ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) טען כי "המדינה צריכה להתערב בנושא ביטוחי החיים ולהגדיר שלא ניתן לקבוע פרמיה מעל סכום מסויים בגלל מוגבלות או נכות".

תשלום משכנתאות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
תשלום משכנתאות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

נציג אגוד חברות הביטוח, גיל סולומון, ביקש להצביע על כך שמקור הבעיה נמצא דווקא בבנקים כשאמר כי "חברות הביטוח זה עולם עסקי שיש בו ניהול סיכונים, זה לא גמ"ח. הצעת החוק הזו דחפו אותנו אליה. בא בן אדם ומבקש משכנתא, הדירה היא של הבנק. יש פה רצון להגיע להגנה על הסיכון של הבנקים". מנגד, נציגת הפיקוח על הבנקים ביקשה לגלגל את הבעיה לפתחן של חברות הביטוח כשאמרה כי "בנקים נותנים משכנתא ואחת הבטוחות זה ביטוח חיים, והוא חשוב בעיקר ללקוח. הבנקים רשאים לדרוש ביטוח חיים ובפועל כמעט תמיד דורשים זאת. יש לנו בעיה ביטוחית, כי נכים לא מקבלים ביטוח חיים ויש פה עניין של אכיפה. מותר לא לתת רק למי שתוחלת החיים שלא לא מאפשרת בגלל מוגבלותו. הדירה זה לא באמת בטוחה, בפועל לא מפנים, מספר הפינויים הוא לא יותר מ-65%".

יו"ר הועדה גפני סיכם את הדיון כשדרש מהרגולטורים השונים ומאנשי משרד האוצר להגיע לפתרון שיכלול התגמשות מצד כל הגורמים במשוואה. "כולם צריכים להיות שותפים בפתרון הבעיה: הבנקים, חברות הביטוח והמדינה". גפני אמר לנציגי המדינה, כי הוא "נותן להם שבועיים לחזור לוועדה עם הצעה קונקרטית לפתרון, אחרת יילך על חקיקה אגרסיבית. אנחנו לא יכולים לסבול עוד את המצב הזה שנכה לא יקבל משכנתא. זה כתם על המדינה, זה כתם על החברה כולה וחייב להימצא פתרון".

קארין אלהרר. צילום: דבר ראשון
קארין אלהרר. צילום: דבר ראשון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!