דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מצרים

טרור עולמי / במהלך תפילת יום שישי: 305 הרוגים בפיגוע במסגד במצרים

בעקבות הפיגוע הקטלני במסגד בצפון סיני, כינס א-סיסי ישיבת חירום של הקבינט הביטחוני בקהיר | צבא מצרים החל לפעול בסיני ופגע במספר מטרות של דאעש מהאוויר | בישראל ובעולם גינו את הפיגוע הקשה

סנדליהם של קורבנות הפיגוע במסגד א-ראודה במצרים שנותרו לאחר שחלצו אותם טרם כניסתם לתפילה (צילום: AP Photo).
סנדליהם של קורבנות הפיגוע במסגד א-ראודה במצרים שנותרו לאחר שחלצו אותם טרם כניסתם לתפילה (צילום: AP Photo).
שי ניר

305 בני אדם נהרגו בפיגוע שהתרחש במסגד בעיירה ביר אל-עבד, הסמוכה לאל-עריש בצפון סיני, במהלך תפילות יום שישי במה שנראה כהתקפה של ארגון דאע"ש. המפגעים פוצצו מטען חבלה ולאחר מכן פתחו בירי על המתפללים מהזרם הסופי. על פי הדיווחים, כ-27 מההרוגים הם ילדים.

בסוכנות הידיעות המצרית MENA ציטטו מקורות רשמיים שאמרו כי מלבד ההרוגים כ-130 בני אדם נפגעו בפיגוע במסגד א-ראודה שבעיירה ביר אל-עבד, כ-40 קילומטרים מאל-עריש. מוקדם יותר מקורות רשמיים מסרו כי ארבעה רכבי שטח הפציצו את המסגד ולאחר מכן ירו על המתפללים בזמן תפילת יום שישי.

מחקירה ראשונית עולה כי המפגעים השתמשו במטולים מסוג RPG, רובים ומכונות יריה על המסגד בו שהו באותה העת כ-500 מתפללים. עוד דווח ברשתות זרות כי מזל"טים מצריים ירו והרגו כ-15 מיליטנטים שהיו מעורבים בפיגוע על המסגד.

ניצולים שהיו במסגד בעת הפיגוע סיפרו על מראות קשים של ילדים צורחים בעוד הם רואים את הוריהם ואחיהם נורים למוות על ידי מבצעי הפיגוע. חלק ממשפחות הקורבנות איבדו את כל הגברים במשפחתם.

פצועים מפונים מזירת הפיגוע במסגד בסיני אתמול, 24 בנובמבר (צילום: AP Photo)
פצועים מפונים מזירת הפיגוע במסגד בסיני אתמול, 24 בנובמבר (צילום: AP Photo)

בעקבות המתקפה הקטלנית על המסגד בביר אל-עבד, כינס הנשיא א-סיסי ישיבת חירום עם הקבינט הביטחוני שלו בקהיר. לאחר הישיבה נשא א-סיסי נאום טלוויזיוני ובו אמר כי "פיגוע זה רק יחזק את הנחישות שלנו להילחם בטרור" והוסיף כי "המשטרה והצבא המצרי יפעלו ביד קשה וינקמו למען ההרוגים".

עוד טרם הנאום, פורסמה הודעה רשמית של הנשיא בה נאמר כי "המעשה הבוגדני והשפל הזה משקף את חוסר האנושיות של מבצעיו. יד הצדק תגיע לכל מי שהשתתף וסייע או מימן או הסית להתקפה הזאת, הכאב שחשו המצרים ברגעים הקשים האלה לא יהיה לחינם".

נשיא מצרים א-סיסי נפגש עם בכירים בצבא ובמערכת הביטחון המצרי לאחר הפיגוע במסגד בסיני היום, 24 בנובמבר (צילום: Egyptian Presidency via AP)
נשיא מצרים א-סיסי נפגש עם בכירים בצבא ובמערכת הביטחון המצרי לאחר הפיגוע במסגד בסיני היום, 24 בנובמבר (צילום: Egyptian Presidency via AP)

על פי דיווחים של גורם צבאי במצרים, לאחר הפיגוע השמידו שני כלי טיס בלתי מאוישים שניים מכלי הרכב שבהם נהגו המחבלים וכתוצאה מכך נהרגו 15 חמושים.

בתקשורת המצרית דווח כי נשיא מצרים הורה לפתוח בסדרה של מבצעים צבאיים בסיני.  מבצעים שמטרתם ללכוד את פעילי הטרור שהשתתפו בפיגוע. לפי הדיווחים, במבצעים ישתתפו כוחות חיל האוויר, חיל הרגלים ואנשי המשטרה האזרחית – תחת פיקוד המטכ"ל המצרי. דיווחים אלו לא אומתו על ידי גורמים רשמיים במדינה.

במקביל, ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דווח על תקיפות של חיל האוויר המצרי נגד עמדות של חמושים בקרבת המסגד בו אירע הפיגוע. ע"פ הדיווחים, כוחות הביטחון המצרים בכפר א-ריסאן במרכז סיני חיסלו 30 פעילי טרור במסגרת פשיטות ביטחוניות. ברשת "אל-ערביה" דווח כי חיל האוויר המצרי ביצע תקיפות מסיביות נגד יעדים ברפיח המצרית.

עמדת שמירה מצרית באזור סיני (צילום: AP)
עמדת שמירה מצרית באזור סיני (צילום: AP)

בהודעה רשמית מטעם הבית הלבן נמסר כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוחח אמש (שישי) עם נשיא מצרים א-סיסי והביע את תנחומיו לעם המצרי לאחר "המתקפה המתועבת נגד מתפללים". טראמפ גינה את המתקפה והבטיח כי ארה"ב תמשיך לעמוד לצד מצרים במאבק נגד הטרור. טראמפ הוסיף כי הקהילה הבינלאומית לא תסכים להתקפות נוספות כמו זו שקרתה בסיני ותילחם בגורמים הקיצוניים עד שיובסו.

מוקדם יותר גינה טראמפ את הפיגוע בטוויטר. לדבריו, המתקפה במצרים היא "איומה ופחדנית". "זו מתקפה איומה על מאמינים חסרי ישע וחפים מפשע במצרים. העולם לא יכול לסבול יותר את הטרור, עלינו להביס אותם בצורה צבאית ולהשמיד את האידיאולוגיה הקיצונית שבבסיס קיומם", כתב.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/934080974773776384?s=08

במצרים הכריזו על שלושה ימי אבל בעקבות הפיגוע. 

התגובה הישראלית

‏נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין כתב בחשבון הטוויטר שלו בצאת השבת כי "תקיפת אנשים בשעת תפילה, השעה האינטימית ורבת החסד ביותר, היא רוע מוחלט. ליבנו, מחשבותינו ותפילותינו עם בני משפחותיהם ועם העם המצרי".

מלשכת רה"מ נמסר כי "ישראל מגנה בחריפות את הפיגוע הנורא והנפשע שבוצע במסגד אלרוודה ליד אלעריש ושולחת תנחומים בשם אזרחי ישראל לנשיא אלסיסי, לעם המצרי ולמשפחות ההרוגים. ישראל שולחת איחולי החלמה מהירה לפצועים. הטרור יובס מהר יותר אם כל המדינות יפעלו נגדו יחד".

שר החינוך נפתלי בנט אמר כי הוא "שולח תנחומים והשתתפות בצער שכנינו בני העם המצרי בשעה קשה זו" והוסיף, "הפיגוע הרצחני הוא עדות לכך שסביבינו נוצר סדר עולמי חדש שבו החלוקה היא בין תומכי טרור כאיראן ודע״אש ובין תומכי האנושיות". בנט בדבריו קרא לאחדות בינלאומית למאבק בטרור, "זו השעה לאחדות בינלאומית של מלחמה בטרור באשר הוא: רוסיה, אירופה, ארה״ב, ישראל והעולם הערבי- כולנו נפגעי הטרור וכולנו צריכים לצאת למאבק משותף נגדו. אם בני האור יתאחדו- ננצח".

ח"כ אורן חזן (הליכוד) קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו להגיש סיוע למצרים, "אני קורא לרה"מ נתניהו להציע סיוע מידי למצרים ולהנחות על הקמת משלחת סיוע שתצא לשם בהקדם האפשרי. עלינו לסייע בכל דרך – בין אם בתרופות, כוחות רפואה ופינוי נפגעים – הנדרשת כדי להציל חיים ולטפל בנפגעים הנמצאים מרחק רב מבתי החולים". לדברי חזן, "אם ישראל הייתה נכונה לסייע הומניטארית בעקבות אסון רעידת האדמה באיראן ובעיראק – על אף היותן מדינות אויבות ויצואניות של טרור שיעי – קל וחומר שמחובתנו המוסרית לסייע ככל יכולתנו לשכנתנו, עמה אנו מצויים ביחסי שלום."

יצחק (בוז'י) הרצוג כתב בטוויטר: "תנחומינו הכנים לנשיא מצרים והעם במצרים בשל האסון שהתרחש היום בפיגוע הטרור בסיני. מחשבותנו ותפילותנו עם חללי הפיגוע ובני משפחותיהם."

השר לביטחון פנים גלעד ארדן כתב בטוויטר: "ישראל מגנה את הפיגוע הנתעב במצרים ומביעה את אהדתה העמוקה ביותר לעם המצרי ולממשלתו. על כולנו החובה לעמוד יחד נגד הטרור האיסלאמי הקיצוני בכל צורותיו. עלינו להילחם בו בכל מקום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!