דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שביתה במערכת החינוך

שכר המורים / שבוע של שביתות בתיכונים: מה במחלוקת, מה צפוי ואיפה שר החינוך?

בארגון המורים טוענים כי האוצר מתבצר בעמדותיו, באוצר משיבים כי התנהלות הארגון לא רצינית | מערכת החינוך במשבר עמוק אך שר החינוך נמנע מלהתערב | בהיעדרו של שר חינוך, פקידי האוצר יכריעו על עתיד ילדינו

נפתלי בנט וראש הממשלה נתניהו בפתיחת שנה הלימודים בבית הספר הממלכתי בחריש. (צילום: עודד קרני)
נפתלי בנט וראש הממשלה נתניהו בפתיחת שנה הלימודים בבית הספר הממלכתי בחריש. (צילום: עודד קרני)
דוד טברסקי

לאחר שבוע של מאבקים, הודיע ארגון המורים כי ישבית היום (שישי) את הלימודים בכל בתי הספר העל יסודיים ובישיבות התיכוניות של רשת בני עקיבא, בכיתות י'-י"ב. ביתר מוסדות הלימוד יתקיימו הלימודים כסדרם. במוצ"ש יודיע הארגון על הצעדים שינקוט בהמשך. שביתה זו, סמלית בהיקפה, ממשיכה את רצף ההשבתות של הימים האחרונים, וזאת, לטענת ארגון המורים, בעקבות מבוי סתום אליו נקלע המשא ומתן בינו לבין אנשי משרד האוצר.

העיצומים צפויים להיכנס לשבוע השלישי שלהם, אך עד כה נמנעו שר החינוך נפתלי בנט ושר האוצר משה כחלון מלהתערב ישירות בנושא. למרות שחלק מהנקודות במחלוקת, כמו חלוקת התוספת בין מורים חדשים לוותיקים, קביעת תקנים ואופן תגמול המורים על משימות שונות, ישפיעו ללא ספק על מערכת החינוך, מתנהל המשא ומתן כולו בין משרד האוצר לארגון המורים, ללא התערבות ציבורית של שר החינוך בנט. התגובה היחידה שהתקבלה ממשרד החינוך ציינה שהמשרד עמל בימים אלו על העלאת השכר של מורים מתחילים מ 6,400 שח ל-8,000 שח, נקודה שככל הנראה כלל אינה במחלוקת בין הצדדים.

לטענת יו"ר ארגון המורים, רן ארז, השביתות ממשיכות עקב התבצרות האוצר בעמדותיו וסירובו להגיע להסכם. ברביעי סיפר ארז בראיון לאולפן Ynet על כך שמשרד האוצר מנסה להטעות את נציגי ארגון המורים כדי להגיע להסכם פחות משמעותי ממה שדורשים המורים. בנוסף לכך העביר ארז ביקורת על בנט וכחלון שאינם מתערבים במשבר.

ארגון המורים לא פירט את נקודות המחלוקות במשא ומתן, אך התייחס לכמה דרישות מרכזיות של המורים וביניהן תוספת שכר מידית לשכר ההתחלתי כך שמורה חדש יתחיל משכר של 8,000 שקלים ברוטו במקום 6,400 שקלים, עליית שכר יחסית לבעלי וותק בדרגות 2 עד 7, תוספת שכר מידית בסך של כ-1000 שח למורים וותיקים, תוספת שכר ושיפור תנאים למנהלים, וכן הוספת גמולים ותקנים.

אחת הביקורות שארז חוזר עליהן היא שבניגוד למה שהובטח בהסכמי "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" משרד החינוך והאוצר לא יישמו את ההבטחה לייצר למורים פינות עבודה מרווחות בתוך בתי הספר כדי שמורים יוכלו לעבוד בנוחות ועל כן הארגון דורש היום מהמדינה להוסיף תקני שכר לעבודה מחוץ לבית הספר, כל עוד לא יוקמו פינות העבודה.

ע"פ גורמים באוצר הדרישות של ארגון המורים לא עומדות בגבולות ההסכמים עליהם נידון עד כה שכן מדובר בחריגה של לפחות  400 מליון ש"ח מהתקציב שנידון עליו במו"מ עד כה. לטענתם, התנהלותו של ארז איננה רצינית ומשקפת את זה שאינו רוצה להגיע להסכם, אלא להמשיך את מצב המשבר מסיבותיו שלו.

למרות שכבר נראה היה שהצדדים מתקרבים להסכמה לאחר שביתת האזהרה הראשונה בתיכונים, נכון לעכשיו נראה כי הפערים בין הצדדים עוד גדולים. במוצאי שבת יודיע ארגון המורים האם השביתות המדורגות בהן נקט בימים האחרונים ימשכו גם בשבוע הבא.

חוסר מעורבתו של בנט, מעבר לביקורת שהוא יכול לעורר על התנהלותו כשר החינוך, מציפה סוגיה רחבה יותר ביחס למקומו של האוצר אל מול משרד החינוך ואל מול משרדי הממשלה. כאחראי משא ומתן על הסכמי השכר, יש בידי פקידי האוצר עצמה רבה, עצמה החורגת בהרבה מקביעת מסגרת ההוצאה על השכר. שאלות עקרוניות כמו מבנה התגמולים, חלוקת השכר בין המערכת, תקנים ועוד, נידונות בין ארגון המורים לאוצר, ללא מעורבותו של שנבחר להיות אחראי על מערכת החינוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!