דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יעקב ליצמן

משבר השבת / שר הבריאות ליצמן הודיע לרה"מ כי יתפטר אם יתקיימו העבודות בשבת

שר הרווחה, חיים כץ, אישר את "עבודות חיוניות בשבת" ברכבת ובתגובה הודיע שר הבריאות ליצמן כי יתפטר ביום ראשון אם העבודות יבוצעו | האם הממשלה בדרך למשבר קואליציוני?

ליצמן דובר בכנס (צילום: יח"צ משרד הבריאות)
ליצמן דובר בכנס (צילום: יח"צ משרד הבריאות)
שי ניר

מספר שעות לפני כניסת השבת נראה כי המשבר הקואליציוני רק הולך ומחריף. שר העבודה והרווחה חיים כץ הודיע כי הוא מתיר "רק עבודות חיוניות" ומסר כי, ״לאחר בדיקה מעמיקה שערכתי, אישרתי לביצוע רק עבודות חיוניות לשמירה על בטיחות תנועת הרכבות ושאי ביצוען יכול להוביל לפיקוח נפש." מרוח ההודעה עולה כי נעשה ניסיון להתפשר ולאפשר את הצרכים השונים של הציבור הדתי מחד והציבור הכללי מאידך המשתמש ברכבת בימות השבוע, "החלטה זו משקפת התחשבות מלאה ברגשות הציבור הדתי מחד ושמירה על שגרת הנסיעה של משתמשי הרכבת ביום ראשון מאידך״, דברי כץ.
בתגובה להחלטת כץ הודיע שר הבריאות יעקב ליצמן לראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתו להתפטר מהממשלה ביום ראשון אם יתקיימו עבודות כלשהן בשבת.

קורביו של ליצמן אמרו ל"בחדרי חרדים" כי "השר נחוש. הוא לא יוכל להישאר בממשלה אם יתבצעו עבודות בפרהסיה בשבת הקרובה. השר לא מוכן לקבל שום פשרה בנושא השבת. רכבת ישראל הפכה את השבת ליום השיפוצים הלאומי של ישראל, בגיבוי ממשלתי, אסור להיות שותף לכך". באתר אף דווח כי ליצמן קיבל מסר ברור על כך מהאדמו"ר מגור.

עבודות תשתית בתחנת רכבת השלום בתל אביב, במהלך סוף השבוע, אוגוסט 2016 (צילום: דבר ראשון).
עבודות תשתית בתחנת רכבת השלום בתל אביב, במהלך סוף השבוע, אוגוסט 2016 (צילום: דבר ראשון).

מתנועת ״ישראל חופשית״, אשר מובילה את המאבק לתחבורה ציבורית בשבת נמסר: ״אנחנו מברכים על התפטרותו של ליצמן. זהו ניצחון של הרוב הישראלי אשר לא מוכן לשלם בגופו ובאיכות חייו למול כפייה דתית דורסנית. הציבור הוכיח שהוא יודע למחות. אנחנו מצפים שממשלת ישראל תאפשר חיים מאוזנים בהם יש חופש דת, וחופש מדת. עם זאת, יש לנו חשש שמדובר בחרדיבלוף מכיוון שיהדות התורה נשארת בקואליציה ולכן נמשיך לעקוב מקרוב – האם יש כאן מהלך אמיתי״.

ממפלגת הליכוד נמסר כי: "ראש הממשלה בנימין נתניהו מעריך מאוד את השר יעקב ליצמן ומקווה שלא יפרוש מהממשלה. ראשי הסיעות הבהירו שאין בכוונתם לפרוש מן הקואליציה, מה שיאפשר לגבש פתרון מיטבי, ששומר גם על השבת וגם על צרכי הציבור לתחבורה בטוחה ורצופה.

הממשלה הלאומית בראשות נתניהו, בהרכבה הנוכחי, היא הממשלה הטובה ביותר לעם ישראל בכל התחומים. ראש הממשלה פועל למציאת שביל הזהב שיאפשר את המשך כהונתה כממשלה חזקה ויציבה."

איומים ומימושם

המפלגות החרדיות היו שותפות ביחד ולחוד במספר ממשלות. ש"ס, שקיימת משנת 1982, מיוצגת בכנסת ברציפות משנת 1984, הכנסת האחת עשרה, ועד היום. היא הייתה שותפה בממשלות ה-21 (שם עם 4 מנדטים הצליחה לסגור את שוק השבת הראשון בקיבוץ ניר אליהו, הפשפשוק), 22, 23 (כבר עם שישה מנדטים) הממשלה ה-24. במהלך כהונת הממשלה ה-25, מממשלתו השנייה של רבין, פרשה ש"ס מהקואליציה, הסיבה הייתה הסכמי אוסלו. בממשלה ה-26 המשיכה ש"ס לשבת באופוזיציה. בממשלה ה-27, עם 10 מנדטים ש"ס הייתה חלק מהממשלה, וכן בממשלה ה-28 (עם 17 מנדטים),וה-29. בממשלה ה-30 עם 11 מנדטים ואלי ישי בראש ישבה ש"ס באופוזיציה. 31, 32, וחזרה לכנסת הנוכחית, ה-33 במספר, עם 7 מנדטים, כשבקודמת ישבה באופוזציה.

יהדות התורה, סיעה שהיא איחוד של שתי מפלגות חרדיות אשכנזיות – דגל תורה ואגודת ישראל, מיוצגת בכנסת מאז שנת 1992, מועד הבחירות לכנסת השלוש עשרה. יהדות התורה ישבה באופוזיציה במשך שתי ממשלות, עד לממשלה ה-27, עת נכנסה לקואליציה עם 4 מנדטים. יהדות התורה ישבה בממשלה ה-28 עם 5 מנדטים, עד שפרשה בעקבות משבר המשחן (שינוע מתקנים של חברת החשמל בשבת). בממשלה ה-30, אחרי שבקודמת ישבה באופוזיציה, התפצלה הסיעה שוב וחלקים ממנה ישבו בממשלה. בממשלה ה-32 נכנסה לקואלציה לאחר שבקודמת ישבה באופוזיציה. גם בממשלה הנוכחית יושבת יהדות התורה, עם 7 מנדטים, בקואלציה לאחר שבממשלה הקודמת שהתה באופוזיציה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!