דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב המדינה

תקציב המדינה / ליברמן דורש 4.8 מיליארד ש"ח תוספת לביטחון, האוצר: לא נפרוץ מסגרות

על פי שר הביטחון הוצאות ביטחוניות לא צפויות, שינויים אסטרטגיים באזורנו והעדר מיגון לכמיליון אזרחים מחייבים הגדלה חדה של תקציב הביטחון | האוצר: יש הסכם חתום על גודל תקציב הביטחון, אין בכוונתנו לדון בכך

ביקור שר הביטחון, אביגדור ליברמן, במועצה האזורית בנימין, 18.10.2017 (צילום: עדן מולדבסקי/משרד הביטחון)
ביקור שר הביטחון, אביגדור ליברמן, במועצה האזורית בנימין, 18.10.2017 (צילום: עדן מולדבסקי/משרד הביטחון)
שי ניר

"צה"ל יתמודד עם כל אתגר בכל תנאי. אני לא מתנה שאם לא יהיה תקציב נפסיק להילחם. אבל חשוב שכולם יהיו ערים למצב הרגיש. חייבים להוסיף תקציבים על מנת לשמור על בטחון אזרחי ישראל", כך אמר אתמול (שני) שר הביטחון אביגדור ליברמן ודרש תוספת של 4.8 מיליארד שקלים, לתקציב מערכת הביטחון במסגרת התוכנית הרב שנתית 'גדעון'.

"בהסכם התוכנית היתה שורה אחת שקובעת כי אם יחול שינוי מהותי ההסכם על התוכנית ייפתח", אמר ליברמן בתדרוך לכתבים צבאיים והוסיף, "חל באזור שינוי מהותי דרמטי ולמערכת הביטחון דרושים עוד תקציבים". חשוב לציין כי דברי ליברמן נאמרו על רקע ההכנות לדיונים בתקציב המדינה לשנת 2019. נוסף על כך, בשנת 2018 יחל הסכם הסיוע הבטחוני החדש ל-10 שנים עם ארה"ב. אמנם הסיוע האמריקאי יגדל לסכום של 3.8 מליארד דולר לשנה, תחת 3.4 מליארד דולר לשנה בהסכם הנוכחי, אך יחד עם זאת, ישראל בהדרגה תחדל להשקיע את החלק היחסי מהסכום במטבע מקומי ותאלץ להשקיעו את כל תקציב הסיוע במוצרים אמריקאים ובתעשייה אמריקאית.

לדברי ליברמן, חלו שינויים במאזן הכוחות במזה"ת מאז רוסיה התערבה אקטיבית במלחמת האזרחים הסורית ואיראן האיצה את תכנית הטילים שלה וכי יש לעדכן את התכנית, "לפני שנתיים כשהחלה התוכנית לא היתה נוכחות מסיבית רוסית על אדמת סוריה, לאזור נכנס נשק מדוייק ואיכותי יותר שגם עלותו גבוהה יותר ולא היה פיתוח מואץ של טילים בליסטיים איראניים. לכל אלו אנחנו צריכים לתת מענה בטווח הזמן של תר"ש גדעון", דברי ליברמן.

ביחס לצורך לממש את תכנית המיגון לישובים אזרחים אמר ליברמן כי, "כדי להביא למצב אופטימלי אנחנו צריכים תקציב שיהיה 7% מהתקציב – ולא ארבעה אחוזים שהוא היום. בפועל זה אומר גידול של 13 מיליארד שקלים בכל שנה, שייכנסו לתקציב החדש אחרי 2019". לדבריו, "כרגע שליש מאוכלוסיית צפון הארץ נותרה ללא מיגון. אנחנו מתמקדים בקו חיפה-טבריה, כולל יישובים ערביים, דרוזים ובדואים" והוסיף, "אם יפרוץ עימות יבואו בטענות אלינו ולא למשרד השיכון. אנחנו דוחפים את זה, זה מדאיג אותנו". לפני כשבוע נפגש ליברמן עם ראשי הרשויות הגדולות באזור הצפון והאשים את משרד האוצר כי הוא "מטרפד" את החלטת הממשלה למיגונם של ישובי הצפון.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לדרישת שר הביטחון כי ההסכם הקיים מאפשר לצה"ל לתכנן מראש את תקציבו לטווח הארוך ומאפשרת מיצוי יעיל ומיטבי של המשאבים. "דרישות תקציביות נוספות מהוות הפרה מהותית של הסיכום, ויובילו לכך שכל התועלות של מערכת הביטחון מהסיכום ירדו לטמיון, ובפרט היכולת לממש את התכנית הרב שנתית".

גורמים במשרד האוצר מסרו בתגובה לחדשות וואלה כי, "יש תכנית רב שנתית, ושר הביטחון אביגדור ליברמן לא מעוניין לפתוח אותה. לא נדון על נושאים אחרים בכלי התקשורת". הגורמים ציינו כי גם צה"ל והרמטכ"ל לא מעוניינים לפתוח את התר"ש. גורם אחר הוסיף: "אנחנו נדאג שמשרד הביטחון יכבד את התוכנית הרב שנתית. אם לא, יהיו לכך השלכות. עשינו את התוכנית הזאת לפני שלוש שנים, לא כדי לריב על תוספות. לא יכול להיות שהם יגידו עכשיו שהם רוצים עוד כחמישה מיליארד שקלים". הגורם ציין כי לתקציב 2019 יש מסגרות ברורות, "ולא נפרוץ אותן".

בחודש ספטמבר השנה התפרסם דו"ח ביקורת חריף במיוחד של ועדת החוץ והביטחון המסכם את עבודתה של ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד) בו נכתב כי התוכנית הרב שנתית של צה"ל – 'גדעון' – "עוצבה ללא תפיסת ביטחון לאומי כתובה, וללא הנחיה מוקדמת של ממש מצד הדרג המדיני, או יכולת השפעה של המטה לביטחון לאומי (מל"ל)". תר"ש גדעון היא תכנית רב שנתית לייעול, מיצוי והתחדשותם של המשאבים בצה"ל, שנקבעה ופורסמה ע"י לשכת הרמטכ"ל בשנת 2015 לחמש שנים עד שנת 2020. התכנית מבוססת ברובה על המלצות "ועדת לוקר", ועדה לבחינת תקציב הביטחון, שמונתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנת 2014, בעקבות המלצתו של הקבינט הבטחוני לבחינת תקציב הביטחון של מדינת ישראל.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!