דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבקר המדינה

מבקר המדינה / מצפת ועד נאות חובב: עיקרי דוח מבקר המדינה על הרשויות המקומיות

בנייה ללא היתרים בעיריות הרצליה ורהט, דיווחים לא מהימנים על טיפול בליקויים בבית שמש וחשש לתפירת תקנות במטה בנימין: ממצאים מרכזיים מתוך דו"ח המבקר שהוגש היום.

אתר בנייה של שכונה בבית שמש, ארכיון (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90).
אתר בנייה של שכונה בבית שמש, ארכיון (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90).
שי ניר

דוח ביקורת השלטון המקומי של מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, לשנת 2017, הוגש אחה"צ ליו"ר הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין בלשכתו. במקביל לכך, משרד מבקר המדינה העביר את ממצאי הדוח, המעלים חשש לפגיעה בטוהר המידות, ליועץ המשפטי לממשלה.

בביקורתו מצא המבקר עבירות בנייה של רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים בעיריות הרצליה, רהט, אשקלון ובני ברק. הממצאים גם מעוררים חשש כבד להעלמת עין של הוועדות המקומיות בערים אלה מעבודות בנייה לא חוקיות שבאחריותן, ולאכיפת חוק לא מספקת ולא שוויונית. "בנייה ללא היתר ובניגוד להוראות תכניות תקפות מנוגדת לחוק, פוגעת ביסודות התכנון ואף עלולה לסכן חיי אדם" נכתב  בדו"ח.

המבקר גם בדק את מצבם של שירותים ציבוריים ברשויות המקומיות, אותם הגדיר כ"שירות בסיסי התורם לרווחת הציבור". מהדו"ח עולה כי ליקויים רבים נמצאו במיוחד בערים עכו, טבריה ונצרת – במצבם, בתחזוקתם, בניקיונם ובנגישותם של מתקני השירותים הציבוריים.

בבחינה של הדירקטוריונים בחברות העירוניות, מצא המבקר בעיה כוללת באסדרת התחום של החברות העירוניות, חברות שכיום חלק גדול מתפקידיה של העירייה מתנהלים דרכם. בנוסף מצא המבקר פגמים בהרכבי הדירקטוריונים ובהליכי מינויים ובייצוג הולם לנשים בעפולה ובנצרת עילית. בנוסף מצא המבקר החלטות פסולות שהתקבלו בדירקטוריונים. כך לדוגמה בעיריית אשקלון, אושרה הגדלת התקשורות בהיקף של 5.4 מיליון שקלים מבלי שנבחנו ההיבטים הכלכליים והמשפטיים של ההחלטה.

המבקר ממליץ למשרד הפנים"לשקול להסדיר בחקיקה את מכלול ההיבטים של פעילותן (של החברות העירוניות, ש.נ) באופן אחיד, מלא ומסודר – בדומה למערך הנורמטיבי הקיים בחברות הממשלתיות, בהטמעת השינויים המחויבים".

מתוך ביקורות שנעשו ברשויות מקומיות נמצא כי במועצה המקומית-תעשייתית נאות חובב, המועצה והעומד בראשה אנדריי אוזן, קיבלו את החלטותיהם בהליכים פגומים ולא סדורים, בניגוד לדעתם של הגורמים המקצועיים שליוו את הקמת הפרויקט להקמת מבנה המועצה ומרכז המבקרים. בדוח המבקר נכתב כי הוא רואה בחומרה רבה התנהלותה הבלתי אחראית של המועצה והעומד בראשה בכל הנוגע להוצאת כספי ציבור, כסף לא להם, המעידים על זלזול בחובתם לשמור על הקופה הציבורית.

בעיריית טבריה ממצאי הביקורת מראים על אי-סדרים חמורים בניהול הכספים; אי-טיפול העירייה בליקויים שעליהם הצביעו גורמי הביקורת השונים; והעברת כספי עירייה שלא כדין לגופים שאינם עירוניים בדרך של תמיכה עקיפה לרבות על ידי תשלום הוצאות המים והחשמל שלהם. המבקר קובע כי משרד הפנים כשל בתפקידו לפקח על התנהלותה הכספית של העירייה, זאת אף שכבר הוער לו בדוח מבקר המדינה משנת 2013 על הדרך שבה הוא מבצע פיקוח ובקרה על ההתנהלות הכספית של הרשויות המקומיות.

בעיריית בית שמש התגלה כי העירייה דיווחה על תיקון ליקויים שעלו בדוח ביקורת שנעשתה  בנושא בשנת 2011 בנושא ניהול כול אדם שהעלו שורה ארוכה של ליקויים, חלקם חמורים וחלקם אף מתחום טוהר המידות, אולם בביקורת המעקב שמתפרסמת עתה נמצא כי רוב הליקויים לא תוקנו ודיווחי העירייה התבררו כלא מהימנים.

במועצה האזורית מטה בנימין נמצא כי חלק מסמכויות המועצה מופעלות בידי גופים פרטיים בניגוד לדין, והמועצה אף מתקצבת את פעולותיהם. הקריטריונים שפרסמה המועצה לחלוקת תמיכות למוסדות ציבור כללו גם כאלה המנוגדים לנוהל התמיכות של משרד הפנים וכללו גם שמירת קרקעות וגאולת קרקעות. נמצא כי לצורך מתן התמיכות קבעה המועצה תנאים רבים וספציפיים כל כך עד שמלכתחילה מעט מאוד גופים יכלו לעמוד בהם. כך גם הקריטריונים "גופים הפועלים לשמירה על קרקעות" ו"גופים הפועלים לגאולת קרקעות באיו"ש" אשר יש חשש שהם "נתפרו למידותיהן" של עמותות ספציפיות.

ראש המועצה מר אבי רואה שימש בין השנים 2013-2017 גם כיו"ר מועצת יש"ע – פרש מתפקידו במועצת יש"ע לקראת סיום הביקורת. כראש המועצה מטה בנימין פעל רואה בניגוד עניינים מוסדי בכל הנוגע למעורבותו בהענקת התמיכות של המועצה למועצת יש"ע. התנהלות המועצה האזורית משמעה כי היא משמשת מעין צינור להעברת כספים מהמדינה לעמותה. העברה 'סיבובית' של חלק ממענקי הממשלה לעמותה מעלה חשש לעירוב שיקולים זרים של מקבלי ההחלטות.

בעיריית צפת הממצאים מלמדים על מחדלים וכשלים של עיריית צפת בעיקר בכל הנוגע לטיפול בפלישת בעלי עסקים לשטחים ציבוריים בתחום שיפוטה של העירייה, עד כדי העלמת עין מכוונת מהפרות חוק חמורות בעניין זה. הממצאים מצביעים על אוזלת היד של העירייה, על זלזול שלה במשאבים הציבוריים ועל פגיעה באינטרס הציבורי.

במועצה מקומית ריינה, ממצאי הביקורת החמורים במועצה המקומית מלמדים על פגיעה מתמשכת בעקרונות הבסיסיים של שלטון החוק. בין היתר נמצא כי בעלי תפקידים במועצה לא מילאו את תפקידם כראוי; כי ראש המועצה ועובדים בכירים פעלו בחשש לניגוד עניינים, בלא שהצהירו על כך ובלא שפעלו לנטרולו של החשש; וכי המועצה פעלה באופן לא תקין ולא אחראי מהבחינה הכספית.

המועצה המקומית באר יעקב: ראש המועצה מאז 2003 הוא מר ניסים גוזלן.  בתקופה הרלוונטית לדוח, רָווחה ברשות תרבות של תפקוד לקוי ואי-תקינות מינהלית העלולה להגיע עד כדי פגיעה בטוהר המידות, ובעניינים מסוימים פעלו חברי מועצה והעומד בראשה שלא כדין, ובין היתר בכל הנוגע להעסקת קרובי משפחה, מתן תמיכות והקצאת מקרקעין שלא כדין,  וניגודי עניינים של נבחרים. אופן תפקודה של הרשות מצביע על זלזול בהוראות חוק שיש בו כדי לגרום לפגיעה באמון הציבור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!