דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / רווקים סינים, יום שישי שחור ויום שני בסייבר: המדריך לחודש הקניות העולמי

מה עושים אם אין כרטיס אשראי בינ"ל או אם האתר לא שולח לארץ, איפה יחזירו לי כסף על הקניה, ולמה בסופו של דבר עדיף לקנות תוצרת הארץ? | טיפים ועצות לחודש קשה לעו"ש

קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שלושה ימים הופכים את נובמבר לחודש הקניות הבינלאומי: יום הרווקים הסיני, יום שישי השחור ו"יום שני בסייבר".

ב-11 לנובמבר – יום חג סיני שהומצא והתפתח בשנות ה-90' של המאה הקודמת, והפך בשנים האחרונות ליום הקניות המקוונות הגדול בעולם. את בלאק פריידיי שב-24 לנובמבר (יום שישי השחור) מציינים ביום השישי האחרון של נובמבר, אחרי חג ההודיה, והוא מסמל את תחילת עונת הקניות של חג המולד. מקורו בארצות הברית אך החגיגה התפשטה כבר לכל העולם וכוללת תחומי צרכנות רבים. תוסיפו לזה את סייבר מונדיי שמתקיים ב-27 לנובמבר- שהוא יום שני שאחרי חג ההודיה, והנה קיבלתם את חודש הקניות הבין לאומי. אומנם בארצנו אין הקשר דתי לחגים אלו, אך פתיחת השווקים העולמית הופכת את תרבות הקניות לגלובלית. לא רק קניות אינטרנטיות מחנויות בחו"ל אלה גם רשתות ביגוד, הנעלה, חברות רכב, רהיטים, ומרכזי קניות שלמים מציעים מחירי מבצע.

קניות ללא גבולות

תהליך הגלובליזציה פותח את גבולות המסחר ואיתו משתכלל ומשתנה גם אופי הצריכה. שלוש דוגמאות לשינויים אלו ניתן לראות בשלוש אפליקציות חדשות.

שכלול חדש בתחום הרכישה ניתן לראות באתר הקניות הישראלי Zipy. האתר מאפשר לבעלי כרטיסי דיירקט (כרטיס אשראי מקומי שלא יכול לקנות באתרים בינלאומיים) לבצע קניות בינלאומיות באמצעות חיוב כרטיסי הלקוח בישראל. אתר Zipy, כמו מספר אתרים אחרים, מפעיל שירות משלוחים לישראל גם מאתרים שאינם תומכים בשירות.

מפחדים מהמכס? ידוע כי על מוצרים בשווי כולל של מעל 75$ יש לשלם מס. לפעמים מזמינים מהאינטרנט  וזוכים מההפקר ללא תשלום. גם על כך המציאו מוצר. "מגן מכס"- שירות בתשלום, לרוב תוספת 15% מהמחיר המקורי, שפוטר את הלקוח מנשיאה בעלויות מע"מ, מכס, אגרת שחרור וכו'.

האתר קשבק cashback.co.il מציע החזרים מעלות הקניה, במידה ותיכנסו לאתר ותבצעו דרכו את הקנייה באתרים אחרים. לטענתם הם מחזירים עד 12% מעלות הקנייה. תומר גוטרמן ממייסדי קשבק: "בתקופה בה הרכישות באונליין הפכו לכל כך משמעותיות ופופולריות, אתר cashback מציע פלטפורמה בה ניתן לקבל החזר משתלם על כל קנייה באתרי הרכישה המובילים. מדובר באתר שהחזיר רק בשנה האחרונה יותר ממיליון וחצי ₪ ללקוחות ועזר לישראלים רבים לחסוך עד אלפי שקלים ברכישות אונליין. קניה דרך cashback כבר נפוצה מאוד בחו"ל וצוברת תאוצה גם אצלנו בארץ בשנתיים האחרונות."

אפליקציית השופרס (shupperz) מהווה התפתחות חדשה. מדובר באפליקציה ישראלית צעירה יחסית המאפשרת חווית קנייה ייחודית ונגישות לחנויות שונות מרחבי העולם. מדובר בקניינים שעורכים בעבורך את הקניות בחנויות שונות ברחבי העולם. האפליקציה יוצרת רשת של קניינים בערים מרכזיות, השופרס, אשר יירכשו בעבורך מוצרים שונים מחנויות ספציפיות שאינן מקוונות. לדוגמה, האפליקציה תיידע אותך שקניין מסוים בדרכו לחנות היוניקלו בניו יורק וכל מה שנותר לך לעשות זה להוסיף פריט נוסף לרשימה שבידיו. עוד אפשרות היא לבקש שירכשו בעבורך משהו ספציפי בחנות שאתה אוהב בחו"ל ולחכות שאחד הקניינים ייקח את הרכישה על עצמו. אחד היתרונות הוא שלקניינים, בתור מקומיים וכמייצגים של כח קנייה נרחב, יש לעתים הנחות משלהם בחנויות השונות. הקניין עצמו מקבל עד 10% מהקנייה והאפליקציה גוזרת אחוזי רווח גם היא.

תוצרת הארץ: כי אנחנו לא רק צרכנים, אנחנו גם עובדים

צרכן עם מודעות חברתית שרוצה לבחון את ארץ המוצא של המוצר, להעדיף יצרנות מקומית על פני גלובלית ולתמוך בייצור שנעשה על ידי עבודה מאורגנת או במפעלים ללא ניצול, יתקשה מאוד לעשות זאת. במציאות הנוכחית כמעט ולא ניתן להתמצא בשוק. כמות המוצרים ואופציות המכירה העולמיות שמשתכללות משנה לשנה הופכות את הצרכנות המודעת לשאיפה בלתי מושגת. כל מה שנשאר הוא צרכן שמשיג את המחיר הנמוך ביותר בין כלל המתחרים ברחבי העולם.

בשוק עולמי, בו מתקיים ריבוי של מוצרים, מחירים ותחרות, הצריכה מתנתקת מהייצור. כשאני קונה מוצר שיוצר בישראל אני תומכת בעובדים שמייצרים אותו, ומגדילה את כמות מקומות העבודה. יכול להיות אפילו שבעקיפין יצרתי מקום עבודה למישהו שאני מכירה. לא כל דבר הוא כזה ישיר אבל חשוב לזכור שהחיים שלנו כצרכנים הם גם החיים שלנו כעובדים. אפשר לקוות שבמקביל להתפתחויות בקניות הגלובליות ישתכללו גם הכלים שעומדים לרשותנו להפעיל אמת מידה מוסרית בעת ביצוע הרכישה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!