דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

תחבורה / כשלי ההפרטה: "משרד התחבורה ריסק לגמרי את הבוחנים"

גילויים חדשים חושפים כי החברות שזכו במכרזים להפרטת הטסטים העסיקו בכירים לשעבר באגף הרישוי | חלקם סיימו את תפקידם בנסיבות בעייתיות | ח"כ גילאון: "יד זדונית זרקה סתם 100 אנשים, רק כי מישהו אמר שמה שמופרט זה טוב"

שביתת בוחני הנהיגה, מאי 2016 (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל)
שביתת בוחני הנהיגה, מאי 2016 (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת איתן כבל הודיע כי יפנה למבקר המדינה בבקשה שיבחן את מכרז ההפרטה של מערך בחינות הנהיגה המעשיות (טסטים), וזאת בעקבות פרסום עיתון 'דה מרקר' כי מנהלים לשעבר באגף הרישוי של משרד התחבורה היו מעורבים בזכייה.

הוועדה התכנסה לדון בזמני ההמתנה הארוכים של תלמידי נהיגה למבחן המעשי. כבל הבהיר כי הוועדה לא הצליחה למנוע את מהלך ההפרטה, שאף הוכשר על ידי בג"ץ לאחר שמספר בוחנים עתרו בנושא. עם זאת הבהיר כי "חובת משרד התחבורה הייתה לדאוג שעד להפרטה הנבחנים לא יפגעו, אבל במקום זאת הוא ריסק לגמרי את הבוחנים".

הדיון התקיים לבקשתם של חברי הכנסת איימן עודה (הרשימה המשותפת) וחמד עמאר (ישראל ביתנו). ח"כ עודה אמר כי זמני ההמתנה עומדים על 3 עד 4 חודשים בין טסט לטסט, והוסיף כי אין שום דבר טוב בהפרטה. ח"כ עמאר אמר כי משרד התחבורה הודה שהוא נכשל כישלון חרוץ בניהול נושא מבחני הנהיגה, ולכן הלך להפרטה. הוא מתח ביקורת קשה על המכרז ותהה איך יכול להיות שכבר לפני שנה וחצי הוא ידע מי הולכים להיות הזוכים בו. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, השיב לעמאר והציע לו לפנות בנושא למשטרה אם הוא חושב שיש בעיה עם המכרז: "גם לפני שנה לא התלוננת וזה לא מקובל להאשים עובדי מדינה, יש גופים שאפשר לפנות אליהם שיחקרו – הכל נעשה לפי דין".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) אמר כי זה מקרה קלאסי של ייבוש מערכת בשביל להפריט אותה והוסיף: "יד זדונית זרקה סתם 100 אנשים, רק כי מישהו אמר שמה שמופרט זה טוב". ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) הוסיף: "לא מפריטים בתי משפט, לא מפריטים משטרה ולא מפריטים טסטים. מה שיקרה בפועל זה שכמות הטסטים לתלמיד תעלה וכולם יהיו עבדים נרצעים של אותם זוכים במכרז". ביקורת נוספת נשמע גם מצד ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ), שאמר: "היום כבר לא אומרים צדק צדק תרדוף אלא כסף כסף תרדוף". מנגד, גונן ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) על מהלך ההפרטה ואמר כי הרפורמה תביא לקיצור זמני ההמתנה ולתיעוד הבחינות, וצריך לקדם אותה לטובת הציבור.

מחאת בוחני הנהיגה, מאי 2016 (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל)
מחאת בוחני הנהיגה, מאי 2016 (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל)

גם מקרב הדרג המקצועי במשרד התחבורה נשמעה ביקורת על ההפרטה. סגן מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, חנן אהרון, המשמש גם כיו"ר ועד העובדים במשרד אמר כי ההפרטה היא הפקרות מוחלטת ברמה מקצועית, והוסיף כי כיום הבוחנים מבצעים כ-400 אלף טסטים בשנה, וגם אחרי ההפרטה יבצעו 400 אלף מבחנים. לדבריו, "כלום לא השתנה חוץ מזה שהחברות הזוכות יקבלו 400 מיליון שקל". יו"ר ועד הבוחנים, ברנרד גרוסמן, הבהיר כי ההפרטה מיותרת לחלוטין ויצאה לדרך אך ורק משום שהבוחנים רצו להיות מועסקים במסגרת הסכם קיבוצי.

פלור הגיב לטענות והסביר כי מהלך ההפרטה עוכב בשל התנהלות העתירה נגדו בבג"צ, והבהיר כי התלמידים ימשיכו לשלם את אותן האגרות כמו היום – 138 שקלים אגרת טסט ועוד 229 שקלים להעמדת רכב לטסט, וזמני ההמתנה לטסט ראשון צפויים לדבריו לעמוד לאחר ההפרטה על יומיים עד חמישה, ולטסט נוסף על שבוע עד שבועיים. באשר לעובדים הוא ציין כי הוצעו להם פתרונות, כאשר 25 מהם יוכלו להמשך בשירות המדינה כמפקחים על החברות הפרטיות ועוד עשרה בתפקידים אחרים. עוד ציין כי כל זכיין יצטרך להעסיק למעלה מ-70 בוחנים, ולעובדים שירצו לפרוש הוצעו תנאי פרישה נדיבים.

על פי פרסום 'דה מרקר', העסיקו החברות הזוכות במכרז מנהלים לשעבר באגף הרישוי אשר סיימו את תפקידיהם בשירות הציבורי בנסיבות משמעתיות. חברת "טלדור" נסתייעה בשירותיו של חמאדה גנאם אשר פרש ב-2013 מתפקידו לאחר שבית דין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבעה כי התנהג בצורה 'בלתי הולמת'. חברת "פמי פרימיום" שכרה את יהושוע שדה אשר סיים ב-2007 את כהונתו בתפקיד לאחר שבג"צ הורה לא להאריך עימו את החוזה לאחר שהתברר כי מינויו לתפקיד היה בניגוד לנהלים, ואף כי הנפיק למקורביו תעודות מורה נהיגה ללא היתרים מתאימים.

היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי יפנה למבקר המדינה לבדוק את הטענות שעלו בדה מרקר, ודרש ממשרד התחבורה מענה בכתב תוך שבוע כיצד בכוונתו להיערך היערכות חירום לצמצום זמני ההמתנה למבחנים. הוא הוסיף כי הוועדה תדרוש משר התחבורה, ח"כ ישראל כץ, להגיע ולהציג בפני הוועדה את עמדתו. "השר צריך לבוא לתת הסברים", אמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!